H.Kiek zakhorloge gevonden

Goede dag, ik heb vandaag een zak horloge gevonden (erfenis)en zou er graag meer over willen weten…hij is in werkende staat…

Ook Hoi. Mijn naam is Nash ;). En u bent?

On topic;
Kunt u een foto van het uurwerk maken? (de binnenkant). Dan kunnen de kenners er misschien wat meer over zeggen.

Leuke kiekjes🥁

1 like

Die is van @Kiek. Teruggeven graag.

Goedendag… mijn naam is Hugo… en de foto’s staan in het topic zoals u misschien al gezien had

1 like

Dat hondje heet Idefix :innocent:

1 like

Weet ik…

Gezien de stijl van het horloge en de opbouw van het uurwerk schat ik dat het horloge dateert uit de jaren 1920-1930. Buitenkast is waarschijnlijk van massief zilver, maar om dat zeker te weten moet je even kijken of er zilvermerktekens aan de binnenzijde van het buitenste deksel staan.

Volgens Mikrolisk was Kiek een bedrijf uit Amsterdam. Ik vermoed overigens dat zij zelf geen horloges maakten maar deze lieten maken en voorzien van hun eigen merk.
Ze leverden ook horloges onder de merknaam Elka

1 like

1 like

Niet 100% scherp die foto, maar als ik het goed lees is de buitenkast van massief 14k goud.

Dat betekent overigens dat de waarde van het horloge gelijk is aan de smeltwaarde van het goud in de kast :sunglasses:

Geweldig… bedankt! Heb nog meer zak en pols horloges… heb ook geen idee of het de moeite waard is… maar bedankt :pray:

1 like

Is dus wel wat waard dus?

1 like

Zeker. 14k goud is geloof ik iets van 20-25 Euro per gram waard. Weet niet helemaal wat zo’n gouden kast weegt, ik denk iets van 20 gram, dus dan zit je al rond de 500 Euro.

Om het exact te weten zul je alleen de buitenkast moeten wegen, maar dan moet dus het hele horloge uit elkaar gehaald worden.

En het horloge opzich? Qua ‘historische’waarde? Als ik vragen mag…

1 like

Het is geen bekend horlogemerk, dus boven de goudwaarde heeft het horloge geen waarde. Als het niet van goud zou zijn was maar een paar tientjes waard.

Zakhorloges worden nauwelijks meer gedragen en er zijn er nog ontzettend veel van, daarom is de verzamelwaarde gering. Hooguit als het een heel bekend premium merk is.

Broertje van Netflix.