Tijd om mijn laatste (letterlijk) aanwinst te delen. Enige tijd geleden was er hier een draadje over dit type uurwerk en na lang rondkijken heb ik er 1 gevonden die me aansprak door historie, deze specifieke “duve” dial en de kast.
er bestaan zeer veel variaties in de uitvoeringen. voor de volledigheid:
movement: aegler 15, 17 en 18 jewels, binnen de 18 jewel versie zijn nog kleine verschillen in de balans. uitvoering met of zonder balance protectie.
merk: rolex, gruen of alpina-gruen
kast: vormen en materiaal. helaas is ook mijn budget beperkt want de fraaiste versies zijn 14 karaat massief witgoud of platina.
dials: te veel om op te noemen.
Allereerst het horloge, overigens van zilver, rhodiumafwerklaag

detail van de dial

het 15 jewel uurwerk, de eenvoudigste versie maar wel met balansprotector. -onderaan-
laat ik het zo zeggen: na goed rondkijken,zoeken en studeren: ik ben er blij mee.
er zit nog wel wat werk aan, onderhoud aan uurwerk, kleine beschadigingen die bij een 80 jarige niet vreemd zijn laat ik zitten. bij nadere bestudering zie je steeds meer, maar overall toestand lijkt mij zeer goed. ben benieuwd wat de uurwerkmaker er van gaat zeggen.
Het ding is overigens voor dagelijks gebruik, alleen af bij klussen etc, er zit geen enkele bescherming tegen schokken op. in principe kan heel hard op tafel slaan leiden tot schade als is deze balans vrij zwaar.
ben benieuwd hoe nauwkeurig dit uurwerk kan worden, loopt nu 3 a 5 minuten voor na een 36 uur.
andere liefhebbers hier met plaatjes?