GUIDE: De Ultieme Omega Chronograaf; De Reverse Panda

Nu mijn 1-jarig jubileum met dit horloge in bezit nadert, wilde ik wat info delen die ik over dit prachtige model heb gevonden. Pak een kop koffie en geniet ervan!

Aangezien ik het al op OF heb geplaatst (link) kon HF natuurlijk niet achterblijven:

HET VERHAAL

De 145.005 is een klassieke referentie onder Omega Seamaster liefhebbers, met een kast met rechte lugs, pomppushers en het bekende kaliber 321 uurwerk. De 145.005 werd aanvankelijk ontworpen als een all-round horloge (zowel sportief als dressy).

De 145.005-67 had een speciale wijzerplaatversie die ik vandaag ga behandelen. Het is een uiterst zeldzame variatie en men gaat er vanuit dat er slechts een paar zijn geproduceerd. De Seamaster Reverse Panda met een Ultraman-achtige oranje chronograafwijzer komt uit dezelfde tijd als zijn Speedmaster tegenhanger. Ik heb echter geen bewijs gevonden dat de wijzers precies hetzelfde zijn. De productieaantallen zijn op zijn best schattingen; alles wat we zeker weten is hoeveel er in de loop der jaren op de markt zijn verschenen - slechts ongeveer tien exemplaren.

In het artikel op mijn website worden alle bekende exemplaren opgesomd met de informatie die erover beschikbaar is.

Meer foto’s vind je in het artikel op mijn website (wordt voortdurend bijgewerkt wanneer nieuwe informatie opduikt).

Wat we weten:

-De Reverse Panda wijzerplaat was gebruikelijk in die tijd, veel fabrikanten van race chronografen produceerden horloges met Panda of Reverse Panda wijzerplaten (Rolex Daytona, Heuer Autavia onder andere).
-Het Omega Museum heeft een exemplaar in zijn collectie (meer hierover in het artikel).
-Meerdere horloges met de “Ultraman” wijzer maakten deel uit van Omega’s 1968 collectie, zoals de Chronostop en meerdere Geneve modellen met gekleurde wijzerplaten (de 166.041 bijvoorbeeld).
-Alle eerdere online eBay listings en de bekende extracts tonen de USA als leveringsland.

Wat ik verwacht:

In 1968 werden de Olympische Spelen in Mexico gehouden van 12 tot 27 oktober. Omega was de officiële timekeeper. Ten minste 2 van de bekende exemplaren van de Reverse Panda 145.005 werden geproduceerd op 24 september 1968, vlak voor het begin van de Olympische Spelen. Zoals we weten van de enige “onaangetaste” volledige set die bekend is, is de officiële doos voor de 145.005 uit 1968 een speciale bakelieten doos. Deze dozen werden geproduceerd om Omega’s betrokkenheid bij de Olympische Spelen van 1968 in Mexico te herdenken en zijn uiterst moeilijk te vinden. Ze werden geproduceerd in een paar verschillende configuraties. Dit doet mij vermoeden dat ten minste enkele van de horloges uit 1968 met sportieve oranje wijzers werden geproduceerd om de Olympische Spelen van dat jaar te herdenken.

IN HET KORT

Er zijn 8 exemplaren, waarvan één met een ander referentienummer, bekend.

De serienummers:
26,541,243
26,541,247
26,541,264
26.547.964 (Omega Museum)
26.547.996 (uittreksel)
26.547.9xx (uittreksel en eerste eigenaarsset)
26.547.9xx
26,550,517

De bovenstaande lijst doet mij geloven dat deze horloges in 2 of 3 batches zijn geproduceerd. Het zou mooi zijn als er uittreksels beschikbaar waren voor de afwijkende serienummers.

Als iemand nog meer informatie heeft over dit model voel je vrij om te reageren op dit topic of stuur me een privébericht. En als iemand de juiste pushers heeft, let me know :wink:

Zie alle gevonden exemplaren en bronnen hier.

Bedankt voor het lezen en fijne zondag!

-Stan

39 likes

Wat een ongelooflijk vet ding is dat zeg.

1 like

Cool ding, en kudo’s voor je research over de individuele exemplaren van deze referentie. Ik merk dat je tegenwoordig vooral op omegaforum moet zijn wil je echt bijleren over vintage modellen ( ook voor UG is het een aanrader) spijtig dat de topics er zo onoverzichtelijk zijn.

1 like

Zeer mooie omega die je hier presenteert. :star_struck:

1 like

Mooie Omega Stan.
En leuk om te lezen.
Geniet ervan :+1:

1 like

Gers horloge!:star_struck:

1 like

Prachtig horloge ! Leuk ook de extra informatie erover.

1 like

:star_struck: Gaaaaaf :partying_face: bedankt voor het delen met ons :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Mooi :ok_hand: en lekker leesvoer :smile:

1 like