GS of GS ? - hulp bij kiezen

Amice horlogegekkies.

Ik denk dat ik een horloge erbij moet… Nee, eigenlijk denk ik dat ik dat niet moet, maar het horlogeduiveltje fluistert het me in. :japanese_ogre:

Ik heb de kist wat opgeschoond, een aantal duikers is naar een nieuw baasje en de volgende zijn gebleven. Ik zet erbij wat hun ‘functie’ of gelegenheid is voor het dragen. Dit omdat ik eigenlijk een relatief kleine collectie wil zonder onderlinge concurrentie voor het dragen.

• Seiko Tuna (vintage quartz). Beater, vakantie.
  • Seiko SKX007. Als hierboven (kado, dus sowieso een blijvertje, draagt m niet vaak).
  • Rolex Explorer 2 16570. Dagelijkse drager tijdens werkdagen. Absolute topper en favoriet.
  • Rolex Submariner 14060M. No 1 Vrijetijdshorloge, mits geen lompe dingen op het program (dan komt de Tuna in beeld).
  • Rolex Datejust 16013. Beetje goud, beetje fout. Is uit mijn geboortejaar. Draag ik af en toe, bij wat nettere gelegenheden.

Maar voor eventueel erbij:
Ik ben erg gecharmeerd van de nieuwe Grand Seiko Quartz GMT’s.
Had mijn zinnen gezet op de blauwe versie met GMT bezel (SBGN005) en heb deze afgelopen weekend gepast bij de Boutique in Amsterdam. Erg mooi! Zeker wel dezelfde stijl als de Explorer 2, maar toch echt wel verschillend op de pols. De rolex oogt wat kleiner (kleinere wijzerplaat) en heeft vlak saffier. De GS oogt wat groter met meer diepte door het bollende saffier.
Maar er bestaat ook nog de limited edition SBGN007 zonder de GMT bezel, welke dezelfde kast heeft als de 2018 quartzmodellen. Iets meer ingetogen/netter daardoor maar wat spannender door de groene wijzerplaat met GMT markeringen. Helaas niet beschikbaar ik Amsterdam, dus niet gepast.

What to do? Zeker in relatie tot de rest van de collectie…

Dus maar even een polletje. Graag wat input, dank!

Eerst plaatjes:

SBGN005

image

SBGN007

image

• SBGN005
  • SBGN007

0 stemmers

Groet, bor

3 likes

De 007 vanwege de meer cleane en minder sportieve look tov de 005 (m.n. door de bezel en kleurencombi). Meer klassiek met een gmt accent if you will. Bijkomend voordeel van de 007…het nog meer accurate uurwerk.

1 like

Simpel, de 007. Je hebt al een Explorer dus teveel overlap qua uitstraling. Ik heb de 001, maar de 007 zou de absolute tweede keuze zijn.

1 like

Mijn eerste reactie was de 005 puur omdat ik liefhebber ben van blauwe platen :sweat_smile: . Maar bij langer kijken zou ik toch voor de 007 gaan, veel interessanter om te zien eigenlijk. :ok_hand:

1 like

De groene een poos terug in Amsterdam gepast…fit en dikte was perfect, echter springt de achtergrond er niet uit zoals sommige foto’s doen geloven. Nogal “mat” groen en simpel. Een sunburst of radial zou deze mooier staan. Onderstaande een foto van het web zoals ik hem een beetje ervaren heb:

Al moet ik zeggen dat het licht en showcase in de boutique niet top is. Mijn advies zou zijn, wacht even op baselworld, wellicht zit daar nog wat leuks bij…

2 likes

Nu is dit ook wel de meest waardeloze poging om een horloge op de foto te zetten :grin:

2 likes

Je kunt altijd alle kanten op redeneren met dit uitgangspunt. Ik zou accepteren dat de rationaliteit gewoon ver te zoeken is. Het gaat om je wil en je gevoel :smile:

De 007 geeft wat meer varieteit, is wat minder toolig, de 16570 heeft ook al een genummerde stalen bezel.
Vóór de 005 spreekt:
1 De afleesbaarheid van de 24 ‘GMT uren’ van de 005 is gewoon veel beter.
2 Ben zelf geen fan van de 136 (niet geteld) ‘GS’ logo’s in de wijzerplaat.
3 Op de foto van @Pelican is de 007 inderdaad wat flets.

Tussen die 2 per saldo toch de 005 wat mij betreft. Maar dan zit je toch weer dicht bij de Rolex, en zou ik een geheel andere quartz GS verkiezen. Dan blijf je iets meer trouw aan je “geen overlap” principe. Aangezien je niet bang bent om limited te zoeken:

SBGV011:

SBGW251:

De Zwarte met 44GS kast staat nog te koop op Uhrforum ook! Is al aan het zakken met de prijs dus er zal wel gauw iemand toeslaan:

3 likes

Als ik moest kiezen tussen de twee gezien de rest van je collectie… Maar eigenlijk beide niet

1 like

Die 011 is een hele mooie…hoop stiekem op een re-re-release van deze icm het weglaten van de Seiko text en het alleen voeren van Grand Seiko…maar gezien dit een LE was is de kans helaas klein

1 like

SBGN007

Zonder twijfel. Maar in je poll per ongeluk op de verkeerde geklikt omdat de plaatjes van de horloges op de tegenovergestelde volgorde staan van de poll opties. XD

1 like

Nee :confounded::confounded: Gewoon zo laten als hij hoort. :smile:

Haha

Komt omdat de 007 de meeste stemmen heeft, daarom komt ie als eerste te staan…

1 like

Dat is t in een notendop mbt deze hobby… :joy:

Degenen die je aandraagt zijn me overigens iets te dressy… :+1:t2:

Goede tip. Dit ga ik denk ik sowieso doen :+1:t2:

Ik zou zeker voor de 005 gaan; mooie kleurencombinatie, mooie sunburst dial. :ok_hand:
De 007 heeft voor mij een van de grootste afknappers die een horloge kan hebben; goudkleurige details bij een stalen kast… brrr. :confounded:

1 like

Absoluut de 007! Prachtige dial en groen!

1 like

Als je het niet zeker weet, dan zou ik de plannen om een dergelijk horloge aan te schaffen toch even in de koeklast leggen. Zeker voor zulke bedragen.

1 like

De 005 maar dan voornamelijk omdat ik de laatste tijd veel naar de Explorer loop te gluren :grin:

1 like

Ik zeg de 005.

Maar dat is omdat ik al een GS Quartz dresser heb. Die 005 is voor mij afleesbaarder, sport past beter bij een gmt, en lume. En geen geel.

:blush::blush::blush:

1 like

Groooooooooeeeeeeeen!

2 likes