Guido Watch. Een onbekende kleine schoonheid uit de jaren '50

Het gebeurt me niet zo vaak dat ik van een verworven vintage horloge niets of vrijwel niets aan gegevens kan terugvinden. Dat zit me dan natuurlijk dwars en daarom maak ik dit postje. Misschien dat iemand die dit leest weet wat de achtergrond en geschiedenis van dit merk zou kunnen zijn. De meest voor de hand liggende conclusie is natuurlijk dat het een ‘plakmerk’ is, oftewel een merk dat een juwelier of handelshuis op de wijzerplaat heeft laten zetten. Als geregistreerd horlogemerk kan ik over ‘Guido’ in de gebruikelijke bronnen zoals Mikrolisk en Ranfft niets terugvinden, behalve het uurwerk wat er in zit. Daarover later…

Van een gewaardeerd forumlid kreeg ik onlangs dit horloge in ruil voor een poetsklusje. (dankjewel @Willemseiko)

Guido Watch - 17 rubis - waterproof – incabloc – Swiss made, staat er op de wijzerplaat .

Van de achterkant wordt ik ook niet veel wijzer: Het gebruikelijke rondje met “Swiss made – Waterproof – Stainless steel – en een (serie- of model?) nummer 1347. Wel een stalen kastje dus en dat is leuk want daar hebben de tandjes des tijd wat minder vat op dan de voor die periode meer gebruikelijke messing verchroomde horloges.
De geschroefde caseback heeft een ongebruikelijke 10 vlaks polygoon sluiting. Die kwam, met behulp van een 3 punts Jaxa kastopener gelukkig makkelijk los. Als zo’n ding door vuil ‘vastgerot’ zit of door een horlogeknutselende onverlaat volgens het principe “een kwart slag vóór dat ie breekt’ is vast gezet, heb je een passende polygoon sleutel nodig en zie daar maar eens aan te komen…

Het RVS kastje ziet er nog erg netjes uit voor een horloge van bijna 70 jaar oud en ook de wijzerplaat mag er nog wezen.

Na wat poets- en polijstwerk en een mooi nieuw glaasje ziet Guido er weer patent uit.

Binnenin draait een FEF350 uurwerkje haar rondjes. Een kaliber wat je naar mijn idee niet zo vaak ziet.

Alles bij elkaar genomen dus een elegant, klein herenhorloge uit naar schatting medio jaren ’50. Klein, omdat de gangbare maat in die tijd nu eenmaal zo was voor herenhorloges, maar zelfs toen al aan de kleine kant met een kastdoorsnede van 29,5 mm ex. kroontje. Over de lugs meet het horloge 37 mm en de bandmaat tussen de lugs is slechts 15,5. Met de mooie opgelegde cijfertjes, de geprofileerde wijzerplaat en natuurlijk de rode seconden wijzer is dit wel het soort vintage design waar mijn verzamelaarshart warm van wordt. De kwaliteit van de wijzers is wat minder, die hebben wat oxidatieschade en de lume is er uit. Maar er is geen koe zo bont en een mens kan niet altijd alles hebben.

Ik schreef in mijn inleidende zin dat er niets of bijna niets terug te vinden is over Guido. Ik corrigeer mezelf maar gelijk, want er is toch wel een klein beetje informatie. Een Google vermelding van een verkocht exemplaar van enkele jaren geleden is duidelijk afkomstig uit het zelfde nest en last but not least vind ik ook iets terug op ons eigen HF van oktober 2022. :

Op dat moment nieuw aangemeld HF lid @Monique1 (van wie we daarna overigens nooit meer iets vernomen hebben) vraagt daar info over een damesmodel zakhorloge van het zelfde merk Guido. De wijzerplaat toont duidelijk een verwantschap met het Catawiki exemplaar en mijn Guido. Interessant is dat op de geplaatste foto van het binnenwerk van het zakhorloge het zelfde FEF350 kaliber te zien is.

De Guido Watch van Catawiki en het Guido Watch dames zakhorloge op het postje op HF.

Zie hieronder het FEF350 werkje uit mijn exemplaar en daaronder die van het eerder genoemde postje op HF, de vermelding van Ranfft en de foto van de ‘17juwels.info’website. Allemaal het zelfde.

Ranfft geeft daarbij een datering van het uurwerk die uiteraard ook bruikbaar is voor de datering van het horloge: 1955. Christopher Lorenz, van 17juwels.info, geeft een Flume datering van 1952 voor dit uurwerkje.

17juwels.info geeft nog wat meer achtergrondinformatie die ik hier dan ook nog maar even overneem (ik citeer):

“The FEF caliber 350 shown here, was launched in the early 1950 and was used e.g. in an “Uweco Geneve” Watch, a “budget” brand of Universal Geneve.

It uses a rather modern double decker construction with concentric minute- and second wheel; the latter one is driven directly and runs, as the third wheel in a pressed-in chaton. The escape wheel in beared in two cap jewels, so, you see, the jewelling of that movement shows its high quality.

The screw balance is secured in two Incabloc shock protections; the hairspring length is adjusted by a long regulator arm.

Of course, on the dial side, you’ll find a yoke winding system - nothing else would have matched this quality movement.”

Alles bij elkaar vond ik dit horloge interessant genoeg om hier op het HF te tonen. De weinige informatie die er over te vinden is wordt redelijk goed gemaakt door de info die beschikbaar is over het uurwerk, waarmee in elk geval een datering van medio jaren ’50 van de vorige eeuw is vast te stellen.
Daarnaast is het interessant dat 17juwels de relatie aangeeft met ‘Uweco Geneve’en ‘Universal Geneve’, wat toch in elk geval aangeeft dat we hier met een weliswaar klein, maar toch kwaliteitshorloge te maken hebben.
Dit wordt bevestigd door het op het tonrad van het Ranfft voorbeeld vermelde merk ‘JeanRichard’, dat naar mijn idee eveneens een (verdwenen?) kwaliteitsmerk is, gelieerd aan Girard Perregaux.

https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=jeanrichard

Tenslotte: De uurwerk gegevens leveren uiteindelijk nog steeds geen info op over de geschiedenis of herkomst van mijn ‘Guido watch’. Dus ik besluit mijn verhaaltje over dit leuke horloge dan maar met de herhaling van mijn vraag: is er iemand op HF die misschien iets weet over dit merk? Ik hoor het graag!

Lex

29 likes

Geen verdere informatie vanuit mij helaas, maar wat een leuk horloge weer! Ga je we wijzers nog relumen?

Succes met de zoektocht!

1 like

Helaas geen informatie over het merk, maar je verhaal weer met veel plezier gelezen.

1 like

Het is altijd weer een feest om je bijdragen te lezen Lex. Helaas, de dag is nog jong … wat zullen we weten aan her einde van de dag …

2 likes

Mooi geschreven , dank je voor de info. Hoe langer hoe meer gaan zulke vintage uurwerken me interesseren; vooral omdat ik sinds kort ook zelf aan het sleutelen ben gegaan en daardoor meer interesse krijg voor handwindertjes uit deze periode.

1 like

Ik zou er haast spijt van krijgen @Lexaf.
Mooi geworden.

2 likes

Lekker leesvoer :ok_hand:

1 like

Nee, ga ik niet doen, Het is door de tijd zo ontstaan en ik vind de wijzers zelf veel te kwetsbaar om ze er af te halen om te relumen.

Leuk verhaal, mooi zo’n zoektoch✌🏻

1 like