Handige app; Watch Tuner Lite

Ik had dus beloofd dat ik de watch tuner app op de Iphone zou installeren en een meet test zou uitvoeren alsmede met mijn andere timer apparaten.
De test heb ik uitgevoerd met een pas gerestaureerde le Coultre Futurematic uit 1955 met Kaliber 497.
Voor de geïnteresseerden onder u, de le Coultre Futurematic is in 1952 uitgebracht en was op dat moment het eerste vol automatische polshorloge met een power reserve aanduiding.
De power aanduiding werd aangedreven door een stift in de veerton die bij het opwinden naar buiten werd gedraaid die weer een arm in beweging bracht die dan weer de wijzer verstelde op de wijzerplaat. Een zeer ingenieus stukje techniek. Simpel, je moet er maar opkomen.

Wel, de app geeft de volgende resultaten aan.
Zie de screenfoto van mijn Iphone 7.

vervolgens heb deze testresultaten afgezet tegen de metingen die ik heb gedaan op de timegrapher.
Zie de foto.

daarna op mijn vibrograf B200 en de timomat.
Zie de foto met de metingen op de papieren strip.


De app is een leuk meet instrument, maar de geluidsinvloed van buiten uit is een zeer hinderlijk element.
Zelf als het heel stil is en je ademt in en/of uit, dan heb je al een incorrecte meting. Nu moet ik toch af en toe ademen anders gaat het niet goed met mij, dus is deze app voor mij niet helemaal een werkbaar instrument, leuk om op een verjaardagsfeestje de aandacht van de rest te krijgen en metingen uit te voeren, waar bij iedereen dan wel weer heel stil moet zijn inclusief niet ademen.
Welnu, ik denk niet dat dit zo werkt, zeker niet als iedereen een paar slokken op heeft. Je kan dan beter een goocheltrucje laten zien die meestal ook nog eens mislukt door o.a. overvloedige alcohol.

De meting geeft ook aan dat het horloge per dag een aantal sec. misloopt.
Op mijn andere apparatuur is dat niet te zien. Ik denk dat de geluidsinvloed van buiten uit het resultaat zeker beïnvloed.

Daarbij is het onhandig om met deze app een horloge op tijd te zetten, immers je moet constant het horloge beetpakken en weer terug plaatsen tegen de microscoop enz. enz.
Maar als je geld wil uitsparen dan is deze app voor Euro 4,49 wel een leuke optie, althans voor die liefhebbers die wat willen meten zonder direct als knutselaar te werk te gaan.

Wat ik nu wel weer kan constateren, is het feit dat de oudere apparaten die ik heb net zo perfect metingen verrichten en onderling geen verschillen in de meting laten zien resp. aangeven.
Conclusie, als u een ouder dergelijk meet instrument op de kop kan tikken voor een leuke prijs, gewoon doen, met deze test is immers aangetoond dat de meetresultaten exact hetzelfde zijn.
Kijk ook eens op de komende rikketik beurs, trouwens veel oudere liefhebbers resp. hobby en professionele horlogemakers zijn langzaam aan het hemelen en hun gereedschap en meetinstrumenten mogen ze van Petrus niet meenemen dus komen die langzaamaan op de markt.
met vriendelijke meetgroet,
vinwat

36 likes

Erg uitgebreid. Bedankt voor je onderzoek! :sunglasses:

Hilarisch verslag! Jij hebt leuke humor!

2 likes

Dank je voor het vergelijkend onderzoek!!!
Zal alleen héél stilletjes meten😉!

1 like

Dank je wel hiervoor. Meteen duidelijk dat ik toch eens op zoek moet gaan naar degelijk materiaal. Tijdens de workshop was er iemand die een apparaat uit China had. 200 dollar volgens mij. Ben benieuwd hoe die werken

1 like

Leuke test. Dat bewijst gelukkig hoe onbetrouwbaar die appjes zijn. Gewoon een goedkope timegrapher kopen waar je echt wat aan hebt.

2 likes

Na deze test ben ik tot de conclusie gekomen dat het meetapparatuur wat ik heb nog steeds prima in orde is en perfecte metingen verrichten.
Het is dan ook zonde om dat apparatuur ergens in een kast te hebben zonder te gebruiken.
Ik heb dan ook besloten om een paar van mijn vibrograf,resp. timomat apparatuur weg te doen, al is het alleen maar om meer ruimte vrij te maken.
Dus Nick, laat maar weten of jij meer wil gaan sleutelen aan uurwerkjes en die ook wilt kalibreren.

.

Ik heb ‘m voor mijn horloges gebruikt ter “ indicatie” en bevestiging; daarna eventueel écht/serieus meten iig!
Heel stille omgeving en dan klopt het redelijk!
Mijn Rado met 2892 ETA bijvoorbeeld had na een werk haast geen afwijking en op de app:


Één horloge dat wat ruim achter liep werd dan ook betrAPPt met -30😀!

