Recentelijk hebben mijn vader en ik het eerste zakhorloge van zijn opa (mijn overgrootvader) weer herontdekt. Deze werkt in principe nog uitstekend, op een euvel na; het zakhorloge windt niet meer op. Mijn vader en ik gaan morgen met het zakhorloge naar de Rikketik beurs om te kijken of we onderdelen of een donorhorloge kunnen vinden.
Wij kunnen niet veel informatie over dit zakhorloge vinden. Op het uurwerk staat een gravering “Oranje”. Ik heb een forumlid gevonden met een vergelijkbaar zakhorloge en meende te lezen dat “Oranje” een uurwerkfabrikant die ergens tussen 1890 en 1915 deze uurwerken heeft geproduceerd.
Hebben andere leden misschien meer informatie over dit zakhorloge, en wellicht tips waar wij het beste kunnen kijken op de Rikketik beurs? Alvast bedankt voor alle info!
Het zakhorloge ziet er nog keurig uit. Zo’n erfstuk is een mooi bezit.
@TKH gaf het al aan, laat er een horlogemaker naar kijken. Als je op zoek gaat naar een donor, moet je precies weten wat je zoekt en als de service geschiedenis niet bekend is, verdient deze een kundig oog en nieuwe smeermiddelen.
Niet zelf gaan lopen hannessen, een horlogemaker heeft hem zo weer in picobello staat.