Ik heb recentelijk een handopwinder aangeschaft. Het is rond de 50 jaar oud en van het merk Tropa.
Nu zit ik met het volgende probleem. Als ik de kroon uittrek om de tijd te verzetten draai ik de kroon los van het schroefdraad zonder dat de handen bewegen (de kroon moet met de klok mee gedraaid worden want anders draait het uurwerk tegen de klok in).
Ik heb weinig zeg maar geen ervaring met handopwinders dus ik hoop dat jullie een idee hebben wat er aan de hand is en wat er eventueel gedaan zou moeten worden.
De kroon moet even weer vastgezet worden. Mocht de ruimte bij het uittrekken van de kroon groot genoeg zijn om het schroefdraad even met een punttangetje vast te kunnen houden, dan kun je de kroon vastdraaien. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan moet de stift er even uit, dus deksel eraf, schroefje van de tirette losdraaien (voorzichtig, niet te ver), stift eruit en dan de kroon vastdraaien en v.v.
Of even bij een juwelier langs gaan.
Vriendelijke bedank voor alle antwoorden.
Ik denk dat de stift er even uit moet want zit te diep in de kast.
Heb nog wel wat loctite threadlocker liggen, maar vind het eigenlijk zonde om zomaar wat te gaan kliederen met lijm. Dus dat word naar de juwelier.
Oplossing met bolletje tin kan prima als de stem net iets te kort is. Geen loctide gebruiken ervaar ik als een schoonheidsfout. Miniskuul druppeltje loctide op het einde van de stem is al genoeg. Groene loctide is hier uitermate geschikt voor en zorgt ervoor dat de kroon muurvast komt te zitten. Achteraf altijd weer demontabel door verwarmen waardoor de loctide zijn sterkte verliest.
Ik woon in omgeving rotterdam (noord).
De tin oplossing klinkt prima.
Liever wil ik geen loctite gebruiken omdat dat bij de assemblage ook niet zo gedaan is.
Het normaal vastdraaien van de kroon op de stift is meer dan voldoende.