Een vraagje aan de kenners,
Eén van mijn horloges zat vast. Opwinden, rotor, tijd/datum/GMT verstellen werkte nog prima, maar hij liep niet meer. Bij het opwinden kon je voelen dat de veer wel onder spanning stond.
Omdat het een alpha betreft heb ik hem maar open gemaakt. Dankzij diverse tips hier is een en ander succesvol verlopen. Een reclame stressbal om de schroefbodem los te krijgen. Het betrof een ‘rolex stijl’ schroefbodem, dus geen inkepingen voor gereedschap.
De opwindas verwijderd door een palletje in te drukken, en het uurwerk ging gemakkelijk uit de kast. Na het losschroeven van de rotor kon ik alles rustig bekijken. Het leek of de balans niet lekker heen en weer ging, alsof hij geremd werd. Na wat prutsen aan tandwielletjes en palletjes ging met een zachte klik de balans weer vrolijk heen en weer. Alles weer in elkaar gezet en alles loopt weer prima.
Nu heb ik het vermoeden, ondanks mijn zeer geringe kennis, dat het mechanisme om de secondewijzer stil te zetten tijdens het verstellen, de schuldige was. Hier kom ik op mijn vraag in de topic titel. Hoe werkt dit nou eigenlijk, normaal? Ik heb altijd aangenomen dat bij het uittrekken van de opwind as de ‘aandrijving’ wordt losgekoppeld, maar bij deze kreeg ik het vermoeden dat als het ware de ontrust wordt geblokkeerd. Of heb ik het nu helemaal mis, en zat er gewoon een chinees troepje tussen die ik er perongeluk tussenuit heb geprutst, waardoor alles weer soepel loopt?
Dit laatste zou me ook niet verbazen, want heel vaak repareer ik dingen door ze gewoon uit- en inelkaar te zetten, waardoor het spontaan weer werkt.
Groeten,
Martin