Handopwinder of automaat?

Wat heeft jullie voorkeur: een uurwerk met handopwinder of automatische opwinding ?

Voor mij is 't lastig een eenduidig antwoord te geven:
Voor sommige toepassingen lijkt een automaat de juiste oplossing; denk bijvoorbeeld aan de eeuwigdurende kalender complicatie: een automaat is dan handiger, omdat je 'm dan ook nog eens op de winder kan opbergen zonder elke keer dat je 'm wilt dragen de tijd gelijk te moeten zetten.
Ik vind aan de andere kant dat een hand-opwinder wel z’n charme heeft: iets met de “interactie tussen mens en machine” enzo…
Ook is bij een kast met glazen achterkant het zicht op het uurwerk natuurlijk onbelemmerd bij een hand-opwinder. Da’s natuurlijk een pluspunt - zolang de afwerking van het uurwerk de moeite waard is. Denk bijv aan de uurwerken van A. Lange: ik zou de voorkeur geven aan een handopwinder om zoveel mogelijk van dat schitterende uurwerk te kunnen zien.

Kortom: ik heb een lichte voorkeur voor een handopwinder, tenzij 't gaat om een perpetual calender.

Jullie ?!?

groet
Mark

Het voordeel van de automaat is dus dat je hem niet op hoeft te winden, dat is erg handig als je het horloge (vrijwel) altijd draagt. Zeker bij uurwerken met ingewikkelde complicaties zoals een perpetual calender. Als je die dus niet altijd draagt, heb je een watchwinder nodig, dat vind ik een nadeel.
Bij een glasbodem is een handopwinder ook iets leuker om te zien.
Maar bij een automaat blijft de waterbestendigheid langer goed, dacht ik, omdat je niet steeds hoeft op te winden. Ik denk dus dat het een beetje van het horloge afhangt.
Maar als je vaak van horloge wisselt heb ik ook een lichte voorkeur voor handopwinders.

Groeten, Tom Vreeken.

hey mark,
de automatische opwinding is niet bedacht voor zn leukigheid of zn looks maar om de veerspanning in het uurwerk enigszins gelijk te houden, zodat de kracht die het afgeeft ook gelijk blijft en hierdoor het horloge nauwkeuriger zal blijven lopen (een veer, vol opgewonden geeft meer spanning dan een veer bijna afgelopen).
als je gaat voor de mooiigheid, denk es aan een uurwerk met automatische opwinding via een “mini(?)rotor”…
en mocht het zo zijn dat je een perpetual calender hebt, maar m twee jaar niet hebt gedragen, hoef je echt niet een halve dag aan je kroontje te gaan draaien om hem op tijd te zetten. ook hier zit een mechanisme in dat je de datum kan snel-verzetten.
mijn persoonlijke voorkeur? … ik denk de automaat, gewoon voor de luiigheid…
groeten!!
DVH