Beste allemaal, dit is m’n eerste post alhier. Ik zit namelijk met een vraag.
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Jacques Lemans horloge, voor mijn doen een zeer sjiek machientje. In horloge-termen denk ik geen duur horloge, maar ik heb nog niet eerder zoveel geld aan een horloge uitgegeven.
Maar het viel me op dat de grote wijzer een beetje heen en weer kan bewegen. Niet veel, maar als ik het uurwerk met de klok mee en daarna tegen de klok indraai ‘verschuift’ de grote wijzer iets en dan weer terug.
Hoort dit? En zo nee, valt zoiets onder de garantie?
Welkom. Wat voor uurwerk is het? Alleen de grote (minuten?) wijzer en niet de kleine (uren?) wijzer? Als de kroon uitgetrokken is om het horloge bij te zetten?
In mijn ervaring hebben veel uurwerken in meer of mindere mate last van speling. Niet iets waar ik me zorgen over maak.
Daar lijkt het wel op, heb wat zitten googlen, en het is een oostenrijks of zwitsers merk waarvan het moederbedrijf blijkbaar in de Florida zit ergens. Ze hebben fabrieken in europa en azie en gebruiken ETA uurwerken voor hun ‘made in switserland’ series en voor de rest japanse uurwerken.
Qua prijs zitten ze in het ‘betaalbare’ segment.
Ik geloof dat de meeste eigenaren er zeer tevreden mee zijn, en ze goed functioneren; en dat voor een mooie prijs.