Zelfs voor een lullig horlogebandje uit de USA met een totale waarde (prijs en verzenden) van €31 moest ik zojuist aan de deur ook nog €19 afrekenen (btw en behandelingskosten door TNT).
Mijn ervaring uit het verleden is dat deze kleine zaken er vrijwel altijd doorheen kwamen, maar de laatste tijd niet meer. Dat geldt ook voor pakketjes uit Azië. Ik probeer import buiten de EU zoveel mogelijk te vermijden, maar soms is er geen andere optie, omdat producten hier niet geleverd worden.
Groet Roelof
Dat is buitenproportioneel. Eigenlijk schandalig.
Ik beperk me tegenwoordig tot europese verkopers. Het is niet leuk meer met al die extra kosten.
Wat zouden de extra kosten zijn als ik een horloge van zeg 500 euro uit japan laat komen?
120 Euro
Schandalig is om ervan uit te gaan dat je niet hoeft te betalen. Je weet gewoon dat je bij import van buiten de EU beslatingen moet betalen, hoe klein het bedrag ook is. Ook je EU-leverancier moet belasting afdragen over zijn verkopen, hoe klein het bedrag ook is. Er is dus ook geen sprake van extra kosten ten opzichte van EU-leveranciers.
Dat het transportbedrijf kosten rekent voor de handelingen bij import hoort erbij. Zij werken ook niet voor niets.
Reken bij import dus gewoon op 21% BTW plus afhandelingskosten door het transportbedrijf: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/
Zitten er eigenlijk importheffingen op horloges (of gerelateerde goederen)?
Als je in het verleden niet hebt moeten afdragen heb je gewoon geluk gehad.
Vahalis Schreef:
Schandalig is om ervan uit te gaan dat je niet
hoeft te betalen. Je weet gewoon dat je bij import
van buiten de EU beslatingen moet betalen, hoe
klein het bedrag ook is.
Niet helemaal juist. In de regel betaal je al lokale VAT bij aankoop in de webwinkel. Dus komt daar nog eens de Nederlandse BTW bovenop.
Zo is nu eenmaal de wet- en regelgeving.
En schandalig: kijk eens naar de opbouw van de benzineprijs, die van tabaksartikelen. Of vergelijk eens bij geneesmiddelenprijzen de merkartikelen met de genenerieke producten.
Er is nogal wat legaal schandaligs te bedenken
Thanks !
Ga mijn Sumo dan toch maar bij Monsterwatches bestellen 
PlummerNL Schreef:
Vahalis Schreef:
hoeft te betalen. Je weet gewoon dat je bij
import
klein het bedrag ook is.Niet helemaal juist. In de regel betaal je al
lokale VAT bij aankoop in de webwinkel. Dus komt
daar nog eens de Nederlandse BTW bovenop.
Binnen de EU betaal je idd lokale VAT/BTW, maar hoef je geen Nederlandse BTW meer te betalen als gevolg van vrij verkeer van goederen.
Van buiten de EU zou je de lokale BTW terug moeten kunnen vorderen volgens mij. Maar ik ben geen belastingdeskundige, dus weet het niet zeker hoe dit zit en werkt.
Roelof Schreef:
Zelfs voor een lullig horlogebandje uit de USA met
een totale waarde (prijs en verzenden) van €31
moest ik zojuist aan de deur ook nog €19 afrekenen
(btw en behandelingskosten door TNT).
Mijn ervaring uit het verleden is dat deze kleine
zaken er vrijwel altijd doorheen kwamen, maar de
laatste tijd niet meer. Dat geldt ook voor
pakketjes uit Azië. Ik probeer import buiten de EU
zoveel mogelijk te vermijden, maar soms is er geen
andere optie, omdat producten hier niet geleverd
worden.
Groet Roelof
Goeie zaak dat er minder pakketjes doorkomen.
Meer omzet voor Post.nl en meer BTW voor de schatkist.
Wat willen we nog meer?
Mijn laatste pakketjes vanuit hong kong zijn er nog gewoon doorheen gekomen. Geen extra kosten gehad (wel even afkloppen natuurlijk)
Ik neem toch ook aan dat jullie alles als Gift of Sample laten versturen?
Dat is raar. Er is toch een vrijstelling tot 45,00 euro’s?
Elf.
watchup Schreef:
Dat is raar. Er is toch een vrijstelling tot 45,00
euro’s?
Enkel voor geschenkzendingen (van particulier aan particulier).
NielsV Schreef:
Ik neem toch ook aan dat jullie alles als Gift of
Sample laten versturen?
en jij denkt dat de douane e.d. daar nog intrapt?
onder welke steen kom jij vandaan?
je hebt simpelweg mazzel als je niks hoeft te dokken, heeft geen reet met “gift” of zoiets te maken
Ja je hebt gelijk.
Ik hoop dat m’n horlogebandje ,die onderweg is uit China ,als “gift” gemerkt staat. In de afgelopen maanden diverse dingen uit Hongkong laten komen zonder heffingen. Of die als “gift” gemerkt stonden weet ik niet.
Elf.
Vahalis Schreef:
hoeft te betalen. Je weet gewoon dat je bij import
klein het bedrag ook is. Ook je EU-leverancier
moet belasting afdragen over zijn verkopen, hoe
klein het bedrag ook is. Er is dus ook geen sprake
van extra kosten ten opzichte van
EU-leveranciers.Dat het transportbedrijf kosten rekent voor de
handelingen bij import hoort erbij. Zij werken ook
niet voor niets.Reken bij import dus gewoon op 21% BTW plus
afhandelingskosten door het transportbedrijf:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldc
ontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ont
vangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedr
ijven/
Zitten er eigenlijk importheffingen op horloges
(of gerelateerde goederen)?Als je in het verleden niet hebt moeten afdragen
heb je gewoon geluk gehad.
Mee eens, het is niet anders.
Vahalis Schreef:
PlummerNL Schreef:
Vahalis Schreef:
Schandalig is om ervan uit te gaan dat je
niethoeft te betalen. Je weet gewoon dat je bij
import
van buiten de EU beslatingen moet betalen,
hoeklein het bedrag ook is.
Niet helemaal juist. In de regel betaal je al
lokale VAT bij aankoop in de webwinkel. Dus
komt
daar nog eens de Nederlandse BTW bovenop.Binnen de EU betaal je idd lokale VAT/BTW, maar
hoef je geen Nederlandse BTW meer te betalen als
gevolg van vrij verkeer van goederen.Van buiten de EU zou je de lokale BTW terug moeten
kunnen vorderen volgens mij. Maar ik ben geen
belastingdeskundige, dus weet het niet zeker hoe
dit zit en werkt.
Afhankelijk van het land, kun je dat terugvragen. En net als binnen de EU heeft ieder land daarvoor zijn eigen regels en drempels. Dus niet simpel.
Het is overigens jammer dat de meeste webshops het niet exclusief lokale btw verkopen. Dat zou in de meeste landen moeten kunnen en ook zijn toegestaan. Het aantonen dat het horloge is uitgevoerd aldaar, is immers simpel vanwege de bestelling en betaling uit het buitenland, in combinatie met het verzendbewijs van Fedex en concullega’s. Niet uitgesloten is dat de verkoper jouw aankoop ter plekke alsnog tegen het nultarief verwerkt, en dat ‘voordeel’ niet doorberekent aan zijn internationale klanten.
Wat je wèl kunt doen is aan de verkoper vragen om de lokale heffingen buiten de statistische waarde te houden die hij op de exportverklaring zet die op je pakket komt. Dat is rechtmatig en maakt dat je daarover in elk geval geen invoer-btw betaalt.
Veiligheidshalve ga ik ervan uit dat ik bij niet-EU aankopen gewoon 21% mag betalen en inklaringskosten. Dat voorkomt teleurstelingen.
PlummerNL Schreef:
Vahalis Schreef:
hoeft te betalen. Je weet gewoon dat je bij
import
klein het bedrag ook is.Niet helemaal juist. In de regel betaal je al
lokale VAT bij aankoop in de webwinkel. Dus komt
daar nog eens de Nederlandse BTW bovenop.
Dat hoeft dus niet. Als je als bedrijf in Nederland iets verkoopt buiten de EU, dan hoeft dat bedrijf daar geen BTW over te betalen. Daarom zie je bij sommige sites ook twee prijzen (één binnen de EU en één buiten). Hoe dit precies zit in bijvoorbeeld Japan en de VS weet ik zo niet. Maar als jij een winkel hebt in Nederland en iemand uit Japan bestelt een fiets bij jou van €399, dan hoef je dus niet €69,25 aan BTW af te dragen. Of je dat voordeel doorrekent aan de klant is aan jou. Logischerwijs zal de koper uit Japan dan bij het invoeren de lokale BTW moeten betalen.
Hoe dan ook is de BTW in sommige landen en regio’s alsnog véél lager dan in Nederland/EU, wat het als nog oneerlijk maakt voor Nederlandse bedrijven als de douane een valse verklaring accepteert.
Ik snap het ook wel, zeker als iets hier niet te koop is, dan wil je het natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Maar het hoort nu eenmaal zo. Net zoals met te hard rijden, soms kom je er mee weg, soms krijg je een bon :). Juridisch gezien zou je ook zelf aangifte moeten doen bij importeren, maar goed, dat is wel enigszins onrealistisch. Dan mag waarschijnlijk de halve regering aftreden ;).
Je kan natuurlijk ook je horloge in Luxemburg aanschaffen, waar het BTW tarief 15% is. Kan behoorlijk schelen & is 100% legaal.