Handopwinder

Beste leden
Ik heb een vraagje
Hoeveel slagen geven jullie het horloge bij een handopwinder
Ik ben altijd bang dat ik teveel draai en dan wat kapot maak. Als ik wat weerstand voel dan stop ik

Of nog wat verder draaien?

1 like

Hoi,

Gewoon de veer met beleid tot het eind toe opdraaien. Stoppen wanneer hij niet verder gaat. :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Prima. Gewoon zo blijven doen. Kan je nooit iets stuk maken en is hij vrijwel volledig opgewonden.

1 like

Als je met een beetje gevoel draait kun je hem gewoon zonder problemen volledig opwinden hoor. Je merkt vanzelf wanneer hij stroever wordt, wanneer je dat merkt, met elke slag iets minder kracht gebruiken. Geen zorgen :blush:

1 like

Gewoon stop is ho. Hele generaties hebben zo hun horloge opgewonden zonder kleerscheuren.

1 like

Normaal is de gangreserve iets van 2 dagen … dus al zou je iets te vroeg stoppen met opwinden heb je bij dagelijks opwinden voldoende om de dag door te komen… als je te laat stopt is ie stuk… dus niets forceren ( heeft ook geen zin ) :+1:

Kan het niet beter zeggen. Ik voel altijd eerst wat lichte weerstand en dan kom je tegen het eind aan. Als je dan met beleid verder draait voel je vanzelf dat je echt niet verder kunt. Dat voel je gewoon en kan geen kwaad zolang je maar niet met kracht door gaat draaien :wink:

2 likes