Pattex?
Dat zou het ook voor mij zijn. Een ieder die zijn horloge kiest uit de catalogus van OEM fabriek & er zijn merk op zet. Niet meer, niet minder . Of het een modemerk is (Cartier) of het moedermerk printers maakt (Orient) is niet van belang.
Yep, rekenen we goed @Chlorophyl! We krijgen al een aardig rijtje zo:
Pritt
Bison
Pattex
… plakmerken dus. Toch?
Krijgen we nog enig bewijs van deze aantijgingen ?
Ik denk het niet.
Heb wel eens gelezen dat het staal van Rolex helemaal niet uit Zwitserland komt
Was ook aan het zoeken. Kan het niet meer vinden. Maar het kwam erop neer dat ze hun stalen kasten, wijzers, etc goedkoop laten fabriceren in China. Die ETA uurwerken komen wel uit Zwitserland en ook het in elkaar zetten wordt daar gedaan. Vervolgens wordt er wel Swiss Made op de wijzerplaat bedrukt.
Artikel ging over een aantal merken die dit doen. Waar meen ik Oris ook wordt genoemd. Op sommige Engelstalige forums wordt dit ook genoemd, maar helaas geen verwijzing naar het artikel.
Het wordt echt tijd dat je de regels voor Swiss Made eens gaat lezen…
Die regels zijn meen ik de laatste jaren strenger geworden.
Lees je nou eens goed in dan.
Tudor een plakmerk is als Fijenoord een topclub
Hugo Boss , Michael Kors, Gucci, dat zijn volgens mij geen plakmerken maar modemerken omdat ze van oorsprong tasjes en broeken maken en er dan een horloge op mee laten liften.
Thomas Earnshaw en dergelijke zijn volgens mij plakmerken omdat ze een fantasienaam ontwikkelen met een zogenaamde geschiedenis en die dan op het horloge zetten.
Een fantasienaam er op PLAKKEN zegt genoeg eigenlijk, wat overigens niet wil zeggen dat het allemaal troep is maar het zijn allebei geen echte horlogemerken met een geschiedenis in de horlogerie.
groetjes Lenno
Voetbal rivaliteit daargelaten: Tudor is geen plakmerk. Nooit geweest ook.
Menen heb je niets aan. Lees de “Ordinance on the Use of the Name “Swiss” for Watches of 1971” en de revisie per 01.01.2017. Bij voorkeur in samenhang en in chronologische volgorde.
Zoals Fromanteel?
Er zijn er altijd die slimmer zijn en in een grijs gebied opereren.
groetjes Lenno
Lekker makkelijk om aan een verhaal van iemand anders te refereren, maar jij plaatst het hier op het forum.
Zoals jij het stelt zou Oris fraude plegen, als je dat doet kun je beter met bewijs komen en niet zoals je zo vaak doet verwijzen naar een of andere YouTuber of stukje op internet.
Is het fraude wanneer mensen onderdelen laat fabriceren in andere landen?
Nogmaals waar het omgaat: ook al laat een Zwitsers merk de kasten etc. uit China komen, dan is dat niet bij definitie in strijd met de bepalingen voor Swiss Made
De Ordinance laat daar ruimte toe.