Er wordt geadviseerd de test uit te voeren met een externe microfoon, bijvoorbeeld van de bij de telefoon meegeleverde oordopjes. Deze zou accuratere testresultaten moeten opleveren.

Dat werkt net zo als bij een gehoorapparaat. omgeving geluiden gaan ruisen in de microfoon en verstoren zo de geluiden die wel opgevangen moeten worden.
Althans dat hoor ik bij veel mensen die ik ken en een gehoorapparaat gebruiken.
De hele dure apparaten hebben een mogelijkheid om die bijgeluiden te minimaliseren, resp. voor een groot deel te filteren. Dat zal deze app. niet hebben denk ik. bij het testen heb ik heel zacht adem gehaald en direct schoot de app naar rood en gaf aan dat er ongewenste geluiden van buiten uit kwam.
Deze app is goed te gebruiken door de bewoners van een kerkhof, daar wordt immers niet meer geademd en of geluid gemaakt, tenzij ze op 12 uur 's nachts gaan dansen.
Zie hiervoor de albums van G. Raf Zerk uitgegeven door Dupuis

4 likes

Persbericht

De heer @vinwat is gisteren bewusteloos aangetroffen door een toevallige voorbijganger die door het raam een persoon voorover de eettafel zag liggen omringd door vreemdsoortige werktuigen. De voorbijganger heeft @vinwat wakker kunnen krijgen na het herhaaldelijk maken van tikgeluiden nabij zijn oor.

Het vermoeden bestaat dat @vinwat zich in de schimmige onderwereld van horology bevindt. Het verweer van @vinwat was dat hij slechts bezig was met een onschuldig experiment in het kader van waarheidsvinding in opdracht van online figuren uit het darkweb, ook wel HF genoemd. In het kader van deze waarheidsvinding is @vinwat tot het uiterste gegaan. Dat dit experiment geenszins onschuldig was moge duidelijk zijn gezien de toestand van @vinwat. De (anonieme) leden van het HF hebben te kennen gegeven erg gesteld te zijn op de heer @vinwat en zijn blij dat deze nog steeds onderdeel kan zijn van de organisatie.

Het OM ziet te weinig aanknopingspunten om een verdere zaak aanhangig te maken maar zegt de Horology en met name het HF in de gaten te houden.

15 likes

Telegraaf of AD?
Staat misschien in het laatste album van G. Raf Zerk (uitgave van Dupuis)

2 likes

Tja, je moet wat,

2 likes

En toch ben ik ben benieuwd als je 1 een externe microfoon gebruikt 2 over het uurwerkje en microfoon een stolp zet en 3 de betaalde versie op de iPad gebruikt die een timegrapher bevat. Ook ben ik ben benieuwd of er betere micrfoons zijn hier voor. De iPhone blokkeerd nl bij het bellen omgevingsgeluiden (hiervoor zit een mic aan de achterkant naast de camera). Dus theoretisch zou het wel moeten werken. Aan de software zal het niet liggen.

En die strips waren geniaal. Leuk dat je ze kent!

Niet alleen iPhones hebben dat hoor :wink:
Maar ik vraag mij af of zo’n systeem het getik niet juist als omgevingsgeluid herkent :smile:

Klopt maar kun je redelijk uitschakelen. Ik gebruik de app Kello (zelfde principe) met goede resultaten. Bij mij is de truuk om:

  1. Met een externe mic te werken (Apple oordopjes zijn prima). Het microfoontje (dat in de verdikking zit waar je ook het volume mee regelt) evt. met een stukje plakband tegen de caseback.

  2. horloge (met microfoontje) in een travel pouch. Ik gebruik zo’n rode omega pouch: die is ook nog eens lekker geïsoleerd met foam.

Dan zijn de resultaten, zeker als een eerste orde inschatting, erg goed. Niet bruikbaar voor horlogemakers / serieus onderhoud natuurlijk, maar als je op een beurs rondwandelt en een vintage aanschaf overweegt, krijg je toch een heel aardige indruk.

Vergeet ook niet dat de resultaten significant kunnen verschillen door positionele variatie. Een eerlijke test (timegrapher versus app) legt het horloge op dezelfde wijze neer.

1 like

Correct opgemerkt, leuk voor de liefhebbers die geen service kunnen en/of willen doen en die een werkend horloge willen aanschaffen en geen zin hebben in service wegbreng problemen, kosten enz…
Zelf kijk ik of een horloge mij bevalt, stuk of niet en bepaal dan of de vraagprijs voor mij interessant is en of het eventueel bruikbaar is voor onderdelen.
Maar ik heb dan ook het voordeel dat ik zelf alles doe en bepaalde merken restaureer.

1 like

Citaat
… maar als je op een beurs rondwandelt en een vintage aanschaf overweegt, krijg je toch een heel aardige indruk.

Moet je wel op een heel stille beurs zijn als ik lees hoe gevoelig de App is voor omgevingsgeluid.

2 likes

Ik hoor regelmatig dat de Rikketik naar oude lijken ruikt, dus wat dat betreft zit het wel goed :rofl:.

4 likes