Hallo en hulp bij datering Hugex chrono

Hallo allemaal,

Ik zal me gelijk even voorstellen want dit is mijn eerste keer dat ik hier op het forum ben,
Ik heet Eric kom uit het Zuid Westen van ons kikkerlandje en verzamel militair materiaal uit de tweede wereld oorlog.
Door mijn verzamelwoede heb ik in de loop van de tijd wat mooie Duitse uurwerken rijker geworden zoals een Laco Beobachtungs uurwerk, Junghans borduhr en een Junghans klokje in houten kast wat werdt gebruikt in het veld.

Ik ga vaak op zoek op allerlei rommelmarkten en daar kocht ik van de week een mooi horloge met chronograaf van het merk Hugex.
Omdat ik dacht dat het wel wat potentie had om een militair horloge te zijn heb ik het meegenomen.
Hoe meer ik er naar kijk hoe mooier ik hem vindt!
Hij loopt prima op tijd en alles werkt naar behoren.
Ik denk er over om hem nu en dan eens te dragen en zou het leuk vinden om te weten te komen hoe oud hij is en of het eventueel een militair gebruikt horloge is.

Als er meer informatie moet komen laat me dat dan even weten.
Alvast vriendelijk bedankt, Eric




Mooi!
Ik heb een boek nodig (wat ik niet hier heb) om het uurwerk te kunnen determineren, ik weet zeker dat er anderen zijn die dit uit hun hoofd kunnen (of wel een boek bij de hand hebben;)). Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt?
Die ander “uurwerken” zou ik ook wel eens op de foto willen zien, die klinken ook erg interessant!

Vorm van de bruggen doet me denken aan een Venus uurwerk.

Qua datering denk ik van na 1950, er zit nlijk incabloc-shockprotectie op.

Dit is een grove schatting, uit mijn hoofd, dus hang me er niet aan op.

Hallo Henrik en Bernard,

Bedankt voor jullie reacties!
Beetje jammer dat hij waarschijnlijk niet oorlog’s is maar evengoed een erg mooi horloge.

Hier wat foto’s van mijn Duitse klokjes, ik hoop niet dat ik nu allerlei mailtjes krijg of ik ze niet wil verkopen want dat doe ik toch niet.
Ik ben me bewust van de waarde van mijn spullen.

De polsband aan de Laco is een reproductie die ik een paar jaar geleden zelf ben wezen halen in Pforzheim bij Lacher&co… was toch in de buurt op vakantie :slight_smile:

Het borduhr en de Laco komen uit hetzelfde neergestorte vliegtuig en werken (jammer genoeg) niet.
Als jullie een goed betrouwbaar adres weten waar ik de Laco kan laten repareren hoor ik dat graag.
Here we go,





Ziet er allemaal wel erg gaaf uit! Als die Laco Beobachtungsuhr echt zou zijn geweest zat je met een klein kapitaal! Maar helaas.

Het uurwerk in het horloge is denk ik een Valjoux 22. Die kan op zich wel van voor of tijdens de tweede wereldoorlog zijn maar omdat Hugex een bedrijfsnaam van Huga SA uit La Chaux de Fonds is, o.a. bekend van en als Bernard Vuille, Zila en Nacar en ik daarover geen info van voor 1949 heb (de eerste info een een advertentie waarin Huga adverteerde met chronografen), ik net als Bernard denk dat dit horloge van na de tweede wereldoorlog is.

Maar het blijft een prachtig horloge en ik denk dat je met alleen al een nieuw glaasje (want de meeste vlekjes zitten daar toch op?) heel ver komt.

Hallo Eric,

Welkom aan bord.

De Hugex is heel mooi.

Groet,
Alex

Prachtige horloges.
Vooral dat Laco vliegeniershorloge.
De replica van dit horloge stond in de Hobbyklok catalogus van 2001.
Ze hadden nog wat onderdelen voor 75 uurwerkjes liggen.
Een heleboel onderdelen die niet meer vooradig waren zijn toen moeizaam bijgemaakt.
De prijs van deze replica berdroeg 9187 gulden.
Groet. Chris

Hoi Henrik,

Waarom zou mijn Laco niet origineel zijn?
Ik heb alleen de polsband nieuw gekocht omdat ze die ten tijde van mijn rommelmarkt vondst (van het horloge,borduhr en armbandkompass uit hetzelfde neergestorte vliegtuig) maakten voor de 75 stuks waarover diashock het heeft.
Ik heb hem destijds meegenomen en ze wilden hem maar wat graag van me overnemen!

De vlekjes op de Hugex die je op de foto ziet zitten meer op de wijzerplaat dan op het glas.
Ik heb het glas na het doorspitten van dit forum gepolijst met zilverpoets en moet zeggen dat dat goed werkt!

Groeten en bedankt weer voor de reacties!

Hallo Chris en iedereen,

Hier een scan van de folder die ik destijds heb meegekregen bij Lacher,

Zoals ik al heb geschreven in de post op Henrik zijn reactie waren ze destijds erg geinterresseerd in de aankoop van mijn horloge… zou ze een hoop werk hebben bespaard om de onderdelen uit mijn horloge te gebruiken voor een jubileum uitgave twv 7500Dm!
Groeten, Eric

Graag gedaan vwb de informatie.

Over de Laco, ik heb het verkeerd gelezen, ik dacht dat je het horloge bij Laco gehaald had. Dan heb je dus wel een aardig fortuin liggen :smiley:

Volgens mij heeft het laco horloge een Durowe uurwerk.

begrijp ik je nu goed is hij kapot.

Dan zal ik hem inderdaad laten maken Kijk je trouwens uit met je koperpoets dat je het metaal niet beschadigd of gaat oppoetsen.

