Ik heb hier een H.M. art deco liggen met zalmkleurige dial.
Het merk? Het enige wat ik terug vind hierover is Henri Moser, maar ben niet zeker dat dit horloge van deze manufactuur afkomstig is.
Op de wijzerplaat staat:
H.M.
Etanche (Frans voor waterdicht)
en de vermelding Pare choc (slaat waarschijnlijk op de Incabloc shockprotectie) en Antimagnetic.
Ook hangt er een tag aan met de patentering van het Incabloc systeem, dus dit dateert dit horloge na 1934. Wat me wel verwonderde was de vermelding waterdicht, en warempel, als het achterdeksel verwijderd wordt zit dit horloge blijkbaar in een soort waterproof behuizing, met een gelijmd glaasje en het binnenwerk afgeschermd. Nog niet veel gezien bij horloges van deze ouderdom, meestal liggen deze gewoon in het achterdeksel zonder enige bescherming van wijzerplaat en kaliber. Ik wilde deze openen om het kaliber prijs te geven maar ben er wijselijk afgebleven om de binnenkast verder te openen wegens niet de juiste tools.
Kan iemand mij hierover iets meer vertellen?
Ik hoor het graag…
Nog nooit gezien, maar wat een originele constructie! In een mooi horloge ook nog
Het patent ( brevet ) nr kan je niet verder helpen ? Of via mikrolisk het merk HM ?
Iemand van de vintage kenners die iets meer kan vertellen?
Ben heel benieuwd naar dit horloge en het "waterproof’ kaliber?
Ik meen te weten dat dit alvast niet standaard kan zijn voor deze tijdsperiode…
Etanche betekent in normaal Frans taalgebruik ‘waterdicht’; niet stofdicht. Maar stofdicht is niet waterdicht denk ik en waterdicht wél stofdicht… al kan ik dat laatste deel van mijn statement niet wetenschappelijk onderbouwen.
Wat ik wél weet is dat étanche in die tijd niet zo heel veel voorstelde bij polshorloges…
Luchtdicht ligt volgens mij dichter bij waterdicht dan bij stofdicht. Sterker nog, volgens mij is een horloge eerder waterdicht dan luchtdicht omdat de meeste moleculen in lucht kleiner zijn dan die van water
Verder heeft dit horloge een veel ingrijpender constructie dan de meeste stofdichte horloges; meestal was dat niet meer dan een kroon met een verend ringetje en een blikje om het uurwerk. Dit horloge heeft zo te zien een pendant tube, een waterdichte kroon en een rubber pakking in de kast.
In de jaren 30 werd flink geëxperimenteerd met waterdichte kasten, zoals bijvoorbeeld de Tissot camping uit 1938 die ik laatst opgeknapt heb, dus ik denk dat étanche hier waterdicht betekent
De wijzerzijde heeft een soort gelijmd glaasje. Als het horloge opengedaan is merk je dat er inderdaad een redelijk complexe kast en opbouw is voor die tijd. Je ziet nog de resten van de verstorven dichting in de rand van de kast. Binnenin zit een mooi en zuiver Swiss Made 15jewels kalibertje, helaas ongesigneerd, geen kalibernummer gevonden.
Over het merk en de initialen H.M. niks verder teruggevonden.
Wat ik raar vind is dat ze zoveel moeite gedaan hebben indertijd voor dit horloge betreffende de waterdichtheid, kastconstructie en dat er niet eens een echte merknaam op staat. Je kan je nog voorstellen dat merken zoals Tissot met die camping de moeite deden om met waterdichte horloges uit te pakken om de prestige en de verkoopcijfers…
Benieuwd of er nog mensen zijn hier die er nog iets meer kunnen over vertellen…
Voor wat betreft de initialen op de wijzerplaat heb ik ook weinig ideeën; wellicht een lokale juwelier, maar die zetten toch meestal ook wat uitgebreider hun naam erop
Niks meer gevonden over de vreemde H.M. merknaam maar wel deze Certina tegengekomen die over een gelijkaardige kastconstructie en kaliber beschikt. De merktekens op het binnenkastdeksel verschillen ook niet veel, de H.M. vermeld F2-0 en de Certina F2-B.