Gruen Curvex voor de Europese markt

Aha, het kwartje valt!

1 like

Daar heb ik contact mee gehad omdat ik een bod van de verkoper kreeg. Op vragen zoals:

Wat zijn de afmetingen en kun je een foto van het uurwerk maken kreeg ik niet bepaald respons.

Het was een groot horloge en daar bleef het wat bij. Het werkt niet … maar heb mijn neus al eens vaker gestoten en bleek er een olifant doorheen gewandeld te zijn.

Mooi horloge, maar ik heb er wat twijfel bij. Misschien dat @Serge2 raad heeft?

2 likes

Curvex is een naam die veel misbruikt wordt door verkopers van vintage horloges. Elke “tank” die een beetje gekromd is noemen ze een curvex. Zijn dezelfde mensen die elk rond 40’s horloge een Calatrava noemen :face_with_raised_eyebrow:

3 likes

Curvex is idd de benaming van de kastvorm. Er zal een regulier AS of ETA werk in zitten.
Als je geen foto van het binnenwerk krijgt is het een grotere gok

2 likes

Ja precies. Heb nog genoeg liggen … wel een mooie.

1 like

Curvex kast met CNC Machine

Hier een mooi filmpje hoe je met relatief ‘moderne’ CNC machine een curved kast kunt maken. Met iets nieuwere machines is het nog minder handarbeid. Voor kleinere fabrikanten in een lager prijssegment zal 3d printen of uitbesteden naar een ultramoderne machinefabriek handiger zijn i.v.m. reduceren arbeidskosten.

Ik zag trouwens dat de Gruen veel verder buigt dan de reguliere curved horloges, waaronder de mijne.

1 like

Klopt. Dat komt door de kromming en dikte van het uurwerk. Bij gewone horloges met kromme kast zijn er twee opties:

• er zit een klein uurwerk in
  • het horloge is wat “dikker”
2 likes

Tja, curvex is eigenlijk net zo’n 'misbruikte term als diver - elke keer als je iets dergelijks koopt is er maar even de kick van the real thing, en dan…:yum:
Toen ik vroeger naar verzamelbeurzen ging was die Curve look altijd een grail, maar de real thing zat er nooit tussen. Complimenten dus voor deze @Jenneke en dank voor dit inspirerende👍🏻topic!

3 likes

Heeft Gruen toch nog iets goed gedaan. :rofl:

Ze zitten qua vorm comfortabel om de pols. Leuke set die je toont. Hoe ziet de bovenste er van voren uit? Bij de Rikketik ooit een Gruen gezien die mogelijk een Curvex was. “Banana” volgens de verkoper. Zijn prijs van 1000 euro resulteerde in een lachstuip bij mij en heb maar niet verder ernaar gekeken. :sweat_smile:

Zal ook een keertje wat delen over de Gruen drivers watch met een nog grotere kromming (de kast dan).

2 likes

Ah, top…benieuwd naar :face_with_monocle:

Oude Roamer - in de nineties ‘mijn Curvex’ :grin:

2 likes