Grote datumaanduiding

Tijdens een gesprek over een nieuwe aanwinst ontstond er een discussie over de bruikbaarheid van horloges met datum- aanduiding en of dit nu echt niet duidelijker kon.
en of het afbreuk zou doen aan de looks (datumloupe etc.)

m.a.w. wie op HF kent het model ( analooghorloge )
met de allergrootste c/q duidelijkste datumaanduiding
en dan ook blijft het dan toch een mooi horloge
of is het zonder dan toch stukken mooier ?
graag jullie mening

groet Gerard.

even een aanvulling je hebt vaak van die flyback datumwijzers die tot de 9e dag van de week redelijk goed afleesbaar zijn maar zodra je in de dubbele cijfers komt
wordt het vaak erg gissen
zou het niet acceptabel zijn om bijvoorbeeld op een flyback subdial
de 10e 20e 30e als een “0” te noteren en vervolgens weer van 1 t/m 9 door te nummeren ?

Mijn favoriete datumaanduiding is de Grote Datum van GO:

Explore Woodrow Kane

Mooier nog dan de gekaderde cijfers van ALS.

Edox heeft een aantal ‘Big Date’ modellen (nee dat is niet die relatiesite voor een partner met een ‘maatje meer’ ; ).

Even off topic trouwens, ik merk dat het me steeds meer irriteert hoeveel werk het is om hier een plaatje te plaatsen. Wat is Facebook toch handig, wat dat betreft.

TagEd Schreef:

Even off topic trouwens, ik merk dat het me steeds
meer irriteert hoeveel werk het is om hier een
plaatje te plaatsen. Wat is Facebook toch handig,
wat dat betreft.

Ik heb geen Facebook, dus weet niet hoe makkelijk dat is.
De site is niet-commercieel, in tegenstelling to FB, dus ik stel geen eisen :wink:
Foto’s plakken lukt, dus wat wil ik nog meer?

lencoth Schreef:

Mooier nog dan de gekaderde cijfers van ALS.

Mijn grootste probleem met de cijfers van ALS is het gebrek aan een 0 van de eerste tot en met de negende van de maand. Als ik me niet vergis is dit niet het geval bij GO. Dit kan me daadwerkelijk storen, ziet er enigszins onaf uit.

JTrapman Schreef:

Als ik me niet vergis is dit
niet het geval bij GO. Dit kan me daadwerkelijk
storen, ziet er enigszins onaf uit.

Heb even gekeken (wist het niet uit m’n hoofd), GO begint de maand met 01.

Ik ben nog altijd gek op mijn Seiko Big Date

Erg duidelijk:

En je hoeft de datum maar een keer in te stellen. Da’s ook wel handig.

robbie409 Schreef:

Erg duidelijk:
https://lh6.googleusercontent.com/-05wX1xUWLBg/U06
m7v2FBFI/AAAAAAAATVQ/a9QyBjBxJmc/s800/SNP087-001.J
PG

Klopt inderdaad, houdt het tot in de 22e eeuw netjes bij :slight_smile:

Als ik een horloge in de winkel bekijk, draai ik altijd de datum door naar een datum met dubbele cijfers om te kijken hoe afleesbaar dat voor mij is:

lekker duidelijk:

voor mij ook duidelijk genoeg:

Groet
Herman

Datum op 6

Eric

Ik moet zeggen dat ik ook de GO het mooiste vind, maar ik ben dan ook wat bevooroordeeld. Hier is die van mij:

Ook ik ben bevooroordeeld. Grote datum van GO is ook echt anders opgesteld, waardoor er geen scheidingsstreepje nodig is (zoals bijvoorbeeld bij de Seiko).

pwessels Schreef:

Ook ik ben bevooroordeeld. Grote datum van GO is
ook echt anders opgesteld, waardoor er geen
scheidingsstreepje nodig is (zoals bijvoorbeeld
bij de Seiko).

Wow, ook erg mooi en verleidelijk.

De techniek achter deze complicatie is trouwens erg bijzonder: https://www.youtube.com/watch?v=4lGbtmPgHJ0

Ik heb gisteren een Moser & Cie Perpetual 1 in mijn handen gehad… dat is toch wel het Summum op Big-date gebied…

Dit Mechaniek is even simpel als briljant… ze heeft 2 datumschijven boven elkaar… de bovenste heeft 1 tm 16… en een gat… de onderste 17 tm 31… als de datum van 16 naar 17 verspringt, dan staat de 17 op de onderste schijf al onder het venster… de bovenste schijf draait 1 stapje. zodat door het gat de 17 zichtbaar wordt… na de 31 draait de bovenste schijf pas weer verder, en toont de 1…

de 1 tm de 9 staan daardoor perfect gecentreerd in het venster… omdat er maar 1 datumschijf zichtbaar is… werkelijk waar een briljante vinding…

het horloge houdt ook rekening met schrikkeljaren… springt dus op 28 februari naar 1 maart, behalve in schrikkeljaren waar ie 29 Februari toont… de maand wordt aangegeven door het kleine centrale wijzertje… op het horloge hierboven getoond is het dus 21 Mei

één dingetje houdt me tegen om dit horloge te kopen… de prijs… €45.500,- er zijn dagen dat ik dát niet bij me heb…

Erg mooie klok pwessels.
Deze klok heeft werkelijk alles: techniek, stijl, big-date en, een bezel!(tu)

En leuk filmpje AMS (tu)

Grt.

Simpel is waarschijnlijk niet het goede woord ;), maar zeker briljant.
Bedankt voor de link: is echt een prachtig horloge in haar ‘eenvoud’. Jammer dat deze ‘simpele’ uitstraling niet terugkomt in de prijs :D.