Ik heb mijn Hamilton nu te koop gezet. En nu vraagt iemand wanneer deze de volgende service zou moeten krijgen. Het horloge heb ik in mei 2012 nieuw gekocht. Het gaat om een Hamilton Khaki X-wind Automatic met ETA 7750 uurwerk.
Moet die echt om de 5 jaar een service krijgen zoals de officiele dealers dat aanraden, of is het ook goed om te wachten tot die achter loopt en dan te laten servicen ? Het horloge loopt nu even goed als in 2012.
En wat zou zo’n service beurtje kosten ?
Als’ie regelmatig gedragen wordt, kan je volgens mij wel minimaal 5 jaar mee vooruit zonder service. Begint het horloge wat kuren te krijgen, dan is het vroeg genoeg om een servicebeurt te geven.
Moderne olies hebben een shelflife van 5 tot 7 jaar. Daar zit nog wel speling ingebouwd natuurlijk om claims te voorkomen. Ik zou na een jaar of 7 even kijken of het nodig begint te worden. Of laat hem eens bij een horlogemaker aflezen op een timingapparaat en controleren of het uurwerk droog is geraakt. De kosten zullen zo tussen de 150 tot 200 euro zitten zonder eventuele slijtdelen.
Volgens mij doet geen mens nog een 7750 voor 150 euro. Tenzij als hobby “ernaast”. Is zo 4 uur werk als je 't goed wil doen, moet er niks tegen zitten.
Maar 3,5 jaar oud en nog steeds puik lopend - niets aan doen. Als je voor een tientje of zo een uitdraai kunt laten maken bij een horlogemaker, des te beter. Ik denk dat-ie nog wel boven de pakweg 290 graden zit. Onder de 270 wordt 't tijd voor een service - vooral omdat bij ingeschakelde chrono de amplitude nog 20 tot 30 graden verder zakt.