Grote diversiteit of niet?

Ik weet niet of hier ooit een topic over gestart is, maar n.a.v. mijn laatste aanschaf ben ik hier nieuwsgierig naar geworden. Het gaat om de vraag of er een bepaalde lijn in je horlogeverzameling en/of horlogevoorkeur te ontdekken is. In mijn geval was die er redelijk: voornamelijk vintage Omega, maar doordat ik steeds meer op dit forum ging lezen - ook op het niet vintage gedeelte - kreeg ik ook steeds meer interesse in andere horloges. Zo is er een topic geweest met de vraag: “Wat vinden mensen nu eigenlijk lelijk aan Breitling?” Naar aanleiding van dat topic ben ik alle Breitling modellen eens wat beter gaan bestuderen. Ik zag veel modellen waar ik niets mee had, maar ook heel veel modellen die ik echt mooi vond. Uiteindelijk heeft dat geleid tot de aanschaf van mijn Chrono Colt (waar ik nog steeds superblij mee ben). Ik heb ondertussen veel leuke reacties gekregen, zoals bijvoorbeeld: “Ik heb niets met Breitling, maar dit is een prachtig model.” Dat vind ik leuk.

Mijn verzameling heeft dus eigenlijk maar 1 lijn en dat is de: ‘ik-moer-er-iets-mee-hebben-lijn.’ Dat ‘iets’ kan dus eigenlijk van alles zijn:

• optisch
  • technisch
  • historisch
    Zo ben ik ooit begonnen met 2 Armani horloges. Ik zal er waarschijnlijk nooit meer één bij kopen, maar ik doe ze ook niet weg omdat ik het optisch 2 hele mooie horloges vind. Daarnaast heb ik een Sea Gull automaat, gekregen van mijn vader. Deze heeft een emotionele waarde en gaat dus ook nooit weg. Vintage Omega, maar wel verschillend qua techniek: automaat, opwind en stemvork. En ook qua vorm en materiaal totaal verschillend. Ik heb een derby swissonic, die is geen gewoon zo apart dat ik hem prachtig vind! En zo zijn er dus nog wel wat meer horloges, waar ik op de één of andere manier wel iets mee heb.
    Kortom: een zootje (:smiley:

Vraag: wat is kenmerkend voor jullie verzameling voorkeur?
Ik hoor het graag!

Het kenmerk van mijn horlogeverzameling is dat ik geen één klokje met gelijk uurwerk bezit.

Ik heb geen bepaald thema. Als het mij aanstaat en het financieel niet te belastend is komt het bij mijn verzameling. Als voorbeeld het grootste deel van mijn verzameling: ‘Bien etonné de se trouver ensemble’

Tja, wanneer is er sprake van diversiteit?

Ik heb al heel wat horloges gehad en heb nu voornamelijk Rolexen. Voor de een zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde, voor mij zit er groot verschil in.

Zo kan een vintage Omega collectie ook heel divers zijn.

Ik ben net begonnen met verzamelen, en ik zoek bewust naar diversiteit. Een flieger, een Rus, morgen komt er een dresswatch bij, een duiker is besteld, flink veel variatie zoeken. Voor iedere gelegenheid een horloge.

Geen enkele lijn, volslagen onvoorspelbaar gedrag, heb alleen niets met (te) dure horloges.
Voorts koop ik alleen, maar heb nog nooit iets verkocht, wel al 3 horloges weggegeven.
Mijn interesse gaat wel uit naar mechanische horloges, liefst duikers, met een aparte kleurstelling, mijn favoriet is nu het oranje monster, vooral de combinatie van oranje dial en (oud lijkende) gele wijzers en indexen, afgezet met dun zwart is heeel mooi.
Nu is er weer een oranje/rode casio riseman onderweg van een forumlid, met lekker veel functie en de zon gaat er ook van schijnen.
Hiera zal ik me waarschijnlijk gaan verliezen in allerlei soorten, materialen en kleuren bandjes.

