Gruen Curvex voor de Europese markt

Van 1929 tot 1935 gingen Gruen en Alpina een samenwerking aan: de Alpina - Gruen Gilde SA. Het doel, meer Alpina’s in Amerika verkopen en meer Gruen horloges in Europa.

Deze zeer zeldzame Gruen Curvex uit vermoedelijk 1935 was voor de Europese markt.

De wijzerplaat kwaliteit is ronduit slecht en de tandjes des tijd dus zichtbaar. In tegenstelling tot gewone Gruen wijzerplaten, is hier de bedrukking niet ingebakken. Schoonpoetsen kan, maar dan blijft er een kale wijzerplaat over. :sweat_smile: Overigens klopt het dat er bij de Europese versie geen Precision op de wijzerplaat staat.

De gekromde kast is 44 mm lang. Volgens de marketing “your curved wrist deserves the world’s only truly curved watch”.

En ipv een klein uurwerk, zit er een groot “krom” uurwerk in. De gepatenteerde gruen 311, waarbij de kromming ontstond door de opbouw van de radertrein.

IMG_9360

Op het uurwerk geen import GXC markering, dus deze is inderdaad ook niet geïmporteerd naar Amerika.

De kast is van roestvrij staal en gemarkeerd met Alpina Gruen. Mogelijk door Krups geleverd.

Een intrigerende gravure op de achterkant. Eric en dan een datum. Uitgaande van Europese notering de 19e van een maand in 1937. Maar welke? 1/7? Van januari tot juli? Ik ben niet bekend met deze “breuknotering”.

Lopen doet ze nog niet, de balansveer ziet er hopeloos uit. Maar op een huisgemaakt bandje kan ze wel als sier om de pols.

34 likes

Of 1 juli van een volledig uitgeschreven 1937, misschien. Wie zal het zeggen :smile:

Mooie! Altijd speciale dingen, die Curvexes.

4 likes

Inderdaad 1 juli

3 likes

Mooi stuk geschiedenis! De plaat vernacheld het jammer genoeg :woozy_face:

1 like

Voor zo’n zeldzaam horloge vind ik de plaat juist wel horen gezien de leeftijd ook. Top horloge.

1 like

Heel fraai. Ik heb zelf een Curvex Horacio en dat uurwerk ziet er weer iets anders uit dan deze. Op Vinted staat nu een vergelijkbare Pontiac. Beide met kapotte balansas… Leuk klusje voor als ik later groot ben? :face_with_peeking_eye:

1 like

Tuurlijk zou ik graag een perfecte plaat zien. Ik ken nog 3 andere exemplaren van verzamelaars, ook met een geleefde plaat.

Kijk ik naar de gewone Gruen (amerikaanse markt) wijzerplaten, dan zie je dat de track daar nog goed op staat. En dat de wijzerplaat er na een zilverbad er waarschijnlijk flink op vooruit gaat.

Hoe dan ook, dit model komt 1 keer per jaar (of zelfs minder vaak) langs via de verkoopkanalen. Voor 45 euro klaag ik sowieso niet. :rofl:

8 likes

Plaatje?

Moet er nog goede foto’s van maken.

1 like

Er staan legio cijfers en graveringen her en der verspreid. Moet nog uitvogelen wat het allemaal inhoudt. De enige info over Horacio dat ik heb kunnen vinden stond hier op HF. :rofl:

1 like

Ah, ook een leuk horloge! Dit zou ik geen Curvex noemen. :wink: Maar in Gruen termen een Quadron (barrel shape) uurwerk. Dit zou best wel eens een Alpina of Aegler ebauche kunnen zijn.

2 likes

Leuke vondst. Bijzondere vinding, dat uurwerk.

1 like

Dank je, ja ik vind hem ook heel leuk. Mijn doel is om deze voor één van de meiden werkend te krijgen. Zoonlief heeft al genoeg horloges om uit te kiezen, later.

Ik heb er niet veel informatie over, maar de kast en deksel zijn volledig curved, zelfs een beetje concaaf. Vergelijkbare horloges zie ik ook als Curvex omschreven worden. Barrels zien er anders uit dan deze Horacio, maar ik moet me er echt nog op mijn gemak in gaan verdiepen. Het uurwerk heb ik nog niet in handen gehad, maar misschien is die platter dan ik nu verwacht, op basis van de curved deksel.

1 like

Zeker waar :+1: geschiedkundig absoluut top. En voor het geld een no-brainer :sunglasses: Feit blijft :wink:

1 like

Heerlijk die stukjes geschiedenis! Dankjewel Jenneke!

1 like

Deze foto’s gaven mij de indruk dat het ook curved is. Ik heb hem alleen even om de pols gehad en daarna weggelegd om mee te nemen naar een horlogemakers clinic. De concaaf vorm voelt heel fijn. Dat zal bij de Gruen zeker ook zo zijn.

1 like

Dit is die Pontiac Curved

Tof dat je zo’n zeldzaam stuk hebt gevonden. Heerlijk die jacht op zulke exemplaren :blush:. De staat is dan minder belangrijk. Veel plezier ermee :+1:

1 like

Het is niet de kastvorm die het een Curvex maakt, maar het uurwerk. Curvex was door Gruen gepatenteerd tot 1959, dus inmiddels mag iedereen die benaming gebruiken. :wink:

4 likes

Prachtige aanwinst. Leuk dat je ons meeneemt in de historie

1 like