Natuurlijk begrijp ik dat dat “in-house”-gebeuren rond horloges maar heel betrekkelijk is.
Stel voor dat ze bij Patek Philippe hun eigen krokodillen moesten kweken voor de bandjes, ergens houdt het natuurlijk op
Natuurlijk is CNC superieur aan gepruts met een vijl en je zou de kopers ook tekort doen met een stukje huisvlijt als het beter kan
Maar je zou ook kunnen zeggen dat je dan beter de assemblage ook maar gelijk kunt uitbesteden in een lagelonen-land want zitten de klanten er eigenlijk wel op te wachten dat je zelf gaat zitten klooien terwijl het efficiënter en nauwkeuriger kan als iedereeen steeds één en hetzelfde onderdeeltje toevoegt aan een lopende band
Wellicht kun je zelfs beter alles uitbesteden en een investeringsfonds worden (met aandelen in horlogebedrijven van derden)
Maar hoe plaats je jezelf dan marketing-technisch… met een loupe in je oog en een stofjas?
Maar volgens mij komt het het van de CNC en moet daarna alsnog die vijl er over heen en anglage en etc. Zoals al gesteld, grönefeld is nog weken bezig per horloge en als iets met een CNC is gemaakt, is het vaak nog lang niet af. Een beetje alsof je planken haalt bij de gamma en vervolgens iedereen begint te miepen dat je tuinhuisje die je ervan gemaakt hebt niet “echt” is omdat je niet zelf de boom gekapt hebt en er planken van gezaagd hebt. Ik denk echt dat het aanbestede werk in die categorie valt voor grönefeld.
Als een merk wat prachtige horloges maakt, zelf innoveert, uurwerken ontwikkelt en prachtig afwerkt, alleen de basis uit de CNC van een ander laat komen.
En dat mag. Horloges is puur emotie, zeker als er echt geld bij komt kijken.
Er zijn maar enkele fabrikanten die nagenoeg alle componenten in eigen beheer maken. Patek Philippe, Rolex en Jeager-leCoultre zijn daar voorbeelden van. Maar er zal inderdaad geen krokodillenbassin voor de bandjes naast deze fabrikanten liggen. Maar laten we nu niet gaan doen dat als een merk, in dit geval Gronefeld, gebruik maakt van toeleveranciers het niet volledig manufactuur zou zijn. Als ik, van filmpjes, de horloges van Gronefeld zie kan ik alleen maar diep onder de indruk zijn. De enorme toewijding straalt er aan alle kanten vanaf.
Wat een slap gelul zeg. Je lijdt duidelijk aan spraakdiarree
Gronefeld behoort qua afwerking en exclusiviteit tot de absolute wereldtop binnen de horlogerie. Natuurlijk ga je dat niet door een stel Chinezen in elkaar laten draaien dat doe je zelf met de hoogste precisie en vakmanschap en kennis.
Ben zelf met mijn Watches & Wheels matties bij Gronefeld geweest en heb er een paar mogen bepotelen. De afwerking is van ongekend hoog niveau. Denk zelfs hoogwaardiger dan Patek Philippe. Het doet iig niet onder aan Patek Philippe.
Dit is van het allerhoogste niveau. De stalen Principia kost ruim 30 K, het hier afgebeelde model kost nog meer. En als ik dit geld zou hebben zou ik, als liefhebber, dit verkiezen boven Patek Philippe. Het is Nederlands, verfrissend en onder de radar. De Gronefeld Principia is geen horloge om mee te pochen maar om echt van te genieten. En je kan er ook nog mee over straat, wat met een Nautilus duidelijk een ander verhaal is.
Wat een Noob uitspraken zijn dit zeg. Ik zou het artikel nog maar eens goed lezen. Exclusiever en hoogwaardiger dan dit gaat het echt niet worden. Dit merk doet mee in de hoogste regionen van de haute horlogerie.
Hmm… Ik zou er eens een mailtje aan kunnen wagen… wie weet wat er uit rolt…
met kasten voor Pellikaan Timing op mijn CV moet ik toch een eind kunnen komen…
en… ik zie net op’t net een identieke draaibank als de mijne voorbij komen voor een zacht prijsje…
BART GRÖNEFELD: Renaud et Papi produce all the parts for us, to our specification. We are too small to buy our own machines. The problem for us being in the Netherlands is finding the right people to work on CNC machines that make the parts. We are happy to keep working this way for now.
En als je met zeven mensen maximaal zestig horloges per jaar aflevert , dat er iets meer bij komt kijken als enkel wat in elkaar klikken
Ik denk, dat de broeders Grönefeld de Ebauches laten maken, en deze zelf afwerken en samenstellen…
Ik zou, als ik de maten heb, zo een paar bruggen of een platine voor een uurwerk kunnen frezen, heb al vergelijkbaar werk gedaan… maar dan heb je slechts het “ruwe werk”… op sommige plekken mogen de bewerkingssporen best blijven zitten, maar op andere plekken weer niet…
je kunt makkelijk een schuin kantje ergens aanfrezen of draaien… maar Anglage is andere koek… dan is dat machinaal aangebrachte schuine kantje slechts een beginnetje…
Ik ben er nog nooit geweest, maar ik vermoed dat er in het Atelier van Grönefeld een aantal werkbanken staat waar uitsluitend afwerking van uurwerkonderdelen wordt gedaan, waar een medewerker dus de Anglage aan zit te brengen, en die naderhand handmatig polijst, dan zullen bepaalde onderdelen nog een galvanisch bad krijgen om er een laagje Goud of Rhodium op te zetten., dan moeten de stenen er nog in… op de juiste hoogtes… wijzers afwerken, naafjes inklinken… dat soort werk… en da’s allemaal handwerk bij die jongens… en zo hoort dat ook…
Je opmerking over die krokodillen voor de bandjes vond ik wel gevat. Maar verder vond ik je bijdrage niet erg sterk. Termen als “slap gelul” en “tang op een varken” zijn inderdaad niet opbouwend. Maar Gronefeld is van grote klasse maar dan roepen “dat je de assemblage naar lage lonenlanden kunt uitbesteden” ed is ook niet respectvol naar dit merk. Dan kunnen HF leden daar vanuit de emotie op reageren natuurlijk.