Recentelijk heb ik een leuke handopwinder overgenomen van een forumlid, maar deze is de afgelopen week nu 4 keer stilgevallen, kort nadat ik 'm volledig heb opgewonden. Ik denk dat het gaat om een ETA 6497 clone. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Dus hij heeft afgelopen week dus wel al 4 x een normale veerwinding afgemaakt als je hem al 4 maal volledig hebt opgewonden ?
of waren de laatste 3 windingen ook maar een klein aantal slagen ?
Ik heb het horloge opgewonden met nog een halve veerwinding over. Hij heeft de winding dus niet helemaal afgemaakt, tussentijds ‘bijgewonden’ en daarna na 10 minuten gestopt. Nu heb ik totaal geen ervaring met handwinders, dus als dat niet goed is hoor ik het graag.
Ik zou hier een HF hobbyist voor zoeken die dat ding eens even een volledige service wil / kan geven,
mogelijk is die veer verkleefd door oude of verkeerde olie
of is er iets mis doordat er iets is verschoven. …
( = vintage met een anti shock systeem ? )
edit : stom van me ik verlees me. ik had ETA 6497 moeten onthouden
ik dacht aan een stokoude handwinder
Dat zou van alles kunnen zijn, maar kan ook gewoon viezigheid en droge olie zijn wat op te lossen is met een schoonmaakbeurtje.
Ik weet niet in welke omgeving je woont, ik woon in omgeving Emmen.
Anders wil ik best eens voor je kijken naar het uurwerk.
Thx allemaal. Het betreft een eenvoudige hommage dus niet de moeite waard om hier veel tijd/geld in te steken maar mocht er iemand in Arnhem/Nijmegen zijn dan houdt ik me aanbevolen 
Ik heb ook zo’n Chinese hommage, de mijne bleef hangen op de secondenwijzer die aanliep tegen de wijzerplaat.
Als ik het horloge om deed stond hij meestal stil (ivm meerdere horloges) als ik hem wilde dragen draaide ik de veer tot de stop en droeg hem de hele dag zonder problemen met stil staan. Ik heb hem ook nooit tussendoor opgewonden, pas de volgende ochtend/keer weer. Misschien moet je dat eens proberen? Niet meer tussendoor opwinden, maar pas na een volle dag. En anders moeten we maar even kijken hoe we het anders op gaan lossen 
Thx, zal ik zeker eens proberenJeffrey! Mocht dat niet werken dan zal ik het horloge eens langs een vakman laten gaan. En Jeffrey, geen probleem, hij werkte bij aankomst en zo groot was de investering niet, oplossing is wat mij betreft niet nodig.
Groet en allemaal een fijn weekend!
Na vandaag ben ik er klaar mee, het horloge is weer stil gaan staan waardoor ik te laat kwwm op een afspraak, niet echt de bedoeling. Ik moet op mijn horloge kunnen vertrouwen. Als er een iemand is die er naar wil kijken zou dat mooi zijn. let wel, het betreft hier een eenvoudige chinese eta clone (in een unbranded Marina Militare) dus erg kostbar mag het niet worden. Misschien dat iemand een leuk oefenprojectje zoekt?
Zoek je misschien een vervanger, Patrick?
Ik heb er (nog steeds) geen topic voor gemaakt, maar ik ga mijn Getat Marina Militare in de verkoop doen. Prima klok.
Zo lijkt het (onbedoeld) een verkoopadvertentie. Waarom niet per PB, dan heb je dat niet?
Misschien ergens een stofje in het uurwerk? Ontstoffen heeft bij mij al twee keer geholpen.
Bedankt voor de tip/suggestie. Zal de achterkant er eens afschroeven.
Daar heb je een goed punt. Wij zijn inmiddels op een andere manier verder gegaan. 
Ik heb gisteravond de achterkant van de MM eraf geschroefd en de binnenkant even lekker schoon geblazen. Stom natuurlijk, want als je blaast, blaas je vocht naar binnen. Maar daar kom je pas achter als je de kast weer dichtschroeft en enkele minuten later de condenswaas op de binnenkant van het glas verschijnt
Dus, hop, bodem er weer af en ditmaal met de fohn van mijn vrouw (gebruik ik die ook eens), de condens eruit gefohnt en daarna nog even lekker op het uurwerk geblazen, kast weer dichtgeschroeft en … so far so good. We zijn nu 16 uur verder en het uurwerk loopt nog steeds. Fingers crossed