Handopwinder vraag

Bij mijn handopwinder is het zo dat als ik hem volledig opwind, hij sneller begint te lopen. Verschilt dit ook qua uurwerk? Loopt een automaat dan ook preciezer dan een handopwinder en kun je dan dus beter voor een automaat gaan?
Ik vroeg mij ook af of er handopwinders zijn met een schroefkroon, want dit lijkt mij erg onhandig om elke dag weer de kroon te ontschroeven en leidende tot meer slijtage.

Ik heb dit eenvoudige Party Horloge met een geschroeft handwinderuitje… :slight_smile: Het is even wennen, dat wel, verders geen probleem mee.

1 like

Dus als je 'm half opwindt loopt 'ie minder snel dan dat je hem tot het einde opwindt?
Normaal gesproken moet 'ie gewoon even snel lopen, dat moet niets uit maken.

Een automaat loopt niet altijd preciezer dan een handopwinder hoor :wink:
Wil je echt iets precies koop dan een (atoom)quartz :slight_smile:

Schroefkroon is meestal aan duikhorloges voorbehouden. Naar mijn weten zijn handopwinders er niet met schroefkroon

bekend voorbeeld van handwinder met schroefkroon = Vostok

2 likes

Ja hoor die zijn er zeker wel…
Er zijn in het verleden wel topics over geweest…even de zoekfunctie…
grtz leetje

See mine :slight_smile:

Oh…
Zo zie je maar, ik leer elke dag weer iets bij :slight_smile:

Ja…
Lezen is ook een vak. :slight_smile:
Helemaal overheen gelezen :wink:

1 like

2 of 3 jaar geleden bracht Magrette een handopwinder chrono uit met schroefkroon, zelf gehad niet echt handig,
pushers moest je ook los schroeven, dacht ik.

1 like

Schroefkroon met een handopwinder bestaat zekers, kijk maar naar de radiomir panerai, of je het wil is wat anders… de panerai met beugel is mooiste alternatief!

Panerai Radiomir is inderdaad handopwinder met schroefkroon. Niets mis mee.

De Poljot Flugkapitän ook.

Ik ben geen expert, maar in theorie zou dit volgens mij niet moeten gebeuren. Het is, dacht ik, een van de functies van het echappement om voor een pulserende aandrijving te zorgen waardoor de loopsnelheid constant is, onafhankelijk van de ‘staat van opwinding’ van de veer (please correct me if I’m wrong :grin:). Maar goed, da’s theorie. Ik meen dit ook wel eens gemerkt te hebben in de praktijk, vooral bij oudere/goedkopere handwinders. Heeft iemand die meer technisch onderlegd is een verklaring?

IMHO zijn er drie variabelen die de loop beïnvloeden, 1) temperatuur; 2) positie en 3) isochronisme:

“In horology, a mechanical clock or watch is isochronous if it runs at the same rate regardless of changes in its drive force, so that it keeps correct time as its mainspring unwinds or chain length varies”

Dit bovenste geld in principe meer voor een handopwinder. Deze “loopt” leeg & automaat blijft opgewonden.
Dus het kan, maar het verschil zou niet dramatisch mogen zijn.

Bij een handwinder neemt de veerkracht af waardoor ook de amplitude afneemt en dat heeft invloed op het voor of achterlopen
Maar als je een goed lopend uurwerk hebt en je windt deze bijvoorbeeld elke morgen op dan zou je er niet veel van moeten merken.
Bij een automaat is de veer altijd volledig opgewonden tijdens het dragen en zal dus altijd een maximale amplitude hebben.

1 like

Elke dag loschroeven resulteerd opzeker in het kapot gaan van het schoefdraad na jaren, vandaar dat ik het niet wil hebben.