Grote plakmerken overzicht

In het verleden zijn er een heleboel plakmerken benoemd maar wellicht is het toch fijn om dit eens allemaal bij elkaar te zetten! Ik kon zo 1,2,3 geen entry vinden waar dit allemaal onder elkaar stond.
Willen jullie mij allemaal helpen om voor eens en altijd een goed overzicht te maken van de “volgens jullie” grootste plakmerken. En eigenlijk ben ik ook geïnteresseerd in wat volgens jullie een plakmerk definieert.
Kortom: ROEPT U MAAR! Dit zal ongetwijfeld een lange lijst worden maar dan kan wel iedereen die raadplegen wanneer nodig!

1 like

Volgens mij ben je sneller klaar als je alleen de echte horlogemerken opnoemt :slight_smile:

Alle mode merken zijn plakmerken. Dat was mijn inbreng :slight_smile:

7 likes

Alles van Watch2day behalve Seiko en Citizen

2 likes

Dit wordt natuurlijk weer een grote discussie.
Waar de ene Gucci een plakmerk vindt is dat voor de andere weer een grail.
Zelfde geldt voor nog 300 merken.

1 like

Audemars Plaguet, Plaket Philippe, Plak Heuer, Plakerai, Plaget, IWC Plakhausen

116 likes

Ja dat probeer ik dus duidelijk te krijgen, wanneer is iets een mode merk / Plakmerk. Is Cartier dan bijvoorbeeld een plakmerk? Ik denk namelijk niet dat iemand dat vind. TW Steel enz natuurlijk wel, maar bijvoorbeeld Frederique Constant? Of Squale (heb ik ergens een keer benoemd zien worden). Tot hoever gaan we (als zelf benoemd kenners).

Cartier is zeker geen plakmerk. Eigen gezicht en rijke historie. En veel iconen. Santos, Tank, Crash, etc.
TW-Steel is een U-Boat kopie.
Frederique Constant zou ik niet als plakmerk weg zetten, verdient wel wat meer respect ondanks dat het veel designs van de grote Zwitserse jongens als inspiratiebron heeft en in budget vorm uitbrengt.

1 like

Daar ga ik wel van uit, maar dat kan interessante dingen opleveren!

Deze website wordt heel vaak genoemd inderdaad, maar we kunnen toch wel een duidelijker beeld scheppen.

Bijvoorbeeld: Fromanteel; Nederlands merk, veel marketing trucjes, wel swiss made, redelijk aan de prijs --> Plakmerk? Zelfde geld voor

–> Plakmerk?

Ik zou zeggen dat een plakmerk een merk is dat horloges door een ander bedrijf laat produceren en hier dan een eigen naam op laat zetten.

7 likes

Alle replica hommage merken dus.
Steinhart, Merkur, Alpha, etc.

Huh? FC is nota bene een manufactuur. Verder van plakmerk kunt je m.i. niet geraken als je je eigen logo op je eigen uurwerken plakt.

4 likes

“A Sticky Brand is sticky, when it sticks”, - for example - to the owner
who likes it very much.

Prima, ik gooide maar een balletje op!

Let wel: zij maken zelf wel echt een onderscheid tussen hun “Manufacture” lijn en de rest.

EDIT: ik heb zelf een FC om op dit moment, dus heb absoluut geen problemen met het merk, ik probeer alleen duidelijkheid te krijgen over het fenomeen

Het Tudor van vroeger! :wink: wat zou het cool zijn als er weer een Tudor submariner komt! Voor zo’n 3,5k

Verder denk ik bij plakmerken aan mode merken, die horloges verkopen voor het zelfde geld als hun schoenen.

1 like

De definitie van een plakmerk is voor mij alle merken die bij me blijven plakken…:crazy_face:

1 like

Dit is een hele goede vergelijking! Hugo Boss, Tommy Hilfiger etc.

2 likes

Ik zou het trouwens zeer waarderen als we Sternglas in dit topic buiten beschouwing zouden kunnen laten.
Ik weet dat de meningen verdeeld zijn, maar dat heeft gewoon een totaal eigen smoel. Bedankt. :+1:

18 likes

Dit gewoon

Ik zie waar jij heen wilt :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Ahum Junghans :wink:

1 like