Gruis in Meistersinger No 02

Hallo horloge fans,
Ik ben nieuw hier op dit forum.
Mijn fascinatie gaat uit naar vintage, Micro-techniek, mechanica en “anders”. Kortom horloges met een opwindknopje. Ik heb er niet veel maar ik heb een oud vooroorlogs zakhorloge met opwindsleutel met emotionele waarde, omdat die van mijn opa is geweest en ik heb een Meistersinger No 02 omdat ik de vintage look mooi vind en met het 1-wijzer aflezen is het anders dan andere horloges. Ik ben erg gesteld op mijn Meistersinger maar er doet zich nu wel een probleem voor. Ik heb voor de 2de keer in 10 jaar dat zich binnenin gruis verzamelt rondom de kroon. Wat uiteindelijk maakt dat ik de kroon niet meer kan uittrekken om dat tijd te verzetten. En dat moet toch 2x per jaar gedaan worden. Ik heb er een foto van gemaakt. Is dit iets wat vaker voorkomt bij deze horloges of heb ik een minder goed exemplaar?

Bedankt voor reacties en met vriendelijke groeten,
Gerard

2 likes

Het lijkt erop dat er iets enorm aanloopt en dus schuurt. Dat gruis zijn hele kleine spikkels messing. Ik zou dit horloge zsm door een uurwerkmaker laten bekijken.

2 likes

En in de tussentijd niet meer laten lopen!
Als dat metaalslijpsel op de verkeerde plaats in een lopende uurwerk terechtkomt kan dat flinke schade veroorzaken.

2 likes

Als je garantiekaart is ingevuld kun je hem sowieso bij elke dealer afgeven. Ook als je hem van een ander hebt gekocht en zonder aankoopbon komt nemen ze het in behandeling. Mijn viel destijds nog ruim binnen de 2 jaar. Bij mij was het dopje/stickertje bovenop de wijzer losgegaan. Kreeg hem terug inclusief complete servicebeurt terwijl ze alleen het dopje/stickertje hoefden herstellen.
Geen idee hoe ze met de jouwe omgaan i.v.m. 10 jaar oud, maar mag aannemen dat ze dit “gewoon” oplossen.

Succes!

En dan is

Niet relevant meer lijkt mij :wink: Twee opties:

  1. Naar Meistersinger (laten) sturen
  2. Naar een lokale uurwerk maker brengen, zie Kaart met horlogemakers

Tuurlijk meneertje, 10 jaar oud, lossen we wel onder garantie voor u op :joy:.

Komt dat slijpsel uit het horloge? Of van buitenaf? Heb je de kroon wel eens open?

1 like

Lijkt er op dat het kroonrad zich een weg in de veertonkloof aan het graven is. Dit gebeurt dan elke keer als het horloge opgewonden wordt. Ik zou zeker Meistersinger contacteren, want er zullen echt delen vervangen moeten worden.

Dit kun je haast niet menen. :thinking: Er gaan tig-maal meer horloges door jouw handen dan de mijne, en je denkt dat al dit slijpsel via de kroontube, langs de kroonpakking, out of nowhere, naar binnen komt?

3 likes

Waarom niet? Mss is deze meneer wel werkzaam op de zaagafdeling van de Hornbach (kammanaaiaaijippiejippiejee), is het schaafsel. Komt naar binnen omdat de pakking kapot is, of hij de kroon wel eens open laat staan.

Heb wel eens vreemdere dingen gezien of gehoord. “Kan ik niet zwemmen met mijn IWC? Nou, zo’n duur horloge moet dat wel aankunnen”. Vervolgens liep zijn horloge vol met water. Of deze “dat JLC bandje moet toch wel tegen water kunnen, een koe wordt ook wel eens nat”. Bye bye, 590 euro.

Hij geeft aan dat dit nu de tweede keer is, dus ergens is het al eerder gebeurd. Kan toch haast niet?

1 like

Ik wil wel eens zien hoe de veertonkloof er onder dat kroonrad uit ziet. Dit is echt inwendige slijtage.

2 likes

Ik geloof je hoor, als expert. Maar ik heb die kennis niet, alleen boerenverstand :wink:

Als alles goed gesmeerd is en de hoogtespeling goed afgesteld is mag dit niet gebeuren. Even een horlogemaker zoeken en een service laten geven en de gesleten raderen laten vervangen. Geen moeilijk klusje voor dit uurwerk. Garantie zal het niet zijn neem ik aan :slight_smile:

1 like

Lijkt makkelijk maar dan moet je eerst zeker weten waar de vreemde slijtage vandaan komt dan pas kan je het over een oplossing hebben

1 like

Slijpsel komt doordat het droog is of niet goed gesmeerd is geweest, zeker bij een handwinder moet dit goed gesmeerd zijn als je hem elke dag opwind gaat dit anders flink slijten
Zoveel slijpsel van het kroonrad geeft wel aan dat er iets flink is weggesleten

1 like

Lijkt erop dat die gewoon te lang droog gelopen heeft, olie in het shocksysteem lijkt zo op het eerste gezicht op de foto ook droog

2 likes

Bedankt voor alle reacties. Ik werk(te) in een schone omgeving en heb het horloge regelmatige en op de juiste manier opgewonden. Ook nooit de kroon ervan af getrokken. Dus uit jullie reactie kan ik opmaken dat dit een niet normaal verschijnsel is. Voor de 1e reparatie, MS noemde het onderhoud, moest ik 300 € betalen. Ik had verwacht dat het probleem dan defintief opgelost zou zijn. Nu wordt de reparatie geschat op 400 a 500 €. Daar zal ik niet mee akkoord gaan. Als ik geen beter voorstel krijg dan breng ik horloge naar een horlogemaker in NL.
Bijvoorbeeld naar Watch Inside in Rijssen. Dat is bij mij in de buurt (Enschede).
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt en groetjes,
Gerard

4 likes

Succes in ieder geval :crossed_fingers:

Groot gelijk dat je daar niet mee akkoord gaat, ook met onderdelen is dat echt fors voor een Unitas. Hoewel onderdelen wel duur zijn, zelfs van ETA.

Beroerde after-sales van Meistersinger trouwens. :smirk:

1 like

Vergis je niet alleen een nieuwe kroon en pakkingsetje kost al aardig wat bij Meistersinger, als dan ook nog de hele kloof vervangen moet worden, nieuwe veerton en misschien nog wat anders dan is dat nog zo heel gek niet hoor

Hier een Panerai ook op basis van een 6498 waar de hele bus van de pal is weggesleten

6 likes

Oef. Pallen met veel speling zie ik bij vintage ook vaak. Eentje (Omega 601) binnen voor service, maar zo ernstig dat ik overweeg hem terug te geven - hele uurwerk is eigenlijk een trainwreck…

Handwinder en niet goed gesmeerd is garantie voor veel slijtage als iemand dat uurwerk continue opdraait