Handgemaakte rubberen horlogeband gezocht voor Angles Orbitron – wie durft dit aan?

Goedemorgen allemaal,

Ik loop al een tijdje rond met een vraag waarvan ik niet eens weet of hij heel logisch is - maar juist daarom gooi ik ’m hier eens in de groep :blush:

Ik ben de trotse eigenaar van een Angles Orbitron en zou hier ontzettend graag een handgemaakte horlogeband voor willen laten maken. Nu komt het punt: ik ben zelf een groot liefhebber van rubberen banden. Het horloge wordt standaard geleverd met een leren band en een nylon band (die laatste heb ik ook toegevoegd als foto ter referentie).

Normaal gesproken is een rubberen band geen probleem, maar bij de Orbitron zit de kroon aan de bovenzijde van de kast. Dat betekent dat een standaard rubberen band niet past - er is namelijk een uitsparing nodig in de band om ruimte te geven aan de kroon.

Mijn vraag is daarom de volgende:

:point_right: Is het mogelijk om een handgemaakte rubberen horlogeband te maken, eventueel met een uitgesneden of gevormde uitsparing?

Heb al diverse standaard banden gevonden op Amazon dus wellicht is alleen het uitsnijden nodig.

Ter info:

• Aan de kast is de band 28 mm

• Richting de sluiting loopt dit af naar 20 mm

• Ik zou eventueel mijn nylon band kunnen aanleveren om te gebruiken als sjabloon / mal voor de vorm en uitsparing.

Ik begrijp heel goed dat dit maatwerk is en mogelijk buiten de standaardoplossingen valt, en qua kosten ben ik daar ook realistisch in. Het gaat me vooral om het idee of iemand dit zou kunnen én willen maken, en of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben of creatief in mee kunnen denken.

Alle ideeën, suggesties of verwijzingen naar makers zijn meer dan welkom.
(Heb overigens Angles watches al gemaild, alleen hebben ze geen rubberen banden voor dit model).

Alvast bedankt voor het meedenken!

P.s. heb wat foto’s van het desbetreffende horloge toegevoegd voor de sfeer :wink:

IMG_2483

6 likes

Toevallig een tijdje terug een vergelijkbare zoektocht gehad voor een onmogelijke maat rubberband.

De beste optie is wat mij betreft Jean Rousseau Paris de custom optie. Bandje naar jouw specificaties, was zo’n € 320,- kwijt en twee maanden wachttijd. Succes en ik ben benieuwd waar je op uitkomt!

3 likes

Hartstikke bedankt voor het (enige :joy:) antwoord.
Vind 320 euro persoonlijk teveel voor een op maat gemaakte rubberen band, dus heb voor nu 2 rubberen banden besteld om deze zelf eens onder handen te nemen…

3 likes

Al eens gedacht aan leren bandenguru @Lexaf ? :thinking:
Misschien heeft die een mooi stukje rubber slang op voorraad :innocent:

1 like

Dank je voor het compliment, @domega / Don, maar dat is misschien iets te veel eer.

Ik heb geen ervaring met het maken van rubber horlogebanden.
Rubber laat zich, in tegenstelling tot leer, heel slecht tot helemaal niet verlijmen en stikken is er ook al niet bij, want dan scheurt het. Op maat snijden van de vorm zou nog wel kunnen, maar een profiel aanbrengen is lastig tot onmogelijk en hoe je dan de tunneltjes voor de lugpennen zou moeten maken zou ik al helemaal niet weten.

De fabrieksmethode om die dingen te maken lijkt mij namelijk een vorm van spuitgiet werk met vloeibaar rubber. De gecompliceerde machines en mallen die daarvoor nodig zijn zal je bij een amateur niet vinden.

De beste optie, @JayJayLookaLike, lijkt mij de oplossing die je al gekozen hebt, namelijk de aanschaf van een of meer standaard rubber banden, die je dan zelf (bijv met een scalpel?) op maat kan snijden. Rubber snijden is lastig, dus eerst even een poosje oefenen op bijv. een stukje oude (brom)fietsband o.i.d.

Veel dieper zal mijn advies niet gaan, dus ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Veel succes!
Wel een heel bijzonder horloge trouwens!

3 likes