Deze zin snap ik niet, als je wel een rbv had gehad hoef je er zelf juist geen werk van te maken. Je kan de verkoper, Citizen is hier geen partij in voor jou, toch zelf in gebreke stellen als je meent een non-conform product geleverd te hebben gekregen?
edit
Lang leve chatGPT::
Natuurlijk, hieronder vind je een voorbeeld van een nette maar duidelijke e-mail die je kunt sturen aan de juwelier:
⸻
Onderwerp: Reactie op afwijzing garantie – verzoek tot herstel conform conformiteitsbeginsel
Geachte [Naam juwelier / klantenservice],
Op [datum aankoop] heb ik bij u een horloge aangeschaft van het merk [merk en type horloge]. Binnen een redelijke termijn na aankoop is er sprake gebleken van een duidelijke tekortkoming aan het product, namelijk [omschrijving van het gebrek, bijv. “het uurwerk functioneert niet naar behoren” of “de wijzerplaat laat los”].
Tot mijn verbazing ontving ik van u een afwijzing op mijn verzoek tot garantie en kosteloos herstel. Deze afwijzing acht ik onterecht. Op grond van het conformiteitsbeginsel (artikel 7:17 BW) mag van een consument verwacht worden dat een product voldoet aan de redelijke verwachtingen die daaraan gesteld mogen worden, zeker gezien het soort product, de aankoopprijs en de normale levensduur.
De aard van het gebrek wijst duidelijk op een productiefout dan wel ondeugdelijkheid die niet voor mijn rekening behoort te komen. Daarom verzoek ik u dringend om binnen een redelijke termijn alsnog kosteloos over te gaan tot herstel dan wel vervanging van het horloge.
Indien u niet binnen [bijv. 14 dagen] na dagtekening van deze e-mail tot een passende oplossing komt, zie ik mij genoodzaakt u formeel in gebreke te stellen, met het voornemen de koop te ontbinden en het volledige aankoopbedrag terug te vorderen.
Ik vertrouw erop dat u alsnog voor een nette afhandeling zult zorgen.
Met vriendelijke groet,
[Voor- en achternaam]
[Adresgegevens]
[Telefoonnummer]
[E-mailadres]
[Eventueel: Ordernummer / aankoopbewijs bijlage]