Handmatig opwinden breitling chronomat

Hallo, als ik mijn breitling chronomat gt wil gaan dragen en hij staat stil, wind ik hem eerst handmatig op tot hij gaat tikken. Ik moet echter wel 20 a 25 keer winden voordat de klok gaat lopen. Iemand hier ervaring mee? Gangreserve volgens mij redelijk goed. Zondagavond heb ik hem weggelegd, en heeft tot afgelopen nacht 2 uur gelopen. Dus 2 a 2,5 dag gangreserve.

Groet, marien heldoorn

mheldoorn Schreef:

Hallo, als ik mijn breitling chronomat gt wil gaan
dragen en hij staat stil, wind ik hem eerst
handmatig op tot hij gaat tikken. Ik moet echter
wel 20 a 25 keer winden voordat de klok gaat
lopen. Iemand hier ervaring mee?

Misschien dat ie pas 20 a 25 keer handmatig opwinden genoeg om de balans te laten lopen. Maar als je 5 a 10 keer hebt hebt opgewonden, en dan even het horloge rustig schudt, begint ie vaak al te lopen. Ook zonder op te winden, kan ie gaan lopen, maar dan heb je meer kans dat ie zelfs om de pols stil komt te vallen. Zelf heb ik daar amper last van, omdat m’n werkzaamheden meestal genoeg beweging biedt.

Ik heb doe zelf weinig met handmatig ‘ff aandraaien’ van uurwerkjes. Mijn 1e automaatje (een goedkope Junghans sub-hommage) heb ik waarschijnlijk kapot gemaakt door te veel handmatig op te winden. Tenminste, dat idee heb ik. Elke dag zat ik er wel aan te draaien. En ook vind ik het aandraaien van een automaatje niet prettig aanvoelen. Het voelt zwaar aan tov een handopwinder, waardoor ik het idee heb dat er veel meer kracht op de kleine onderdeeltjes komt te staan, dat ik het maar laat. 20 keer heen en weer schudden, is bij mij meestal voldoende, dus daar hou ik het zelf bij.

Gangreserve

volgens mij redelijk goed. Zondagavond heb ik hem
weggelegd, en heeft tot afgelopen nacht 2 uur
gelopen. Dus 2 a 2,5 dag gangreserve.

Groet, marien heldoorn

De meeste Breitling automaatjes hebben/hadden ETA met meestal een gangreserve van circa 44 uur. Zo een 2 dagen zou kunnen, maar 2,5 dag oftel 56 uur lijkt me wel lang.

denk dan dat hij 2 uur snachts is gaan stilstaan. dus komt neer op 2 dagen. dus dat zit dan wel goed! maar hoe zit dat met het opwinden? is dat normaal? of moet hij eerder gaan tikken? moet dus best lang opwinden.

Klinkt wel erg lang als ik eerlijk ben, geen idee wat echt normaal is maar mijn longines en magrette horloges beginnen naar 6a 8 Keer draaien zonder te schudden met lopen, misschien een onderhoudt beurt ?

In principe is het beter een automaat niet handmatig op te winden …een paar keer kan geen kwaad maar een aantal bewegingen met de pols moet normaal voldoende zijn om het horloge te laten lopen. De kroon een keer of 20 draaien zou ook voldoende moeten zijn als je gedurende de dag genoeg beweegt met de pols. Kan ook zijn dat je veer niet genoeg spanning meer levert, hoe oud is het horloge?

Ik zou niet weten waarom je een automaat niet zou mogen opwinden…de automaat zelf doet de hele dag niets anders. De veerton is zo gemaakt dat bij overwinden de veer slipt.

Men

Juwelier vertelde gister nog tegen me dat het eigenlijk aangeraden wordt toch elke ochtend je automaat even 20 slagen te geven

Rare juwelier.

Oké, als je daarna de rest van de dag in dwangbuis of 24-uurs bondage gaat, dan kan ik er mij iets bij voorstellen.

Elf.

capice Schreef:

In principe is het beter een automaat niet
handmatig op te winden …een paar keer kan geen
kwaad maar een aantal bewegingen met de pols moet
normaal voldoende zijn om het horloge te laten
lopen. De kroon een keer of 20 draaien zou ook
voldoende moeten zijn als je gedurende de dag
genoeg beweegt met de pols. Kan ook zijn dat je
veer niet genoeg spanning meer levert, hoe oud is
het horloge?

Beetje onzin , zelfs in de breitling boekjes staat dat je de kroon 40 rondjes moet geven als het horloge stilgevallen is omdat je hem niet draagt

Na hoeveel rondjes hij moet gaan lopen weet ik niet

ik weet dus ook niet wat normaal is en bij hoeveel slagen hij gaat lopen normaal. heb ook een oris tt3 automaat. die loopt ook na 7a8 keer draaien. miss bij een valjoux 7750 toch anders? als de veer geen spanning genoeg zou leveren zou toch de gangreserve ook minder worden?? en die is normaal heb ik begrepen. klok loopt ook keurig optijd. alleen draag ik hem nie elke dag. dus als ik dan moet winden… gr

Meer doelende op 't feit dat je zojuist 7-8 uur stil hebt gelegen in bed…

watchup Schreef:

Rare juwelier.

Oké, als je daarna de rest van de dag in dwangbuis
of 24-uurs bondage gaat, dan kan ik er mij iets
bij voorstellen.

Elf.

de chronomat komt uit 98 als ik het goed heb.

mheldoorn Schreef:

de chronomat komt uit 98 als ik het goed heb.

Plaatjes en ref nummer ? Dan weten we snel genoeg hoe oud hij is

A13050.1 en 21875

Hier nog wat fotos

Als je een automaat twee keer heen en weer schudt begint hij gewoon te lopen, dat zal bij jou ook zo zijn. Ik weet natuurlijk niet wanneer jouw horloge voor het laatst geserviced is, maar ik zou dat eens serieus overwegen mede omdat je datum schijf niet helemaal goed lijkt te zitten.

Ik heb een Hamilton met ETA 7753 Chrono en die heeft ook echt wel wat rondjes nodig om te starten met lopen. Daarna super naukeurig en 2 dagen gangreserve dus denk gewoon dat die Chrono automaten wat meer kickstart nodig hebben :slight_smile:

gschoots Schreef:

Als je een automaat twee keer heen en weer schudt
begint hij gewoon te lopen

De 3 7750/1’s die ik heb, 2 keer heen en weer schudden & ze lopen.