H. Moser & Cie - 14kt Zakhorloge

Hieronder plaats ik enkele foto’s van een H. Moser & Cie zakhorloge van vermoedelijk eind 1800.
Hopelijk vinden jullie dit mooi en hebben jullie meer informatie/weblinks.
Ik zag wel 2 oude topics maar waren van 2006 en 2012. Wie weet is er inmiddels meer info voorhanden.

Wat zou hij waard zijn? Ik zie nu pas dat er wat wijzers missen.
Het H.M. schild in de XII ben ik nog nergens tegengekomen.

Wat betekent “Qualite Blondel” ? Ik zag op internet andere horloges met Qualite Robert e.a.
En enig idee uit wel jaar hij komt?
Kunnen jullie zien of er naast de wijzers (ik gok dat er 2 missen?) nog andere onderdelen missen?

Wel een mooi ding, als het omhulsel ff goed schoongemaakt wordt.

Foto’s

Tja, nou die wijzers nog… Incompleet, dus weer alleen de goudwaarde. :wink: Precies dit type wijzers is misschien wel te vinden, maar dat wordt een hele zoektocht. Foto van het uurwerk - loopt dat nog? - helpt wellicht ook. Binnendeksel is altijd een stuk lastiger open te krijgen; wees voorzichtig - en schiet vooral niet naar binnen toe uit met je kastopener!

Van H Moser & Cie zal het toch wel wat meer zijn dan de goudwaarde, maar het is inderdaad wel de kunst om hem eerst origineel te laten restaureren.

Mooi zakhorloge, wellicht dat @Koen je kan helpen om deze weer compleet te krijgen.

Wel eens van “Google” gehoord?

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Wijzers zijn wel te krijgen hoor: https://www.cousinsuk.com/category/hands-pocket-watch

Wel opvallend dat het geen horloge is voor de Russische markt. Het merk Hy Moser & Cie was destijds voornamelijk actief vanuit Sint Petersburg. Een Moser is wel het repareren waard.

Ik heb een jaar of wat geleden een hedendaagse Moser (polshorloge) in mijn handen gehad… ik weet niet wat het prijsniveau van de zakhorloges van toen was… maar dat pols horloge was 3 keer mijn huidige jaarinkomen!..

Mooi horloge. De zakhorloges van H Moser & Cie zijn geen slechte horloges maar het zijn zeker geen toppers wat betreft kwaliteit. Dat waren de amerikanen in die periode, samen met de echt dure horlogehuizen(patek, vacheron, etc) De kwaliteit is iets bovengemiddeld vergeleken met de ankerganghorloges uit Zwitserland uit die periode, welke al veel beter waren dan de gangbare zakhorloges met cilindergang. Het is zeker de moeite aard om weer ik orde te maken. Zo te zien mist het glas(en zijn daardoor de wijzers eraf gevallen/gebroken).
Stuur maar een PBtje als je hem opgeknapt wilt hebben, heb een aardige voorraad onderdelen voor zakhorloges liggen, waaronder wijzers. Glazen zin lastiger maar een acryl exemplaar is altijd een optie en is sowieso minder breekbaar.

Er staat er eentje op Catawiki, taxatie lijkt me wel heel erg optimistisch

De verkoper is wrs kaarsjes aan het branden en weesgegroetjes aan het prevelen zodat de schatting gehaald wordt :sweat_smile:

1 like

Bedankt voor de link, heb hem in de favorieten gezet.
Het is idd wel apart dat hier geen Moser & Cie in het cyrillisch op staat.
Geen idee waar hij precies vandaan komt. Hij ligt iig wel nog in Rusland :smile:

Repareren is ook wel de bedoeling ja, ik vind dat zo’n oud horloge het gewoon moet doen. En mocht ie verkocht worden…voor een kapot horloge krijg je niet veel. En ik geloof erin dat dit horloge aanzienlijk meer op zal leveren in werkende staat, misschien in tegenstelling met t andere (Zarya) horloge waarover ik een topic heb gemaakt.

Ik probeer er zoveel mogelijk over te zoeken, al enige tijd. Maar het is niet makkelijk als je niet precies weet hoe iets heet, hoe je meer/betere zoekresultaten kunt krijgen.
Ik heb bijvoorbeeld al veel foto’s van andere “hunter case” Henry Mosers gezien (je hebt ook een Paul Moser etc) en vele hebben normale cijfers. Net als degene uit die Catawiki link hierboven. Die hield ik al in de gaten. Dat ie 10k-15k moet opleveren leek mij ook al direct te optimistisch, ondanks dat bepaalde delen wel echt heel strak eruit zien.

Naar mijn idee zijn de H.Mosers met Romeinse cijfers ouder?
Dus daarop ook veel gezocht, maar niet 1 die ook dat H.M. schildje heeft door de XII heen.
Dus ik ben enorm benieuwd in welke periode ze dat gebruikt hebben.
Heb Moser zelf al gemaild, en antwoord gehad. Ze hebben geen logboeken/archieven van die periode - zoeken ze zelf ook zeiden ze- dus ze weten niet welk serienummer waar/wanneer is gemaakt.
Wel top dat ze antwoordden.

Dat het glas mist was me niet eens opgevallen, ik nog hopen dat t misschien in de kast zat ofzo :blush:
Ik heb het ding ook nog niet zelf in handen gehad, alleen de foto’s gehad die ik nu heb.
Er was een familielid overleden en die had blijkbaar wat spullen opgepot zonder medeweten van de wederhelft.
Ik zou hem heel graag in goede staat maken, maar ik ben niet iemand die zo’n ding zelf zou kunnen kopen zeg maar :wink:

@Koen: Wat zou je voor een restauratie vragen en hoe lang duurt zoiets? Heb je al vaker dit type gedaan?
Wat kosten onderdelen bijv? Het zou kunnen dat het glasplaatje / de wijzers nog wel aanwezig zijn, zal het eens navragen.
Als ik een beetje een indicatie heb, dan kan ik dat eens voorstellen bij de eigenaar.
Die hecht er zelf geen verdere waarde aan, behalve de goudwaarde. Misschien kan ik daar dan verandering in brengen.
Ik heb het ding zoals ik zei nu niet, dus als t zover komt zie je me hier wel weer terug op het forum!

Allemaal bedankt voor de reacties :smile:

Nog een paar extra fotootjes, ik mocht er vorige keer nog maar 2 uploaden (en kon ook niet meer reageren 24 u lang want beginner) Zie nu dat de ketting er ook nog aan zit. Maakt dat nog wat uit voor het totaalplaatje?

Bij geen verdere reacties vandaag zal ik iig de foto’s verwijderen (wil niet dat ze rond blijven zwerven hier)

Bij deze een verder reactie :wink: was er nog niet gekomen maar stond nog op het to-do lijstje van vandaag. Heb zelf vrij veel ervaring met zakhorloges en veel onderdelen op voorraad. Onderdelen zijn eigenlijk niet te krijgen, althans niet voor een specifieke uurwerk. Bij veel zakhorloges zoek je gewoon een passend onderdeel, ipv te zoeken naar een onderdeel specifiek voor dit caliber(model uurwerk). De kosten zullen ergens tussen de 50 en 80 euro liggen, mits ik geen gekke dingen tegenkom. Hoe lang het duurt is lastig te zeggen, als het meezit hooguit een paar weken, als het tegenzit wat langer.
Eventueel verdere communicatie zullen we via de PB doen.