Handmatig opwinden van automatische uurwerken schadelijk?

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij het volgende af: Is het handmatig opwinden van automatische uurwerken schadelijk? Meestal laat ik mijn horloges een week lopen waarbij ik 's avonds de horloges 30 slagen handmatig opwindt. Na een week ze draaiende gehouden te hebben laat ik ze 1-2 weken stil staan. Onlangs werd in een ander topic gesuggereerd dat het handmatig opwinden van automatische uurwerken schadelijk is. Is dat echt zo? En waarom wel of waarom niet? Ik dacht namelijk dat moderne automatische uurwerken zowel door beweging als door handmatig op te winden konden worden opgewonden. Ik hoor graag van jullie.

MvG Ralph

2 likes

Als het schadelijk was, zou de mogelijkheid er niet zijn😀!

8 likes

Als dat zo is, kan mijn Omega al snel de prullenbak in, want ik draag 'm te weinig om 'm altijd maar te laten lopen.

Zoals ik in het andere topic aangaf is het gemaakt om als het horloge stil gevallen is hem weer een paar slagen te geven als je hem weer gaat dragen zodat hij weer loopt. Het is niet gemaakt om ze dagelijks helemaal mee op te winden. Het handopwindeel van een automaat is vaak ook veel kleiner/minder robuust opgebouwd dan van een echte handwinder. Een bekend probleem bij ETA 2824’s bijvoorbeeld dat bij het handopwinden niet meer alles goed gaat en de rotor mee gaat draaien bij het opwinden

13 likes

Oké, dank je wel, weer iets bijgeleerd😃. Overigens wind ik ze zelf ook alleen maar een beetje op, als ze in slaap zijn geweest.

1 like

Geld dat ook voor moderne automaten? of gaat dit met name op voor vintage?

Of dat ook echt zo is kan heel erg van de automaat afhangen, maar in principe heb je qua functionaliteit gelijk. Er is ook wat voor te zeggen om een veer leeg te laten draaien in het middenbereik. Te strak opwinden versus te ver afwinden kan invloed hebben op de snelheid waarmee zaken gaan, heb ik me laten vertellen, en er zijn boze tongen die beweren dat een veer het best z’n ding doet in het midden-stuk van de power reserve-band.

Dat gezegd hebbende: Al mijn automaten met handwind-mogelijkheid wind ik eerst even een slag of 15 als ze stil staan, zodat de secondenwijzer naar de 12 loopt. Daarna zet ik ze goed en gaan ze om de pols.

Al jaren geen probleem mee, maar ik wind ze inderdaad niet op tot het gaatje.

1 like

Dit dus. Automaten hebben veelal (ook niet allemaal!) een veel minder robuust opwindgedeelte dan handwinders. Veel handwinden zal de opwindraderen beschadigen. Niet doen dus.

2 likes

Filmpje van je vriend bekeken?

Ik heb er geen wetenschappelijke verklaring voor maar ik zet mijn horloges op tijd en schud even wat.
That’s all.

3 likes

In sommige Seiko handleidingen staat met nadruk (lees: onderstreept) vermeld, dat je de horloge langzaam met de hand moet opwinden. Ik heb me wel eens afgevraagd wat dan langzaam is en waarom dat is. Maar nu, na het lezen vd reacties hier, krijg ik wel het vermoeden wat de reden hiervoor is.

1 like

Is een automatisch horloge niet gewoon een handopwinder met een extra rotor om ook op die manier het uurwerk op te winden? Of is het handopwind gedeelte dan ook van mindere kwaliteit?

Vaak wel, zeker bij oudere automaten, maar niet altijd.
Overigens draait dan wel een deel van het automaatgedeelte mee bij handmatig opwinden, en vanwege de flnke overbrengverhouding draait dan nogal hard mee. Op zich is het ook bij zulke automaten niet verkeerd om dat een beetje rustig te doen.

1 like

Wat is hier überhaupt het praktisch nut aan, als ze toch uiteindelijk gaan stilliggen? Ik geef ze’ s ochtends wat slagen met bijzetten, maar meer is niet nodig.

Ze draaiende houden zodat de olie niet indikt. Ik kan namelijk geen horloge dragen op werk.
En daar ze af en toe te laten lopen time ik de afwijking per dag. :nerd_face:

Ik denk dat ze continu laten lopen, meer slijtage oplevert dan ze stil laten liggen. Zolang de horloges eens in de paar weken draagtijd krijgen, zal er niks geks met een beetje olie moeten gebeuren lijkt me.

2 likes

Ik snap dat je je dagelijkse quotum moet halen, maar hier zijn echt al wel topics over @RLC :grimacing:

2 likes

Dat denk ik dus ook. En het wel of niet laten lopen heeft volgens mij geen enkele invloed op het indikken van de olie. Dat is gewoon tijdgebonden. Dus beter niet laten lopen als je ze niet draagt.

En dit is zeker een feit.

1 like

Ralph heeft veel aandacht nodig. :wink:

Hij is als een moerasplant, die moet ook constant in het water staan. :potable_water:

5 likes

Je hebt gelijk, het is tegen beter weten in

1 like

En niet vergeten dat @koekoek hier als eerste mee kwam!