Hamilton Secometer 987s uit 1946

Beste forumleden,

Binnen enkele dagen komt dit horloge over uit Amerika. Ik wil deze beauty graag even met jullie delen maar ik heb ook een vraag: Wat houdt de ‘‘manual wind hack’’ precies in? Ik heb gelezen dat je met de hack het horloge op de seconde precies kunt verzetten maar echt begrijpen doe ik het niet. Foto’s beneden. Alle informatie en/of opmerkingen zijn welkom!

Alvast bedankt.

Groeten Teun.

4 likes

Mooi horloge en mooi uurwerk! Hacking betekent dat je het horloge kunt stilzetten als je de kroon uittrekt. Dan kan je daarna het horloge tot op de seconde gelijkzetten door op het juiste moment de kroon weer in te drukken. Meestal werkt het doordat een dun heveltje de balans stilzet op het moment dat je de kroon uittrekt.

1 like

Voorbeeld:

Zie hoe hier het heveltje het balanswiel stopt …

3 likes

Mooie heldere foto van de hacking. En als het heveltje het uurwerk niet stopt dan doet die vette rotzooi bij de veertonas het wel :wink:

4 likes

haha ja daar zat ik ook aan te denken :slight_smile:

Ahh top, beide bedankt voor de informatie!

Leuke klok, lijkt me wel een klein horloge, als ik de verhouding uurwerk- kast bekijk misschien net 30-32mm ?

Mooie aanwinst! En handig die foto, maakt het net even duidelijker. Heb kort geleden ook nog moeten opzoeken wat hacking nou is. Wordt nog verwarrend straks als smartwatches worden gehacket. :wink:

haha, ik houd het liever bij mechanische technologie.

kast is 28,5 mm