Vorige week heb ik een Hamilton Khaki Field Mechanical overgenomen via het blauwe gedeelte (nogmaals bedankt @Number4 ).
Deze Hamiltons hebben sinds dit jaar het nieuwe H-50 uurwerk. Dit is een aangepaste versie van de ETA 2801 handopwinder, waarbij de frequentie met 25% verlaagd is en de mainspring verbeterd is om een gangreserve van 80 uur te kunnen realiseren.
In praktijk merk ik hier niet zoveel van deze verhoogde gangreserve aangezien het mijn gewoonte is om handopwinders elke ochtend âbij te windenâ. Juist daarom leek het me leuk om dit een keer te testen door het uurwerk volledig op te winden, en vervolgens helemaal af te laten lopen tot het stilstaat.
Ik heb het horloge niet stilgelegd, maar heb het tijdens deze test gewoon gedragen. Ondertussen heb ik in de gaten gehouden hoe goed het uurwerk tijd houdt. Ik heb het horloge niet op een timegrapher o.i.d. gehad, maar heb puur op gezette tijden de afwijking t.o.v. de atoomklok gecheckt. Als ik een tijdstip miste (ik ga hier niet 's nachts voor opstaan ) heb ik dit geëxtrapoleerd. Dit zijn mijn -dus vrij amateuristische- bevindingen:
87 uur! Dat is een stuk langer dan ik gedacht had. Het is daarbij ook interessant om te zien hoe de afwijking verloopt. De eerste 48 uur loopt het uurwerk heel consequent 1+ sec. per 24 uur. Dan, als er nog 40% gangreserve is begint het redelijk stabiel 5,5 sec. per 24 uur te snel te lopen. Na 72 uur begint het uurwerk onregelmatiger te lopen, waarbij het tot 80 uur verder versnelt en na de 80 uur omslaat naar te langzaam lopen. Hierdoor liep het horloge slechts ongeveer 5 sec. te snel toen het stil kwam te staan. De ergste afwijking t.o.v. de starttijd die ik tijdens mijn test(je) heb gemeten is +10 sec. (en een beetje).
Ik las online al dat mechanische uurwerken minder goed presteren als de gangreserve afneemt. Bij een automaat merk je dat tijdens het dragen niet zo, aangezien je die telkens opwind waardoor de gangreserve continue hoog blijft. In een WUS draadje geeft een gebruiker aan dat uurwerken onder de 40% gangreserve minder accuraat worden. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar in mijn test klopt het aardig.
Over het algemeen vind ik de H-50 erg accuraat en ben ik onder de indruk van de gangreserve. Ik kan nergens vinden wat de tolerantie van het uurwerk zou moeten zijn, maar van de standaard ETA 2801 is dit +/- 21 sec. per dag. Daar zit mijn Hamilton, zelfs met een lagere gangreserve ruim binnen.
Het was leuk om dit te doen, maar ik denk dat ik het horloge toch gewoon elke dag dat ik het draag in de ochtend opwind. Misschien dat ik overga naar eens in de twee dagen, uit mijn onderzoek blijkt in ieder geval dat dat geen probleem is met dit uurwerk.