Prachtig horloge Ik denk dat ieder oorlogsmuseum deze wel wil hebben.

Als je nu maar niet gaat vertellen dat de verkoper er nog 10 had dan wordt je overvallen via dit forum met vragen waar die beste man woont

Groet
Arie

Hallo Arie,

Bedankt voor je reactie!
Wees niet bevreesd, heb nog nooit aan de Laco gepoetst en ben dat ook niet van plan.
Van de Hugex heb ik alleen het glaasje gepolijtst met zilverpoets.

Klopt dat de Laco een Durowe uurwerk heeft volgens mij type D5.

Omdat het horloge uit een vliegtuig komt wat in de tweede wereldoorlog is neergestort heeft het een behoorlijke klap gemaakt waardoor in ieder geval de balans as is gebroken.

Het is geen bodemvondst, heb het gekocht van iemand waarvan een familielid het na de crash had gevonden en het al die tijd had bewaard.

En nee hij had er niet meer :slight_smile:

Groeten Eric

Eric

jammer dat je toen je geen horlogebandje kocht niet direct gevraagd heb of het mogelijk is aan een balansas te komen.
als je deze erbij hebt is het makkelijker een hologemaker te vinden die hem voor je wil repareren de meeste hebben geen tijd om te zoeken.
Er zijn echter voldoende adressen die nog oude onderdelen hebben. dus er moet nog wel aan te komen zijn. Wellicht is het ook leuk om wat meer info over deze horloges via de fabriek of oorlogsmusea in duitslang.
Als je niets kan vinden kan je altijd nog eens contact met mij opnemen ik heb wel wat adressen voor je waar het te proberen is Het zou echter het mooiste zijn als je precies weet wat voor type uurwerk het is en of alleen de balans as vervangen moet worden. wellicht kan je de foto nog eens opsturen naar de zaak waar je de band kocht en kunnen zij je precies vertellen wat voor type het is.
anders is er vast wel iemand op dit forum die je dat kan vertellen.
Gezien de belangstelling naar dit uurwerk denk ik dat je voor onderdelen aan een hoge prijs zit Veelal weten de verkopers van onderdelen ook wel of er veel vraag is naar deze zaken. in het ergste geval weet ik nog wel iemand die een nieuwe balansas kan draaien.
Ik ben nu met vakantie maar mocht je na 1 september nog wat willen weten dan kan je mij ff een mailtje sturen dan wil ik je wel helpen zoeken.
Repareren doe ik niet voor anderen ik ben nog niet zo goed waardoor ik alleen mijn eigen horloges tracht te repareren. als ik wat verziek doe ik daar alleen mijzelf nadeel mee.

Succes
Arie

Eric

Op Laco.de kan je een PDF bestand History downloaden
dat is wel leuk om bij dit horloge te hebben tevens staat er wat info in omrent de calibers en ingeslagen nummering tijdens de tweede wereldoorlog.

Ja de Laco heeft een Durowe D5 uurwerk, dit werd ook vermeld in de catalogus.
Hier de omslag.

En de beschrijving op blz 4

Pracht klokjes, hoewel ik meer geallieerd spul verzamel is een B-uhr ook niet gek.

Weet je bij welke crash deze gevonden is ? Lijkt me leuke info.
(Als je dat niet publiek wil maken is dat niet erg)

Hoi Hent,

Leuk nog een verzamelaar van militaria!
Jammer genoeg heb ik destijds niet opgeschreven waar het vliegtuig was neergestort en daar heb ik nog steeds spijt van maarja…
Ik was wat jonger en herkende eigenlijk alleen het armbandkompass en het borduhr en heb toen maar op aanwijzen van mijn vriendin(!) ook maar het horloge meegenomen…gelukkig!
Ik ga van het jaar weer naar die markt en weet nog bij wie ik het heb gekocht en wie weet staan ze er weer en weten ze het nog te vertellen.
Verzamel je alleen geallieerde uurwerken of ook uitrustingen e.d.?
Het is niet zo dat ik alleen Duits materiaal verzamel namelijk…

Groeten, Eric

Nou, eigenlijk is de term verzameling wel een beetje hoog gegrepen. Maar ik heb wat uitrustingsstukken en vliegtuionderdelen die meestal met een familiaire connectie bij me terechtgekomen zijn. Daarnaast heb ik iets met boeken en tijdschriften, dus daar heb ik ook wat van. O.a. een boek uitgegeven door de duitsers in de bezettingstijd in de Nederlandse taal over hoe je een vliegtuig moet besturen, met wat duidelijke ‘fouten’ erin…

maar wat mischien wat off-topic voor dit forum… anders moet Henrik weer wat domeinnamen registreren… :wink:

Hoi Arie,

Ik heb het horloge bij Lacher laten bekijken en ze hebben daar toen een prijsopgave gegeven met wat er vervangen moet worden en wat dat zou gaan kosten… totaal meer dan 800 euro.
Na wat heen en weer mailen kon het voor 600 maar dat geld had ik toen niet over dus is het er niet van gekomen.
Ik heb dus wel op papier wat er vervangen moet worden dus dat is al wat natuurlijk.

Het is niet dat het me niks mag kosten want ik heb er best geld voor over om hem weer aan de praat te krijgen maar ook 600 vindt ik wat van de gekke, het blijft evengoed een prachtig ding en wie weet kom ik eens een goede horlogemaker tegen die het voor minder kan en het meer ziet als een uitdaging dan als vette buisness.

Fijne vakantie en wat mij betreft houd ik graag contact, Eric

Hallo diashock,

Bedankt voor de scans!
Groeten, Eric