Grönefeld in het nieuws

Een tijdje geleden is er een editie van Watches and Wheels georganiseerd door @anon48992708EV en @JanHendrik die na een heerlijke rit aankwam bij de manufactere van Bart and Tim Grönefeld. Dat de boys hoge ogen gooien blijkt wel uit het feit dat ze regelmatig voorbijkomen in edities van Market Wrap (The Watchbox), en nu hebben ze de voorpagina van WatchPro gehaald.

Ik wou hem jullie niet onthouden, een stukje Nederlands trots !

https://www.watchpro.com/the-big-interview-growing-pains-of-dutch-master-bart-gronefeld/

25 likes

Leuk artikel. Echt kunstwerkjes die ze maken.

Ah, visgraat motief op de vloer. Typisch HF :laughing:

4 likes

Wat ik fantastisch vind aan hun horloges is dat je bij de principia gewoon kan kiezen welke dial je bij welke case wilt. Dat bespaart OCD’ers een hoop kopzorgen. Minder fantastisch is dat hun eenvoudigste model op staal 33k kost. Dus niet alleen exclusief in productiegetallen. Dit gezegd zijnde zou ik liever een instapper van hen om de pols slaan dan een grijze Daytona. Dat dan weer wel.

Mooie horloges maar ik dacht altijd dat ze die helemaal zelf maakten

Maar nu lees ik dat ze eigenlijk alle onderdelen kant en klaar inkopen en die alleen assembleren

Renaud et Papi produce all the parts for us, to our specification. We are too small to buy our own machines. The problem for us being in the Netherlands is finding the right people to work on CNC machines that make the parts. We are happy to keep working this way for now.
Maybe in the future we will start to make our own parts, but it is not a priority. Our main problem now is finding enough watchmakers to assemble our watches. Getting the parts is not an issue

2 likes

Wist ik ook niet. Overigens vermoed ik wel dat het niet om standaard onderdelen gaat. Wellicht ook zelfs aangepast naar het ontwerp dat Gronefeld wil hebben (to our specifications).

2 likes

Volgens mij doen ze wel nog de anglage en het versieren van de onderdelen. En assembleren van het horloge.

3 likes

Grappig. Bij het opzoeken wat anglage precies betekent, kreeg ik Grönefeld als voorbeeld.

1 like

Dat lijkt mij niet erg handig. Als je het maken al volledig naar specifcatie kunt uitbesteden (aan de toppers in de industrie), denk ik dat zij zelf alleen nog assembleren en kwaliteitsinspectie doen.

Tussen denken en weten zit een wereld van verschil. Ik denk dat deze heren niet voor niets, in tegenstelling tot velen hier, een vol orderboek hebben voor de komende jaren van al hun modellen. Als ze “slechts” zouden assembleren, zou niemand er op zitten te wachten. En als je leest wat voor personeel ze in dienst hebben, zitten zij ook niet op de gemiddelde horlogeschoolstudent te wachten.

Maar, wellicht leuk om het te vragen? :slight_smile: Volgens mij zijn ze best open.

4 likes

:joy:

Nav de

Zag het er wel ‘iets’ anders uit. Alleen maar lof voor zulke ambachtsmannen

4 likes

Ben er toen geweest. De onderdelen komen ruw en onafgewerkt binnen. Afwerking doen ze helemaal zelf. Kast is wel ‘kant en klaar’, zijn ze heel eerlijk in. Horlogemaker is echt wel wat weken bezig met een horloge.

5 likes

Uurwerk is idd helemaal door henzelf ontworpen.

5 likes

En afwerking doen ze naar mijn weten ook voor andere horloge makers

Vroeger idd wel. Nu niet meer.

2 likes

Afwerking alleen nog voor eigen uurwerken, ze hebben het zo druk gekregen dat ze geen orders meer aannemen de komende jaren.
Ook willen ze zich weer op innovatie en ontwikkeling gaan toeleggen

2 likes

Aangezien ze CNC machines vermelden, vermoed ik dat ze alle onderdelen wel volledig ontwerpen maar ze laten fabriceren door andere partijen die die (immens dure) machines hebben staan.

1 like

Ik vind het doormailen van een CNC-file en dan de onderdeeltjes in elkaar (laten) klikken toch niet helemaal wat ik vantevoren over het merk dacht :face_with_hand_over_mouth:

Maargoed, ik zal dat beeld dan aan moeten passen want hij zegt het toch echt zelf

Dus een merk, wat zelf een uniek uurwerk ontwerpt, innoveert en buiten het “domme CNC”-werk alles zelf doet, vind je jammer? Ik vraag me toch wel af wat jij normaal draagt? Dat moeten toch wel uurwerken zijn die helemaal door het merk zeg gemaakt worden met de hand en niet 1 horloge met een ETA, Sellita of Seiko uurwerk er in…

3 likes

Mooi bedrijf en sympathieke mensen. Om alles zelf te kunnen maken moet je idd. veel groter zijn, maar het ontwerp en de afwerking is alles in eigen huis. Was mooi om te zien en de eigenaren persoonlijk te kunnen spreken tijdens de laatste Watch&Wheels.

5 likes