Ik ben bezig met een IWC kaliber 852 waar veel te veel speling is in de dekplaat van de veerton.
Foto’s zijn toegevoegd.
Is dit probleem nog op te lossen met een pons? Het lijkt mij dat er ook al eerder aan gewerkt is? Wat vinden jullie?
Elke reactie is welkom.
Apart wel dat messing dat er doorheen komt. Ik werk vaak aan oudjes (voor de hobby) en dan zit er echt meer een tube aan. Daar krijg ik nog wel is wat speling weg getikt als het minimaal is met een holle pons. Wilde je dit met de bolle pons proberen op te lossen?
Best kostbaar uurwerkje (voor mij dan). mocht je een fatsoenlijke brug vinden voor, noem het, zo’n 50€ zou ik dat altijd doen.
Mensen kunnen misschien gaan zeggen; opspannen op de draaibank, centreer scope erop, uitlijnen, uitdraaien, busje maken, busje zetten. Of ze het echt zelf zouden doen vraag ik me toch wel is af. Volgens mij pakt iedereen snel de triebniet als vervangen niet gebeurd… maar dat is puur een gevoel dat ik heb…. is dit nog te vinden op ebay ofzo?
Niet echt lijkt het op… losse uurwerken wel maar dan weet je ook niet wat he krijgt. Ben benieuwd, succes!
Ik heb één kunnen vinden op internet (niet E-bay). Komt al met al tegen de €50.
Maar dat is ook een gebruikte, ziet er wel veel beter uit.
Met het plaatsen van een bus heb ik geen ervaring.
Ja ik denk ook dat het weinig echt gebeurd. Vroeger zullen vele het misschien wel gedaan hebben. Maar ik denk eigenlijk ook dat het financieel niet (meer) de moeite is…
Gewoon proberen, als je hem wilde vervangen moet die toch weg. Ik kijk altijd onder de microscoop met de ton in het uurwerk hoe ver die is. Eigenlijk maak ik het uurwerk eerst altijd schoon. Oude uurwerken hebben wel is flinke vet ophoping wat veel speling op lijkt te vangen. Na schoonmaak lijkt het vaak erger dan er voor