Handopwinder; Probleem gevonden, maar wat nu?

Klopt het dat deze vergrendeling onder beide tandwielen zou moeten liggen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Referentie van internet geplukt ter vergelijk;

Dit is een ander uurwerk, maar wel een Massy uit dezelfde tijd. Wordt aangeboden als donor.

Achtergrond info: Het gaat om de Massy DeLuxe Antimagnetic 1 Jewel die ik 30 jaar terug heb doorgedraaid met opwinden. Daarna zat 'ie vast.

Het horloge was van mijn opa en ik heb hem bewaard, ook al had ik hem stukgemaakt. Nu leek het me interessant om dit probleem zelf op te lossen, om ervan te leren. Het is niet het mooiste horloge ter wereld, maar ik wil hem niet weggooien.

Als ik de vergrendeling opzij doe en opwindt, dan draaien de twee tandwielen volgas terug. Maar er komt geen beweging in de mainspring (mechanische hoofdveer).

Alvast bedankt voor de tips & tricks. :pray:t3:

3 likes

Denk dat je balansas gewoon naar de kak is of het uurwerk zo vuil is dat hij niet meer loopt.

De rest wat je constateert is normaal en “te ver opgewonden” bestaat niet.

4 likes

Dat kan ook natuurlijk.

Maar waarom zit die vergrendelaar (rood omcirkeld, ik ken de termen nog niet) dan tussen de twee tandwielen bij mijn horloge en ligt 'ie op de ‘donor’ eronder?

1 like

Die ligt er niet onder, dit is gewoon een lichtelijk andere vorm. Deze palveer zorgt ervoor dat het palrad niet terug kan draaien en zo de veerspanning kan verliezen.

Tip van flip, als je herinneringen aan het horloge hebt ga er aub niet zelf aan prutsen, dit leidt alleen maar tot verdere schade, maar zoek iemand die hem kan repareren.

4 likes

Aan de TS - je weet welke kant je op moet draaien om de kroonradschroef kun je die aanwijzen? los te krijgen…? :sweat_smile: Ik zou er verder afblijven. Dit pad leidt tot tranen.

2 likes

Deze heb ik juist om zelf van te leren. Als wegbrengen ook een leermoment is, dan hoort dat bij het proces. Ik denk dat ik bij deze op het punt ben dat ik alleen maar meer ellende kan aanrichten. :face_with_peeking_eye:

Deze bedoel je? Kroonwiel heb ik eruit.

Gaat om dit horloge. In het glas zit een soort kruis verwerkt, als een vergrootglas? De wijzerplaat volgt met de ‘verkleuring’ dat kruisvorm. Mooi is anders, ik vond het altijd een kermishorloge. Misschien dat 'ie me daarom in de steek liet!

Facetglas denk ik. Was ooit in.

Dit is een puin uurwerkje. Weet niet of het je tijd en energie waard is.

2 likes

Nee. Da’s de tiretteschroef. Er bestaat niet zoiets als een kroonwiel. Kroonrad wel. Echt, je gaat blunderen hier mee.

1 like

Ok, dan heb ik mijn antwoord al.

Helder!

Dan schroef ik hem weer in elkaar en blijft hij verder liggen te niksen. Ik had stilletjes gehoopt op een easy fix.

Dank jullie, toch fijn jullie even de moeite nemen om te reageren. :pray:t3:

1 like

Is niet om je te pesten, maar echt - dit is een vak. En ik ben zelf nog bijna een beginner, ondanks de certificaten.

3 likes

Ik maak mij geen illusies dat ik ff snel horloges kan repareren. Tot van de week kon ik nog geen bandje wisselen. Dat ik nu horloges open kan schroeven zorgt dat ik ze eindelijk goed kan bekijken, dat vind ik erg leuk.

De waardevolle dingen liggen bij de horlogemaker.

2 likes

In mijn eigen vakgebied heb ik tienduizenden uren zitten en ik leer nog iedere dag. Horloges zijn voor mij nieuw. Nieuwsgierigheid trekt me verder dan ik had verwacht.

Als ik de vergrendeling opzij doe en opwindt, dan draaien de twee tandwielen volgas terug. Maar er komt geen beweging in de mainspring (mechanische hoofdveer).

En als dat gebeurd is kun je de veer weer opwinden?

Hij is onderweg naar een HF member. :pray:t3:

Bedankt voor alle reacties.

4 likes

One juwel pin lever, niet iedereen staat te springen daaraan te werken. Heb zelf een Baumgartner 896 openliggen en vind het allesbehalve leuk em weer in mekaar te zetten. De radarkloof er weer opkrijgen is priegelwerk!

1 like

@Serge2 heeft mijn opa’s Massy een tweede leven gegeven. Ik kan geen review posten over hem, dus doe dat graag hier. Hopelijk wordt dit niet verwijderd (zoals andere posts van mij…).

Serge bood aan om te helpen. Eerst heb ik het horloge naar hem opgestuurd. Vervolgens kwam de duidelijke diagnose: balansas kaduuk.

Hij opperde te zoeken naar een Baumgartner BFG 866 donor, zelf had hij al een voorbeeld gevonden, wat mij hielp te speuren. Uiteindelijk vond ik op eBay.de een donor met BFG 866 met meer jewels.

Het direct op laten sturen naar Serge ging vlot. En voor ik het wist kreeg ik het bericht dat hij weer tikt. Het glas en de kast, plus uurwerk zijn gepoetst en/of gepolijst en ik vind hem er waanzinnig mooi uitzien! Mooier dan ik me had voorgesteld.

Jullie kunnen je vast voorstellen hoe enorm dankbaar ik ben voor niet alleen het aanbod, maar ook de afhandeling. Nu is het wachten op een vintage leren bandje dat nog binnenkomt. Dan ga ik opa’s Massy met veel trots dragen, nogmaals enorm bedankt Serge!!!

11 likes

Foto van het resultaat zonder lichtbron erboven. Het is lastig om de wijzerplaat en glas in al hun glorie te fotograferen.

Met lichtbron erboven komt hij echt tot leven. Nu uitvogelen hoe ik de datum instel…

6 likes

P.s. Opa werkte bij de Sola, vandaar het bestek.

4 likes