Ik ben al even op zoek naar een vervangende hairspring voor mijn Rolex 1601. Ik heb er nu eentje gevonden als ‘oud onderdeel’ van een oude balans van iemand in Singapore. Hij wil hem graag naar mij toesturen.
Nu zit ik een beetje met een probleem. Zo’n hairspring is natuurlijk ontzettend fragiel en kan geen klappen hebben. Zelfs geen hele kleine. Hoe krijg ik dat ding in goede conditie hier, in Nederland?
Niet te hard aandrukken… :)… 't is een Breguet overcoil…
op zich… in folie… lastig… inpakken gaat wel… maar uitpakken?.. Ik zou als ik zoiets moest opsturen geneigd zijn om een asje te nemen die redelijk soepel door de centrale collet gaat, en dat in een plaatje te persen… ( kunststof van 2 mm ofzo… en daar dan iets op te maken waar ik het einde van de veer mee vast kan houden… gaatje in een kunstofplaatje,inzagen zodat ie kan klemmen… eind van de veer erin… alles strak in een plastic doosje… en dat in een kartonnen doos met chips… zegel erop… en mee met tante post…
Klinkt al de meest veilige manier… Echter krijg ik het hele balansje van iemand die verder zelf niet werkt met horloges. Ik zoek dus een ‘fool proof’ oplossing
Watjes eromheen, voorzichtig in een klein doosje en dit weer in een groter doosje.
Niet zelf iets laten knutselen, is zeker niet ‘foolproof’ voor een leek/iemand die er geen ervaring mee heeft. Liefst metalen doosje, liever dan lucifersdoosje. Zo’n veertje is fragiel maar ze kunnen wel degelijk ‘iets’ hebben. Ik denk dat watjes geen probleem vormen.
Stukje noppenfolie met grote noppen (formaat euromunt), onder en boven vastklemmen tussen twee noppen en dan in een luciferdoosje schuiven. Dan zou alles toch op z’n plaats moeten blijven?
"Vroeger…"werden deze verstuurt in een klein rond doosje (ongeveer ter gootte van een tien euro cent stuk). dit bestond uit twee delen, een bodem en een deksel. Dit paste over elkaar.
De truc was dat zowel de bodem als het deksel afgedekt waren met een stukje transparant plastic.
Daarop werd de balans gelegd en dan werd het doosje gesloten.
De balans lag dus “vast” tussen twee stukje plastic.
Het is geworden: balansje in het plastic doosje (zie OP) in het Rolex-kartonnetje, in bubbelfolie in een ziplock-zakje, in meer bubbelfolie in nog een ziplockzakje.
Het is geworden: balansje in het plastic doosje
(zie OP) in het Rolex-kartonnetje, in bubbelfolie
in een ziplock-zakje, in meer bubbelfolie in nog
een ziplockzakje.