Door mijn interesse voor Hamilton horloges raakte ik ook geïnteresseerd in de merken die nauw verbonden zijn of waren met het merk Hamilton. Eén van deze merken is Vantage.
In de tijd dat ik lid van dit forum ben kan ik mij niet herinneren een Vantage horloge van een ander forumlid tegen gekomen te zijn. Ik ben wel benieuwd of die er toch zijn en zo ja laat ze zien. Naar mijn mening verdienen ze het om gezien te worden.
Voor de mensen die nog nooit van dit merk hebben gehoord hier een kleine introductie met foto’s van horloges uit mijn eigen collectie.
Hamilton dreigde begin jaren 60 terrein te verliezen aan onder anderen Caravelle en Timex die goedkopere horloges produceerden. Hamilton introduceerde daarop in 1962 de Vantage lijn, omdat Hamilton zelf geen concessies wilde doen aan hun eigen kwaliteit uurwerken. Met Vantage horloges verwachtte men de concurrentie aan te kunnen gaan en toch nog een goede kwaliteit te kunnen leveren.
De uurwerken voor Vantage horloges werden geproduceerd door de firma Standard Time Corporation gevestigd op de Virgin Islands, dat door Hamilton was aangekocht en vervolgens werden de horloges samengesteld in een dependance van Hamilton in Pennsylvania. Uurwerk onderdelen werden bij Standard Time gemaakt of geïmporteerd uit Zwitserland, Duitsland en Japan.
In de advertenties werd vooral gewezen op het feit dat Vantage uurwerken (17) jewels hadden in tegenstelling tot de maximaal (13) bij de concurrentie.
Vantage bleek uiteindelijk een succes te zijn. Op het hoogtepunt werden de horloges in zo’n 9000 retail winkels in de U.S.A. verkocht.
Hamilton wilde aanvankelijk niet dat het merk Vantage te koppelen was aan Hamilton, dus de horloges werden ook niet in de Hamilton catalogus opgenomen.
In 1968 werd de Vantage International GmbH gevestigd in Pforzheim Duitsland verantwoordelijk voor de productie van Vantage horloges.
Ondanks dat de productie van eigen uurwerken in Lancaster U.S.A. in 1969 werd beëindigd bleef men niet alleen investeren in research en ontwikkeling van uurwerken, maar ook in design. Voor Hamilton horloges had men eerder al eens Richard Arbib ingehuurd, die diverse asymmetrische horloges heeft ontworpen, zoals onder anderen de overbekende Ventura.
Voor Vantage werd de hulp ingeroepen van de ontwerper Bill Blass om een serie van 12 “contemporary” horloges te ontwerpen. Hij ontwierp daarop horloges die volgens zijn filosofie een aanvulling op de garderobe van de drager moesten zijn.
Uiteindelijk bleek Vantage ook niet opgewassen tegen de steeds grotere druk van vooral Zwitserse horlogefirma’s en de opkomende Japanse industrie.
Eerst in 1971 werden de Vantage horloges aan de Hamilton catalogus.
Ook al is een Vantage horloge niet echt een Hamilton horloge en is de kwaliteit zeker minder, het zijn toch wel interessante uurwerken. Er bestond een zeer uitgebreide lijn in heren en dames horloges. De heren modellen zijn naar mijn idee wat saai, m.u.v. de Bill Blass ontwerpen, maar voor de dames werden niet alleen polshorloge ontworpen, maar ook horloges in sierraden voor halskettingen, broches en ringen. Deze dameshorloges zijn veelal voorzien van een uurwerkje met (7) of zelfs (17) jewels.
Tot zover mijn introductie van Hamilton/Vantage horloges. Misschien dat ik enkelen van jullie een beetje enthousiast heb kunnen maken voor dit merk en aan diegene die reeds op de hoogte waren en in het bezit zijn van een Vantage horloge zou ik nogmaals willen vragen hun eigen horloge(s) aan deze topic toe te voegen.