Sinds gisteren dus trotse eigenaar geworden van een Hamilton Pan-Europ (NA topic volgt nog). Nu was ik het horloge eens goed aan het inspecteren vooraleer ik het in gebruik ga nemen. Wat mij op viel is dat bij de day-date complicatie op de dagschijf alle dagen dubbel geprint zijn. Dus als ik met de quickset de dag wil verzetten moet ik bv 2x Mon voorbij klikken vooraleer Tue komt enzoverder…
Waarom is dat zo? Als ik gewoon met de klok verzet springt hij wel direct op 24u naar de volgende dag ongeacht als ik daarvoor 1 of 2 keer de quickset op dezelfde dag heb gebruikt.
De H30 is trouwens een aangepast ETA uurwerk, maar dat zullen de meesten wel weten.
Maar het is 2 keer hetzelfde MON-MON-TUE-TUE-WED-WED-THU-THU-FRI-FRI-SAT-SAT-SUN-SUN.
Ik heb ook een Seiko waar het inderdaad 2 talig bij is. Maar daar is het wel zo dat die op 24u omspringt naar de andere taal en dan een uur ofzo later pas omspringt naar de ingestelde taal.
Bij de Hamilton springt hij mooi op 12u gelijk om samen met de datum.
Het zal wel een reden hebben waarom het zo is gemaakt ik weet alleen niet waarom.
Geen idee. Misschien een versie die alleen voor de Engelse markt is uitgebracht?
Ik heb een Seiko uit de jaren 60 en die heeft een Engelse en een blanco dagschijf. Dat ziet er wel vreemd uit tijdens het wisselen.
Maarehhh, gooi er eens wat foto’s in van je Hamilton
Zou ook kunnen ja. Maar ik geloof dat als ik hem op een leeg vakje zet hij dan om 12 uur gewoon weer doordraait naar het volgende lege vakje.
Niet dat het wat boeit want de kroon van dit ding is zo klein dat de dag verstellen sowieso een crime is. De dag gaat gelukkig wel makkelijk dmv de kroon in te drukken maar bij dit horloge neem ik er de moeite niet voor.
Bij mijn X-Wind is dit zo dat de dag een half uur ofzo later omspringt maar die heeft de dagen er wel niet dubbel op staan. Bij men Seiko die wel 2 talen heeft springt eerst de datum rond middernacht om dan de dag maar eerst in een andere taal en dan naar de ingestelde taal (tegen dan is het ongeveer 2u 's nachts)
Bij de Pan-Europ daarentegen springen de dag en datum tegelijk haast stipt om middernacht in 1 keer om. En ook mooi in 1 keer, je ziet niet een half uur op voorhand ofzo de datumschijf al bewegen maar alles gebeurt in 1 klik om 12u ( best knap ).