Handmatig opwinden van automatische uurwerken schadelijk?

Jij hebt bijna alleen maar nieuwere horloges en aangezien er tegenwoordig betere olie gebruikt wordt dan vroeger, zal dat indikken wel meevallen.

1 like

Plus dat oudere horloges bij een beurtje ook gewoon de modernere oliƫn krijgen.

Echt met afstand het meest briljante @rlc topic van 2019. Graag ook de vraag nomineren voor vraag van het jaar :blush:

1 like

De vraag is niet zo gek maar als je meer dan 1.000 (duizend) dagen hier bent geweest en meer dan 16.300 (zestienduizenddriehonderd) topics hebt gelezen kan het misschien vreemd overkomen als je deze vraag stelt. :pensive:

1 like

Toen ik mijn eerste automatische horloge kocht (ETA 2824 binnenwerk) heeft de horlogemaker mij verzekerd dat je met manueel opwinden niets verkeerd kan doen. Hij heeft deze zelf aan een snel tempo opgewonden en ik vroeg of je ook te ver kon opwinden maar dat kon niet volgens hem. Wanneer het horloge om de pols komt loopt hij meestal niet tenzij ik hetzelfde meerdere dagen na elkaar draag. Ik geef ook al jaren enkele draaien ca. 15 tot de secondewijzer loopt om de tijd correct te zetten en laat het dan zijn werk doen. Nog nooit problemen gehad.

1 like

Een automaat kan je net als een Handwinder gewoon opwinden. Uiteraard net als een handwinder voorzichtig maar het aantal slagen maakt niet uit. Wanneer een automaat stil staat gewoon 30 slagen geven. Zo zal het horloge ook het meest nauwkeurig lopen.

Ik heb ooit eens een keer gehoord/gelezen dat het niet goed is voor een horloge om het vanuit stilstand handmatig op te winden. Het zou beter zijn om het horloge eerst een beetje te schudden zodat het op gang komt en het daarna pas handmatig op te winden.

Yep klopt, want dan gaan de wijzers achteruit lopen :grin:

Het beste is zowel handopwinder als automaat niet aan te raken. Leg ze in een kast en kijk ernaar.

@RLC Jij moet toch in de klas dat jongetje zijn geweest die elke freaking keer zijn hand opstak?
Wat overigens prima is want daar leer je het meeste vanšŸ˜‚

Zelfs voor het merendeel van de moderne automaten: 2892, 2824ā€¦

De reden is een simpele: die handopwinding op een automaat is onnodig en kan dus licht en simpel worden uitgevoerd.

Haha oh jazeker! :see_no_evil:

1 like