Growa swiss made merk onbekend?

Hallo, ik heb een leuke vintage Growa op de kop getikt. Blijkt swiss made maarr ik kan nergens iets vinden op het web over dit merk. Mikrolis geeft geen hit en google komt met 1 resultaat en dat is een andere Growa die op Ebay is verkocht. Wellicht dat jullie oneindige kennis wat licht op de zaak kan werpen.

Oja en weet iemand hoe je de caseback opent van een dergelijk model?

Lijkt erop dat je alleen via het glas bij het uurwerk kan komen. Ik zie geen dekselopening. Wat is er met die lugs gebeurd? Lijkt wel of ze gelast of gesoldeerd zijn.
Waarschijnlijk een klein merk dat door de quartzrevolutie ten onder is gegaan en in de vergetelheid is geraakt.

Lijkt me een heel goegkoop geproduceerd horloge. Meestal als er Diamond Tooled op de achterkant staat is het allemaal vrij simpel. Volgens mij kan de deksel er gewoon af.

Ik ga vanavond eens op het gemakje kijken.

Diamond tooled klinkt juist heel erg exclusief maar het tegendeel is dus waar.

Geen stalen kast denk ik, of wel?

Deze is verchroomd, ook het deksel.

De deksel kon inderdaad los geklikt worden. Er zitten geen pushpins tussen de lugs maar dit is een vaste (gesoldeerde?) Verbinding.


Is allemaal verchroomd.

Maar de wijzerplaat en wijzers zien er toch wel gaaf uit.

En dan het uurwerk. Dit blijkt dus een Lampanouse uurwerkje te zijn. Heel leuk om te zien. Geen jeweles maar gewoon metalen pinnen bij het escape wiel. Dit verklaart dus meteen het gezellige/gehorige getik van dit horloge.

Meteen even de geschiedenis van Lampanouse ingedoken en weer eea bijgeleerd. Zelfde uurwerkjes zijn in grote oplages gemaakt. Eind jaren 50.

Al met al toch een heel leuk klokje.

3 likes

Dat ‘electronically timed’ op de caseback zag je vooral bij Ruhla’s. Die waren ook voorzien van penanker-kalibers.

Mss een Oost-Duitsland connectie? :thinking: