Ik hoop heel erg dat iemand me kan helpen. Ik heb mijn Hamilton Khaki Automatic nog maar net en er zit een ontzettende #^%$ kras op de kast. Hij oogt niet heel oppervlakkig. Ik ben terug geweest naar Siebel of er iets aan te doen viel. Hun commentaar was dat er zou zijn te polijsten, maar dat ze het niet aanraden. Kunnen jullie me helpen? Eventueel ook met adressen van juweliers die hier iets aan kunnen doen? Ik woon zelf in Haarlem.
Een foto van de schade zou handig zijn. Wat voor reden had Siebel om polijsten af te raden?
hans
Dat werd me niet echt duidelijk… Hoe kan ik alleen een foto toevoegen? Zie de optie niet.
Dat zou ik ze dan toch nog maar eens vragen. Rare jongens daar bij Siebel.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340
hans
Waar woon je ongeveer? Het is toch geen garantie-kwestie. Je kunt -afhankelijk van waar je woont- ook contact zoeken met een ‘echte’ horlogemaker!
Menno
zwaar klote zo’n kras. en het gebeurt altijd bij de klok waar je het zuinigst op bent:( hopelijk is het een oppervlakkige kras, die kun je er nog wel uitpolijsten, een diepe word een stuk moeilijker. succes ermee(tu)
thieuster Schreef:
Waar woon je ongeveer? Het is toch geen
garantie-kwestie. Je kunt -afhankelijk van waar je
woont- ook contact zoeken met een 'echte’
horlogemaker!Menno
Olof023 Schreef:
Kunnen jullie me helpen?
Eventueel ook met adressen van juweliers die hier
iets aan kunnen doen? Ik woon zelf in Haarlem.
Erg vervelend zeg! Hoop dat ie gemaakt kan worden. Let alleen wel: als je em gaat dragen is er gewoon de kans dat er gebruikssporen op komen. Ik vond dat in het begin ook erg pijnlijk en wilde m’n Omega niet dragen. Maar daar ben ik in de loop der tijd overheen gekomen. Nu zit de band (en vooral sluiting) vol met kleine krasjes.
wellicht raden ze het af om te polijsten, doordat de kras te diep is en met wegpolijsten teveel vlees wordt afgeschaafd.
Wel jammer als het een nieuw horloge betreft 
Als de kras te diep is, dan zijn er andere oplossingen. Moet je wel naar een echte zaak en niet naar Siebel.
hcptdg Schreef:
Als de kras te diep is, dan zijn er andere
oplossingen. Moet je wel naar een echte zaak en
niet naar Siebel.
Ouch! 
Je bedoelt zeker naar een horlogemaker gaan en niet een horlogewinkel als Siebel. 
Haarlem dus. Sorry, ik had de posting niet goed gelezen. Advies: Wesselink en Vreeker in Alkmaar. Topzaak.
Menno
Contactgegevens hier: http://www.uurwerkreparatie.nl/
marnix.moed Schreef:
hcptdg Schreef:
Als de kras te diep is, dan zijn er andere
oplossingen. Moet je wel naar een echte zaak en
niet naar Siebel.Ouch!
Je bedoelt zeker naar een horlogemaker gaan en
niet een horlogewinkel als Siebel.
Om het even: echte zaken hebben doorgaans ook contact met echte horlogemakers of hebben ze in dienst.
of:
Gebruik poets voor verweerd chroom in combinatie met een flanellen lap.
Eerst de kras voorzien van wat poets en hardhandig met nagel er over.
Let op dat je zomin mogelijk buiten de kras komt; enige overlap kan.
Dat kan, met tussenpozen, een dagje werk zijn soms twee dagen.
Daarna krachtig met de flanellen lap en poets erover want je zult zien dat je ongewild ook (haar)lijnen hebt gemaakt met je nagel.
Als de ongewilde lijnen weg zijn dat herhalen met de flanellen lap en ook de fijne lijnen weg maken.
Vervolgens de gehele kast zachtjes poetsen met de chroompoets.
Let wel is het een geborstelde kast dan werk je met korrel 8oo schuurpapier (modelbouw handel merk Tamiya) en blijf je er met chroompoets vanaf.
Zijn er geborstelde delen en rvs-delen en raak je met de chroom poets geborstelde delen dan alsnog de geborstelde delen met schuurpapier behandelen. Het handigste is natuurlijk wat je niet met de chroompoets wil raken af te plakken.
Let wel, het blijft een geduldwerk maar levert (bij mij tenminste wel) resultaat.
Overigens lijkt soms een kras veel dieper dan je denkt.
Succes!
Ik zeg: ieder zijn vak. Zoek een vakman.
Precies: ik bak ook mijn eigen brood niet dus ik zou bekraste horloges ook overlaten aan een pro. 
Met alle respect voor de huis-tuin-en-keuken-methode van Pieter-Paul maar ik raad deze methode ten sterkste af.
Waar ik nog niemand over gehoord heb is dat de juwelier misschien wel gelijk heeft. Daarom vind ik ook de reactie van hcptdg veel te kort door de bocht.
Immers: schuren en ook polijsten zijn allebei verspanende bewerkingen. Dit betekent dus dat hierbij materiaal wordt weg gehaald. Dat moet ook, want wil je een kras of deuk onzichtbaar maken dan moet het materiaal rondom de kras of deuk evenveel worden weg gehaald totdat het diepste punt van de kras/deuk wordt bereikt. Dat is het moment waarop de kras/deuk niet meer zichtbaar is.
Maarr, nu komt het… Een goede juwelier of horlogemaker zal de VORM van de kast ten alle tijde respecteren. Wanneer het volledig weghalen van een kras/put betekent dat er zoveel materiaal weg gehaald moet worden dat de originele vorm/verhouding van de kast teveel geweld wordt aangedaan zal hij/zij besluiten het niet te doen en de kras/put te laten wat het is, om erger te voorkomen.
Er zijn wel mogelijkheden zoals de kast bij lassen.
Ik zal vanmiddag even mijn voor en na foto’s plaatsen van een beschadiging die, imho, erg mooi is gerestaureerd door juwelier Bouman in Culemborg en zijn connectie.
Er zijn toch ook technieken om weer metaal aan de kast toe te voegen waarbij er dus niet gepolijst hoeft te worden waarbij metaal verwijderd wordt. Een diepe kras of buts kan in veel gevallen opgevuld worden met speciale technieken.
Bij deze de foto’s, voor en na uiteraard:

Fantastische service en erg snel gerealiseerd, hulde voor Bouman!