Om de hoeveel jaar moet je dan zo’n handwinder laten “doorsmeren”
Groetjes,
Gerard
Om de hoeveel jaar moet je dan zo’n handwinder laten “doorsmeren”
Groetjes,
Gerard
Ik zou zeggen rond de 5 jaar bij intensief gebruik, als de olie uitgedroogd is dan gaat dit als slijpmiddel werken en zorgt voor extra slijtage.
Maar het kan ook dat die bij de vorige service schraal gesmeerd is en dat nu voor extra slijtage zorgt
Ga er anders even mee naar de horlogemaker, even openen en je kunt zo zien wat er precies mee aan de hand is.
Hoe wind je hem op? Doe je je horloge af en wind hapje hem dan op (correcte manier). Of als je hem omhebt (fout.
Want dan zet je bijna altijd ook zijdelingse druk op het gaatje waar de opwindas doorheen loopt, dat slijt dan uit, geeft gruis, dan komt dan weer bij het kroonrad, gaat daar ook slijpen…….
Ik doe hem altijd af voor het opwinden; naar bed, horloge afdoen, opwinden en op het nachtkastje leggen. Vast ritueel elke avond. En altijd heen en weer draaien.
Zoals het hoort.
Groetjes,
Gerard
Huh, ik draai mijn handopwinder Panerai en Speedmaster met de klok mee, werkt dat bij het uurwerk van een Meistersinger anders?
Kan allebei je kunt ook gerust terug draaien en weer voorruit of alleen voorruit net wat je gewend bent
Dat is dan weer totaal onnodig. Maar wel goed dat je hem af doet voor het opwinden.
Het enige dat je bereikt met het terugdraaien bij het opwinden, is dat je de Breguet-vertanding tussen staand en liggend opwindrad extra belast. Mits goed gesmeerd is dat niet zo’n punt - maar er groeit een generatie horlogemakers op die nooit geleerd heeft om die Breguet-vertanding ueberhaupt te smeren volgens mij.
Mijn TH Carrera is de enige die ik tegen de klok moet opwinden, met de klok mee wordt de chronograaf module opgewonden maar die gebruik ik zelden.
Een vintage carrera caliber 11 of 12 dan? Als je hem omdraait draait die gewoon weer met de klok mee maar de chronograaf module apart opwinden gaat niet, de chronograaf loopt mee op je basis uurwerk
Nee 'n cal. 360.
Ah ja gek systeem is dat joh standaard opwinding met stift zit in de chrono module en gaat via een vertanding naar het basis 2892 uurwerk
Maar dat is wel echt een uitzondering dan qua opwinding
Heb nu wel het bekende probleem met mijn Speedmaster Apollo 11 3861 die helemaal opgewonden is maar die niet loopt.
Zit nog garantie op toch?
Ja.
Gelukkig dat scheelt weer, duurt altijd een tijd bij nieuwe uurwerken voordat alle problemen eruit zijn en alle modificaties zijn doorgevoerd
De juwelier, waar ik de MS gekocht heb, zei dat ik dat beslist zo moest doen.
Zo niet dan zou dat volgens deze m/v de oorzaak kunnen zijn van overmatige slijtage. Leek me al een smoesje….
Groeten Gerard
Echt, die man zei maar wat inderdaad… …waar het gruis ook nog vandaan kan komen is de sleuf in de veertonkloof, waar het staand opwindrad door steekt; om zo het kroonrad aan te drijven (dat op zijn beurt weer het palrad aandrijft en daarmee de veerton). Wanneer dat staand opwindrad teveel speling krijgt t.o.v. de opwindas (die er doorheen steekt), kan het tegen de veertonkloof gaan schuren en op die manier messing-gruis veroorzaken.
Zojuist van Meistersinger te horen gekregen dat de “onderhoudsbeurt” van mijn horloge ca 400 € moet kosten en dat ze me tegemoet willen komen met 20% korting. Hier zal ik niet mee akkoord gaan. Ook omdat ik vrees dat de oplossing niet defintief zal zijn en ik over een jaar of 5 weer hetzelfde probleem krijg. Dan laat ik het liever repareren door Watchinside. Dan heb ik er meer vertrouwen in dat het horloge definitief goed wordt.
Groetjes,
Gerard
Beide manier van opwinden is geen probleem als de smering goed is.
Al geeft alleen voorruit draaien natuurlijk de minste kans op slijtage
Zojuist van Meistersinger te horen gekregen dat de “onderhoudsbeurt” van mijn horloge ca 400 € moet kosten en dat ze me tegemoet willen komen met 20% korting. Hier zal ik niet mee akkoord gaan.
Ik zou het toch overwegen, als je €320 deelt door 5 jaar valt het best mee, en onderhouds kosten horen er nu eenmaal bij.
Daarbij is €320 best scherp, en worden alle noodzakelijke onderdelen vervangen.
Mark kan het uiteraard ook en daar heb je meer vertrouwen in maar als het om de prijs gaat is het is maar de vraag of hij dat ook voor die prijs kan zeker als er flink wat onderdelen vervangen moeten worden.
Ik wil de volgende diegene die mijn Meistersinger repareert/onderhoud in de ogen kunnen kijken. Dat mag wat mij betreft best wat meer kosten.
Groetjes Gerard