Oh jee, horloges geef ik weg aan mijn zonen en aan de (schoon)familie. ik kan niet goed verkopen…

4xSub no date

1 x maxi
1 x 4liner
1 x blauw
1 x gloss

Is dit divers genoeg? :slight_smile:

gr

vncnt

Zeemeester Schreef:

4xSub no date

1 x maxi
1 x 4liner
1 x blauw
1 x gloss

gr

vncnt

(tu):)-D:~

Het zijn inderdaad allemaal divers. :slight_smile:

Goeie vraag…

• Alle horloges die ik heb, zitten in een ronde kast. Ik ben geen liefhebber van vierkante, tonneau- of andersvormige kasten. De wijzers gaan immers rond - de kast moet ook rond zijn.
  • Alle horloges zijn staal of witgoud. Geen geel/rood goud
  • Ik vind ze allemaal mooi :smiley:

Daar houden de overeenkomsten wel zo’n beetje mee op;

• maten: tussen de 37 en 43 mm
  • zowel stalen banden als bandjes
  • chrono / niet chrono (hoewel de niet-chrono’s verreweg in de meerderheid zijn)
  • Zwitsers, Russen, Chinezen.
  • goedkoop en (voor mij) duur
  • handopwinders, automaten en zelfs - jawel - quartz.

Ik kom er geen wijs meer uit :smiley:

Groet
Mark

Sterke voorkeur: rond, handopwinder, glazen bodem, staal, niet te groot (liefst <40mm). Maar ik heb ook quartz, (sinds kort) weer een automaat, goudkleurige horloges, 42mm horloges, horloges met stalen bodem. Tot voor kort vond ik €500 het absolute maximum voor een horloge, maar ook die grens is inmiddels (ruim) overschreden. Conclusie: geen touw aan vast te knopen.

Ik hoop niet dat de diversiteit van mijn horloges de chaos in mijn hersenen weerspiegelen want dan is het niet best met mij gesteld (of juist wel:()

Kortom, een grote diversiteit waar geen lijn in is te ontdekken.

Groet

Herman

Roelof Schreef:

Sterke voorkeur: rond, handopwinder, glazen bodem,
staal, niet te groot (liefst ook quartz, (sinds kort) weer een automaat,
goudkleurige horloges, 42mm horloges, horloges met
stalen bodem. Tot voor kort vond ik €500 het
absolute maximum voor een horloge, maar ook die
grens is inmiddels (ruim) overschreden. Conclusie:
geen touw aan vast te knopen.

Ha, ha, dan ben ik zo gek nog niet!!

Diversiteit ?
Mmmm …
Meer verandering van smaak bij mij.

Het zijn altijd Seiko’s (saai he ?),
vroeger dresswatches en chronografen (quartz),
tegenwoordig automaten, meestal duikerachtigen of anderszins sportief getint.

Prijzen ?
Ik maak het meestal niet te bont.

Diversiteit ?
Vooral in de kleustelling en bandsoort. Moet bij verschillende outfits passen.

Paul.

taaiewillem Schreef:

Ik heb geen bepaald thema. Als het mij aanstaat en
het financieel niet te belastend is komt het bij
mijn verzameling. Als voorbeeld het grootste deel
van mijn verzameling: 'Bien etonné de se trouver
ensemble’
http://i909.photobucket.com/albums/ac294/taaiewill
em/DSC_3123.jpg

Van deze wir war puzzel kan ik geen touw aan vastknopen :wink:

Zeemeester Schreef:

4xSub no date

1 x maxi
1 x 4liner
1 x blauw
1 x gloss

gr

vncnt

(:smiley:
Snap wat je bedoelt, 8x SMP
1x standaard
1x titan
1x tantalum chrono
1x witgoud
4x bond
En wellicht nog een standaard co-axial erbij…

dmc Schreef:

Vraag: wat is kenmerkend voor jullie verzameling
voorkeur?

Mechanische die ik mooi vind, met voorkeur voor duikers of iets aparts (PDA,MP3,PGR,GPS,GSM,ABC,LED & alle andere 3 letterige afkortingen;)).

Oh ja, zijn ook een paar “thema’s” die ik leuk vind: mechanisch alarm en niet-door-simpele-batterij-aangedreven.

Divers, nee allemaal chrono’s.
Of juist wel?
Verschillende kastvormen, diverse kleuren en vaak op leer ipv staal.

ik ben begonnen met "die is mooi en die is leuk enz."
nu denk ik meer duiker, flieger, dress, automaat, rus enz …
en erg belangrijk, moet wel in budget passen. (tu)