En weer een nieuwe aanwinst. Ik heb de smaak te pakken. Is niet de wereld qua prijs. maar is een mooi klokje. Helaas is het kroontje afgebroken. dus even naar de juwelier. ( ik neem tenminste aan dat het te repareren is. Klokje is uit de jaren 50.

En weer een nieuwe aanwinst. Ik heb de smaak te pakken. Is niet de wereld qua prijs. maar is een mooi klokje. Helaas is het kroontje afgebroken. dus even naar de juwelier. ( ik neem tenminste aan dat het te repareren is. Klokje is uit de jaren 50.

Mijn beste,
Leuk hoor zo’n ‘gouwe ouwe’.
Dat je voor weinig ook veel kan hebben, dat bewijst jou Guen precision automaat.
Een merk waar ik overigens nog nooit van had gehoord.
Een fraaie wijzerplaat met opgelegde indexen en een bijzondere lederen horlogeband, maken dat dit horloge jou met plezier de tijd gade doet slaan.
Veel plezier ermee!!
Orologio Signaturis Temporis.
Gefeliciteerd met de aanwinst(tu)
Vooral de markers op 6,9 en 12 zijn leuk!
Mooie vintage Jos (tu)
Veel (draag) plezier gewenst!
mvg, Frans
Beste Jos,
Een mooi horloge, alleen niet uit de jaren 50 maar zo’n slordige 20 jaar later geproduceerd (zo te zien caliber 731 CA uit eind zestiger, begin zeventiger jaren).
Wanneer de kroon is afgebroken is ook de opwindas te kort, dus ook die moet vervangen of eventueel verlengd worden (laatste ‘snelle’ redmiddel wanneer de as niet meer leverbaar is).
Niettemin heel veel plezier ermee!
Hartelijke groet,
Robbert
Robbert,
Bedankt voor je reactie. Volgens de verkoper zou het toch uit de jaren 50/60 moeten zijn. Gezien het laatse jaar van Gruen ( 1956) zou dat ook zo moeten zijn.
Of is Gruen later toch weer doo gegeaan met het maken van klokjes?
Gruen is in 1977 pas failliet gegaan. En naar het design te zien lijkt het mij ook eind jaren 1960, begin jaren 1970.
Maar het is een mooie aanwinst hoor, gefeliciteerd!
Henrik,
Ik ben er inderdaad al achter. ( effe googelen he) Het maakt mij inderdaad niet uit. ben er blij mee, loopt prima en voor 40€ geen verkeerde aankoop lijkt me.
Beste Jos,
Het officiële einde van Gruen was in 1977, toen op de New Yorkse beurs de handel in aandelen van dit bedrijf werd stopgezet en de fabriek in Biel werd gesloten. Gruen, opgericht in 1874 door de Duitse immigrant Dietrich Grün (1847-1911), wordt toch vooral gezien als een Amerikaanse onderneming. Grün (hij veranderde zijn naam in Gruen, omdat in de Engelse taal de umlaut onbekend is) emigreerde na zijn leerperiode in Zwitserland naar de Verenigde Staten, waar hij in Columbus, Ohio, een verkooporganisatie opzette. De uurwerken werden over het algemeen in Zwitserland geassembleerd en in de USA in aldaar gefabriceerde kasten gezet.
De verdere geschiedenis is te ingewikkeld om hier uit de doeken te doen, maar over het algemeen kan worden gesteld dat de smaak van de gemiddelde Amerikaan nogal afwijkt van die in Europa (denk aan de Rolex Oister, die vooral in de USA nog altijd immens populair is): de kasten en wijzerplaten doen in onze ogen nogal gedateerd aan.
Dat de verkoper zich heeft vergist is gezien het vorenstaande goed te verklaren.
Hartelijke groet,
Robbert
Robbert
Kijk Ik had al iets op internet evonden, maar dit maakt het allemaal nog iets duidelijker.
Thanks