Ik heb recentelijk een handopwinder aangeschaft. Het is rond de 50 jaar oud en van het merk Tropa.
Nu zit ik met het volgende probleem. Als ik de kroon uittrek om de tijd te verzetten draai ik de kroon los van het schroefdraad zonder dat de handen bewegen (de kroon moet met de klok mee gedraaid worden want anders draait het uurwerk tegen de klok in).
Ik heb weinig zeg maar geen ervaring met handopwinders dus ik hoop dat jullie een idee hebben wat er aan de hand is en wat er eventueel gedaan zou moeten worden.
De kroon moet even weer vastgezet worden. Mocht de ruimte bij het uittrekken van de kroon groot genoeg zijn om het schroefdraad even met een punttangetje vast te kunnen houden, dan kun je de kroon vastdraaien. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan moet de stift er even uit, dus deksel eraf, schroefje van de tirette losdraaien (voorzichtig, niet te ver), stift eruit en dan de kroon vastdraaien en v.v.
Of even bij een juwelier langs gaan.
Vriendelijke bedank voor alle antwoorden.
Ik denk dat de stift er even uit moet want zit te diep in de kast.
Heb nog wel wat loctite threadlocker liggen, maar vind het eigenlijk zonde om zomaar wat te gaan kliederen met lijm. Dus dat word naar de juwelier.
Oplossing met bolletje tin kan prima als de stem net iets te kort is. Geen loctide gebruiken ervaar ik als een schoonheidsfout. Miniskuul druppeltje loctide op het einde van de stem is al genoeg. Groene loctide is hier uitermate geschikt voor en zorgt ervoor dat de kroon muurvast komt te zitten. Achteraf altijd weer demontabel door verwarmen waardoor de loctide zijn sterkte verliest.
Ik woon in omgeving rotterdam (noord).
De tin oplossing klinkt prima.
Liever wil ik geen loctite gebruiken omdat dat bij de assemblage ook niet zo gedaan is.
Het normaal vastdraaien van de kroon op de stift is meer dan voldoende.
Een klein stukje tin is alleen nodig als de stift iets te kort is. Als de kroon normalerwijs goed tegen de kast aan ligt en je doet er nu iets tin tussen, komt de kroon alleen maar verder van de kast te staan.
En ik doe het vastzetten gratis en graag even voor je. Maar ik woon in de Prov. Groningen.
Alleen een prettige jaarwisseling toegewenst en kijk uit met vuurwerk,.
Normaliter komt een kroon niet los van de stift dus ik denk dat er vooral gekeken moet worden waarom de kroon loskomt. Zit er wel een juiste kroon op voor het schroefdraad van de stift? Wellicht is het stelwerk ontzettend vies en vastgekoekt waardoor het niet soepel draait en de kroon eraf komt.
Als je zomaar de kroon er weer opdraait, zou het kunnen dat je kunt wachten tot het weer gebeurt als je de oorzaak niet oplost.
Wel, het is ook eigenlijk wel vreemd dat de kroon los draait want zoveel weerstand heeft het uurwerk toch ook weer niet?
Misschien moet ik hem maar ergens heen brengen want secondewijzer staat ook regelmatig even stil waarna die weer gaat lopen als ik lichtjes op het glas tik. Ik dacht eigenlijk dat dat misschien iets met het vervoer te maken, een tik gehad ofzo.
Maar in ieder geval dat is een probleem voor het nieuwe jaar. Ook jullie allemaal prettige jaarwisseling toegewenst.
Horloge is naar horlogemaker geweest en die heeft hem vastgezet.
Heel misschien weet ik nu ook de oorzaak, want wilde hem weer verzetten nadat ik eerst het horloge had opgewonden. Maar merkte toch al gauw dat het verzetten best zwaar ging (misschien doordat de veer nog meer opwond door deze actie?). Toen maar laten liggen totdat de veer weer een stuk was afgelopen en daarna probleemloos kunnen verzetten.
In de normale stand van de kroon (ingedrukt) kan de veer worden opgewonden.
In de uitgetrokken stand kun je de wijzers verzetten. Het één heeft niets te maken met het ander, anders dan dat je aan dezelfde kroon draait. Dus als het normalerwijs bij uitgetrokken kroon makkelijk bij te zetten is, zal dat bij volledig opgewonden veer ook zo zijn.
Als de veer bij uitgetrokken kroon nog verder opwind, zit er toch iets fout.
Jammer dat de horlogemaker daar niet naar heeft gekeken.