Handopwinder met een schroefkroon?

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een handopwinder met een schroefkroon.
Hebben die veel meer onderhoud nodig dan normaal gesproken? Aangezien elke dag de kroon losgedraaid zal moeten worden, kan ik me voorstellen dat er meer slijtage optreedt, of is dit verwaarloosbaar?

Bij voorbaat dank,

Groeten

Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Daarnaast hangt het natuurlijk ook wel een beetje af van de kwaliteit van het horloge zelf. :slight_smile:

De omschrijving van je probleem was precies de reden voor Blancpain om in de jaren 50 automatische uurwerken in de kasten te plaatsen!

En je hebt ook wel een goed punt aangeroerd. Op de lange duur kan de schroefdraad wel schade ondervinden van het dagelijks in- en uitdraaien. Ik zie het bij mijn vrouws Rolex Precision bijvoorbeeld ook.

Momenteel draag ik een Sinn handopwinder met dezelfde configuratie en ik ben me telkens heel erg bewust dat ik de kroon zorgvuldig ‘plaats’ voordat ik 'm vastdraai.

Menno

Er staat een Sinn (Deze
http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-heren/420234296-sinn-103-a-sa-hd.html
) op marktplaats van ca 4 jaar oud

Misschien zou ik er “nieuw” niet zoveel problemen mee hebben als een handopwinder een schroefkroon heeft (omdat ik wel voorzichtig kan zijn), maar je weet niet hoe iemand anders er mee omgegaan is (hoewel het wel een liefhebbers horloge is, natuurlijk)

Ik had de verkoper trouwens gevraagd eigen foto’s toe te voegen, omdat de originele advertentie foto’s “gepikt” waren van Watchuseek en zijn eigen zien er trouwens vrij goed uit.

Ik kan je link niet zien, maar ik heb het idee dat ik weet welke het is. Het is een mooie klok en de prijs is niet gek. Als je pech hebt, krijg je een situatie zoals we die hierboven doorgenomen hebben. Als je geluk hebt, niet. Maar… het is altijd vervangbaar! Sinn reviseert de horloges zelf als het nodig is. En dan ben je ongeveer het geld kwijt dat je voor een nieuwe ook kwijt zou zijn. Het is een gok. Maar je bent nooit meer kwijt dan voor een nieuwe. Met wat geluk een stuk minder.

Menno

Ik heb verschillende Rolex precisions gehad in het verledenen. Ze hadden of kregen allemaal hetzelfde probleem…versleten schroefdraad. Op naar Heetman en SenC in Rotterdam. Die wilden alleen de schroefdraad vervangen als ze het horloge een onderhoudsbeurt mochten geven…900 gulden. Terwijl de Precisions destijds tweedehands tussen de 500 en 700 gulden waren. Ook toen al beschermde Rolex zichzelf door geen losse onderdelen te leveren aan anderen dan hun eigen dealers.

Is zeker niet “verwaarloosbaar”…

Een schroefkroon is een heel kwetsbaar gedeelte van de kast en “staal” is niet altijd zo hard als we denken…

Hoewel ik altijd heel voorzichtig (met horloges) ben heb ik al verschillende schroefkronen (en vooral schroef-tubussen) moeten vervangen van horloges die helemaal niet zo oud waren…

Bij een handopwinder is dit een extra belangrijk aandachtspunt…

Een heel goeie opmerking dus…

MVG,

Morse.

Als ik de foto van de Sinn bekijk, dan vermooed ik dat hij ook schroefdrukkers heeft voor de chronograaf.
Deze moet je ook eerst losdraaien voor gebruik.
Alpha chronograven hebben dit ook en dat is even wennen, maar die Sinn is wel een mooi klokje.
Groet, Chris.

Beste Chris,

Hij heeft inderdaad schroefpushers, die heeft de normale Sinn 103 ST SA ook, maar die zullen waarschijnlijk minder vaak losgedraaid worden en wellicht kunnen die meer hebben dan de kroon?

Groetjes

Ik vind een schroefkroon bij een handopwinder technisch gezien geen goede combinatie. Elke dag los en weer vast schroeven, dan slijt het gewoon op een gegeven moment. Kun je op wachten imho.