Handmatig opwinden Sinn 104

Ik heb sinds een week of zes een nieuwe Sinn 104. Mooi en prettig dragend horloge. Super blij mee.

Het handmatig opwinden gaat echter best lastig. Als ik het horloge een paar dagen niet hebt gedragen en stil staat, lukt het niet om het horloge meer dan zes slagen op te winden. Daarna is er dermate veel weerstand dat ik niet verder durft te draaien. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? De Sinn heeft een Sellita SW220-1 uurwerk.

Alvast bedankt!

3 likes

Niet vervelend bedoeld !
Maar draai je de kroon niet per ongeluk terug op het schroefdraad ?
Na 6 halve slagen zit de kroon weer volledig aangedraaid lijkt me .
En zit dan vast zoals het hoort .

Ik weet niet hoe zwaar het opwinden voelt bij jouw 104 natuurlijk. Maar ik ben bezig aan mijn 2e en beiden winden zwaar op.

In vergelijk met mijn andere horloges iig.

Nee, zo onhandig ben ik nu ook weer niet :sweat_smile:

2 likes

Bedoel je constant zwaar of heel snel zwaarder naarmate je het horloge opwindt?

1 like

Valt hij te snel stil misschien ? Want 38 uur gangreserve zou meerdere omwentelingen mogelijk moeten maken.

Ik heb het nu net nog even geprobeerd.

Eerste 3 x opwinden iets lichter daarna gaat het zwaarder maar naar constant zwaar.

Als ik mij niet vergis ging bij mij het winden ook zwaarder in het begin.

Zou kunnen komen door die pakking in de vorm van een rubber busje om de kroonstift. Als de 104 dat heeft tenminste.

Verder zou ik het ook niet weten.

1 like

Matig/slecht gesmeerde kroonpakking kan inderdaad veel schelen hoor. Is een easy fix, moet-ie wel even open - en de stift er uit.

2 likes

Maar dan zou gelijk zetten ook zwaar moeten gaan, toch? Dat is niet zo.

1 like

:thinking:

Mja. Die SW200’s zie je ook wel best vaak in de “er is wat mee” hoek. De laatste paar die ik servicede, waren nog vrij jong, waren zeer schraal gesmeerd - ook in de veerton bijvoorbeeld.

Ik ga het zelf zien, in de HFLE 2020. Wellicht trek ik die gewoon meteen uit elkaar…

1 like

Tja. Misschien maar onder garantie naar Sinn terug. Irriteert me behoorlijk.

2 likes

Heb het horloge naast me liggen en ik heb hetzelfde.

Opwinden zwaarder. Tijd/datum verstellen een stuk lichter.

Die van mij loopt trouwens keurig op tijd. Echt nul klachten wat dat betreft.

Heb je hem al eens meer dan 6 slagen opgewonden?

Mijn ervaring is dat ze allemaal stroever opwinden dan gemiddeld. Vaker gevoeld en ik heb al 4 verschillende 104’s in de handen gehad.

Dit heb ik vaker gehoord.

En het opwindmechanisme is het zwakke punt van
deze uurwerken.

Ik heb een SW220 en daar heb ik geen problemen mee.
Reserve is ook goed.
En ik geef hem in het begin 10 slagen, de rest moet de
rotor maar doen :grin:

1 like

Dan heb je een van de niet- maandagochtend/vrijdagmiddag-exemplaren. En die genoemde ochtend en middag duren HEEL lang bij Sellita, van wat wat ik lees en soms voor mijn neus zie. :smirk: :upside_down_face:

1 like

Net ook eens geprobeerd mijn 104 op te winden. Deze is nog geen maand oud, en stond stil. Ik heb het uurwerk waarschijnlijk nog maar een 4 tal keer opgewonden. Het voelt wat zwaar aan, maar nooit in die mate dat ik schik krijg om de kroonstift te breken.

Zojuist even op hoop van zegen geprobeerd. Gaat niet nog zwaarder en de weerstand blijft constant. Geen probleem.

De 104 maar gewoon regelmatig dragen. Hoef ik hem ook niet op te winden :grinning:

Iedereen dank voor de input.

2 likes

Is vast door de nieuwigheid en ook wennen natuurlijk.

Ik wissel mijn horloges regelmatig en moet dus ook bij de 104 even opwinden voordat ik hem ga dragen.

Ik heb die van mij al sinds 2016. En na al dat opwinden nooit problemen gehad.

Dus voor nu. Geniet van je nieuwe Sinn! :+1:

1 like

Heeft die niet een STP uurwerk ?

3 likes

Oh dear, kan er niet echt beter op worden… :sweat_smile: …meteen na binnenkomst maar even op de Timegrapher microfoonstandaard.

1 like