Hack functie, hoe werkt dat?

Een vraagje aan de kenners,

Eén van mijn horloges zat vast. Opwinden, rotor, tijd/datum/GMT verstellen werkte nog prima, maar hij liep niet meer. Bij het opwinden kon je voelen dat de veer wel onder spanning stond.

Omdat het een alpha betreft heb ik hem maar open gemaakt. Dankzij diverse tips hier is een en ander succesvol verlopen. Een reclame stressbal om de schroefbodem los te krijgen. Het betrof een ‘rolex stijl’ schroefbodem, dus geen inkepingen voor gereedschap.
De opwindas verwijderd door een palletje in te drukken, en het uurwerk ging gemakkelijk uit de kast. Na het losschroeven van de rotor kon ik alles rustig bekijken. Het leek of de balans niet lekker heen en weer ging, alsof hij geremd werd. Na wat prutsen aan tandwielletjes en palletjes ging met een zachte klik de balans weer vrolijk heen en weer. Alles weer in elkaar gezet en alles loopt weer prima.

Nu heb ik het vermoeden, ondanks mijn zeer geringe kennis, dat het mechanisme om de secondewijzer stil te zetten tijdens het verstellen, de schuldige was. Hier kom ik op mijn vraag in de topic titel. Hoe werkt dit nou eigenlijk, normaal? Ik heb altijd aangenomen dat bij het uittrekken van de opwind as de ‘aandrijving’ wordt losgekoppeld, maar bij deze kreeg ik het vermoeden dat als het ware de ontrust wordt geblokkeerd. Of heb ik het nu helemaal mis, en zat er gewoon een chinees troepje tussen die ik er perongeluk tussenuit heb geprutst, waardoor alles weer soepel loopt?
Dit laatste zou me ook niet verbazen, want heel vaak repareer ik dingen door ze gewoon uit- en inelkaar te zetten, waardoor het spontaan weer werkt. :slight_smile:

Groeten,

Martin

Ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar bij sommige Poljot chronograven word het balanswieltje bij het uittrekken van de kroon afgeremd met een soort remschoenje.
Het complete uurwerk staat dan stil.
Je had het dus bij het rechte eind.
Op deze gepikte foto is de rem ( het gebogen ijzerdraadje) precies boven op het balanswiel te zien.
Groet. Chris

Er zijn vast en zeker meerdere mogelijkheden.
De (oude) Airmanmodellen van Glycine (met 24-uurswijzerplaat dus) hadden een klein gaatje in de wijzerplaat, net tussen de 2 en de 4 van 24-uur.
Bij een “normale” wijzerplaat zou dat dus tussen de 1 en de 2 van “12” zijn.
Trek je nu aan de kroon, dan piept er een klein ijzerdraadje door het gaatje heen, de secondenwijzer loopt daar tegenaan en “hup” je hebt een Hackfunctie.
Simpel en wat kwetsbaar, maar doeltreffend (kon er niet zo gauw een plaatje van vinden).

Grappig, nog nooit gezien deze Glycine

Plaatje gevonden op http://www.glycineairman.info/

Hoi Chris,

Dank je voor de uitleg. Goed te weten dat ik het goed had :slight_smile:

Groeten,

Martin

Oei, lijkt me niet een echt wenselijk systeem…

Wat is de functie ervan dan.
Je zou denken dat telkens als je het horloge opwind de tijd stilstaat???

Ik heb ook een aantal oude snek uurwerken welke dit systeem kennen?

Iemand een juiste uitleg???

Nee, om het horloge op te winden hoef je de kroon niet uit te trekken, alleen als je de wijzers op tijd zet.
Pas als de kroon in de stand zit om de wijzers te verstellen staat de rem op de balans.
Het is geloof ik bedoeld om het horloge precies op de seconde gelijk te zetten.
In het Nederlands heet het stopseconde.
In gevallen van nood kun je hem gebruiken als chronograaf.
Mijn enigste vintage horloge met deze functie is een Vostok met kaliber2234
Groet Chris