Hamilton zakhorloge loopt achter als het (schuin) rechtop staat

Dit horloge kocht ik in 2021 bij een Hamiltondealer in Madrid en is inmiddels uit de garantie.
Het is een handopwinder met een Unitas 6497-1 uurwerk.
Ik draag het maar zelden en het staat meestal op het bijgeleverde standaardje:

Een tijd geleden bleek het zo staand achter te gaan lopen, tot wel zo’n 5 minuten per dag. Plat op de rug gelegd liep het dan nog wel gelijk, maar ook in die stand ging het achter lopen.
Onlangs heb ik het open gemaakt en voorzichtig wat bijgesteld, waardoor het nu plat op de rug weer ongeveer gelijk loopt, maar het vreemde is dat het nu staand op het standaardje nog meer achter loopt, ruim 10 minuten per dag.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan is en wat er aan te doen is?
Ik heb niet zoveel zin om ermee terug te gaan naar Madrid of het op te sturen en de garantie is inmiddels ook verlopen. Hamilton geeft aan een volledige onderhoudsbeurt per 3 tot 5 jaar te laten uitvoeren en de 3 jaar wordt in de loop van dit jaar bereikt.

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

1 like

Ik zou hem eerst eens bij een forummer (of wie dan ook) op de timegrapher leggen, eens kijken welke waardes er in welke standen uitkomen en dan eens verder kijken.

Op de timegrapher gelegd; zie bijgaande foto’s. Ik kan hier zelf geen chocola van maken, maar er lijkt iets flink mis te zijn. Waarden lopen in de verschillende posities ver uiteen.

Face up:

Face min 30 graden up (zoals op het standaardje):

Face down:

Crown up:

Crown down:

1 like

Ligt je spiraalveer wel vlak?

Voor zover ik dat op 't oog kan beoordelen wel, maar ik heb niet de kennis, de kunde en de gereedschappen om hem verder uit elkaar te halen. Heb alleen het achterdeksel er af gehaald en voorzichtig het + / - naaldje wat verdraaid om hem in ieder geval plat op de rug redelijk gelijk te laten lopen.

1 like

Ok, dan zou ik hem eens naar een horlogemaker in de buurt brengen. Niet alleen het verloop van de “rate” maar ook van de “beaterror” doet me vermoeden dat er iets met de balans is.
Vreemd is het wel, zeker gezien de leeftijd.

Een maand of 9 geleden, toen ik de timegrapher net had, heb ik het ook eens getest en toen zag het er nog een stuk beter uit:

Er is een Hamilton service centre in Eindhoven en ik woon daar in de buurt, dus ik denk dat ik daar eens contact mee opneem en langs ga.

Ik zou naar een zo oud mogelijke horlogemaker gaan. Zo eentje die nog zelf delen van zakhorloges gefabriceerd heeft. Een modern service center gaat niet weten hoe eraan te beginnen gok ik.

3 likes

In Sint-Oedenrode zit Van den Berg Watches. Daar ben ik wel eens geweest met een vintage Citizen Eagle 7 waar hij mij toen niet mee kon helpen, maar die man was niet zo jong meer. Volgens zijn website is hij ook een gecertificeerd service center voor o.a. Hamilton. Misschien ga ik daar wel weer eens langs.

Schijn bedriegt, er zit een modern uurwerk in hoor!

2 likes

Unitas uurwerk is prima service baar, heb een kloon hier van zeer strak lopen na een goede schoonmaak en olie.

Al eens gedemagnetiseerd? Zou een goede start kunnen zijn. Het is een vrij jong uurwerk dus service behoefte zou er nog niet moeten zijn.

1 like

Magnetisme kan inderdaad wel dit soort gekke dingen laten zien.

Daar heb ik inderdaad ook nog aan zitten denken. Ik heb zo’n apparaatje niet, maar zal er één bestellen bij Ali. Baat het niet dan schaadt het waarschijnlijk ook niet.

Als je bij Ali shoot neem dan niet die kleine blauwe maar er is een iets duurdere, zo een 41.48€ 16% OFF|220V Demagnetizer Voor Horloge Compacte Draagbare Professionele Elektrische Horloge Reparatie Demagnetisatie Tool Voor Horlogemakers| | - AliExpress