Ik heb eens door de Hamilton collectie gebladerd, omdat daarvan op dit forum de nodige positieve berichten te vinden zijn. En ik heb (nog) géén Hamilton!
Wat zouden mijn eisen zijn:
liefst minimaal 43 mm excl kroon;
liefst stalen band;
voorkeur automaat boven quartz;
een doorzichtje aan achterzijde is meegenomen.
Zelf kwam ik dan tot de volgende 2 modellen:
Jazzmaster Slim 43mm
Heeft het eigenlijk allemaal.
Khaki Pilot 45mm
Formaat wellicht nog wat interessanter, maar wel een drukke dial.
Wat zijn jullie ervaringen met deze (of andere) Hamilton modellen, of hebben jullie wellicht nog andere Hamilton tips?
Bij de khaki pilot is een grote afstand tussen het datumvenster en de rand van de wijzerplaat. Daarmee is zichtbaar dat het gaat om een klein uurwerk in een relatief grote kast. Persoonlijk vind ik dat niet mooi, evenals de smal ogende band ten opzichte van de kastgrootte.
De jazzmaster slim is wat mij betreft op deze punten veel meer in balans.
Goed punt. In eerste instantie had ik het idee dat de Hamilton’s best aan de prijs zijn. Zelfs prijzig. Maar nu ik naar klokjes kijk met het ETA 2892 uurwerk -zoals de Jazzmaster Slim van € 690- dan vind ik vooral veel duurdere horloges die dat uurwerk hebben.
Op Watch-Tool.de moeten die uurwerkjes los al zo’n € 350 opbrengen. De 2836-2 zoals in de Khaki Pilot is daarentegen al voor € 250 te verkrijgen.
Bij de khaki pilot is een grote afstand tussen het
datumvenster en de rand van de wijzerplaat.
Daarmee is zichtbaar dat het gaat om een klein
uurwerk in een relatief grote kast. Persoonlijk
vind ik dat niet mooi, evenals de smal ogende band
ten opzichte van de kastgrootte.
De jazzmaster slim is wat mij betreft op deze
punten veel meer in balans.
Die afstand datumvenster vs rand stoort mij minder. Zo’n relatief smalle band kan voor mij vaak wèl een no-go zijn, maar op de een of andere manier bij deze niet. Waar ik dat erg storend vind is bij de Tissot T-Touch Expert Solar: kreeg er kippenvel van, en dan niet in positieve zin. Was voor mij de dealbreaker bij die Tissot helaas.
En ja, de Jazzmaster Slim is idd meer in balans, hoewel zonder datum nog beter zou zijn geweest.
Blijft nog de drukke plaat van de Khaki Pilot. Tja, erg druk, maar aan de andere kant is dat niet ten koste van de afleesbaarheid van de tijd gegaan. Iets waar ik met mijn oudere ogen echt op ben gaan letten
Bij de khaki pilot is een grote afstand tussen het
datumvenster en de rand van de wijzerplaat.
Daarmee is zichtbaar dat het gaat om een klein
uurwerk in een relatief grote kast. Persoonlijk
vind ik dat niet mooi, evenals de smal ogende band
ten opzichte van de kastgrootte.
De jazzmaster slim is wat mij betreft op deze
punten veel meer in balans.
In een 45 mm kast stoppen ze echt geen ander eta uurwerk. En wanneer je een grotere datumschijf neemt kan je de datum en dag naar rechts verplaatsen. Het uurwerk blijft dan even groot. Hier is dit juist mooi omdat er ruimte is voor de indices op 3 uur. Perfect in balans imo.