Hands-on: Casio GW5610BC-1JF

Privé was het even een drukke periode, dus op HF was het voor mijn doen erg rustig. De collectie heeft niet stilgestaan ondertussen en er is veel veranderd in de kist. De komende tijd ben ik van plan de algemene horlogepraat vol te spammen met dit soort topics…ik heb mijn fototoestel weer uit de verhuisdozen gevist en heb straks even de tijd genomen om wat plaatjes te schieten.

Geen onbekend horloge van het forum, maar deze variant zie je hier toch niet veel voorbij komen: de GW5610BC-1JF. Ik heb hem al een tijdje in bezit en durf ook al te zeggen dat deze een blijvertje is. Om de een of andere reden had ik voorheen een afkeer van de plastic- en voor mijn pols veel te grote puberklokken. Ook zijn rubber banden niet aan mij besteed. Maar toch was ik niet van plan om met een sellita 215 topgrade een middagje te ravotten met de kinderen. En opeens zag ik dat er G-shocks waren met een soort van stalen bracelet…let’s see:

Algehele indruk:

Het horloge ziet er plastic uit, en voelt ook zo. Ondanks de best toffe robuuste uitstraling is hij zo licht als een veertje. Er zit een Japanse beschrijving bij, dus moest via de website van Casio even de Engelandse beschrijving downloaden. Toch wel handig met 80 functies. Dit is een van de kleinere G’s met een diameter van 43,2mm en een dikte van 12,7mm. Het model is sinds 2012 beschikbaar voor de Japanse markt maakt dit een JDM model welke lastig verkrijgbaar is binnen Europa. De 5000 serie is een reproductie van de originele G-shock serie uit de jaren 80. Ondanks het plastic gevoel wat deze klok heeft: dit is een ontzettend toffe undercover alleskunner. Klein op de pols maar groots in comfort en functies.

De dial/het display:

Zoals je kunt zien: een shitload aan tekst. Het zal wel bij G-shock horen, en persoonlijk vind ik het niet storend. Het is een tough solar versie met multiband 6. Ik heb me er niet in verdiept, maar iets met radiografisch gestuurde atoomtijd en op zonne-energie. Met andere woorden: nooit meer batterijtjes wisselen of de tijd verzetten. De tijd op dit horloge klopt altijd. Van zomer naar wintertijd? Oke, ik moest in de beschrijving kijken, maar met een druk op de knop gaat hij een uur vooruit. Tijdzones, meerder alarmen, automatische achtergrondverlichting, waterdicht, batterijindicator, dag, datum, bloedgroep van je schoonmoeder…name it, en dit klokje heeft het. Een minpunt…het display is niet altijd even goed afleesbaar. Dan moet je met de pols draaien om de tijd af te kunnen lezen. Dat hoort bij het reversed display van dit model, maar toch een puntje van kritiek.

De bracelet:

Hetgeen waar het allemaal om te doen is bij dit model, en een zeer gewild onderdeel bij de G-shock liefhebbers: de zogenaamde resin bracelet. Hij weegt niks. De schakels zijn een combinatie van plastic links met metalen tussenstukjes. Ze worden bij elkaar gehouden door kleine spring bars. Er zit een fijnverstelling op de gesp, die is van aluminium met een pvd coating. Het schijnt dat de gesp ontzettend krasgevoelig is, maar dat heb ik tot op heden nog niet ervaren. De band zit ge-wel-dig. Vreselijk comfortabel af te stellen, en omdat het plastic is drukt het nergens op de huid. Het verstellen is ontzettend makkelijk door het springbar systeem en kan zonder speciale tools. En zeg nou eerlijk: het ziet er toch veel gaver uit op dit horloge dan een reep rubber…

Conclusie:

Eigenlijk is deze veel te duur voor een digitaal horloge. Maar eigenlijk is het ook gewoon heel veel horloge voor je geld. Ik snap ook een zekere mate van gewildheid van de bracelet. En toch heeft dit horloge mijn mening omtrent de G-shock modellen doen bijstellen…als ik een horloge zou moeten dragen tijdens de zombie-apocalypse, dan zou het deze zijn. Andere G’s uit de GW5000 serie zijn goedkoper, en zeker net zo goed. Zou je dan meer betalen omdat hier een andere bracelet aan zit? Dat moet uiteraard ieder voor zich weten, maar ik kan het wel aanbevelen puur vanwege het comfort.
Wat wel zo is…deze klok overleeft je kinderen. De ultieme beater wat mij betreft!

23 likes

Leuke beschrijving! Inderdaad bij G’s altijd een trade off wbt negatief display: mooie stealthy uitstraling maar wat mindere afleesbaarheid.

Fijne G veel plezier ervan!

gr, HJR

1 like

Haha. Ik heb net vandaag een deal kunnen maken voor de aanschaf van deze G Shock.
Ik vind het een erg mooie G Shock en hij staat dan ook al een hele tijd op mijn lijstje.

Iemand trouwens enig idee wat het verschil is tussen de GW-M5610BC-1ER en de GW5610BC-1JF ?
Buiten om dat de ene voor de europese markt is en de andere de Japanse markt.

Verder niets.

gr, HJR

1 like

Alleen de verpakking is anders,

1 like

Leuke ‘hands on’. Leest lekker weg met de nodige humor. En nog inhoud ook.

Kom maar door met die topics!

Leuke review en een gaaf horloge.
Heb zelf sinds een paar weken de 5610BB. Als ik niet aan het werk ben zit ie om de pols. Inderdaad de ultieme beater.

Van de G-Shock modellen vind ik dit de mooiste.
Heb hem nu ook maar aan mij lijstje toegevoegd.
Je moet er inderdaad klaar voor zijn, mochten de zombies komen :wink:.
Leuke review!
Gr.Wander

2 likes

Mooie review! :thumbsup: Gaaf klokje…heb 'm geheel toevallig vandaag ook aangeschaft (de reguliere versie). Tijd geleden dat ik mijn laatste Gshock had…het blijft geweldig veel waar voor je geld!

1 like

Leuk review :+1:

Op z’n minst 1 G in de verzameling :grinning:

Ik heb een DW6900 met de oude module ik denk wel 10 jaar oud
loopt als een trein, Gś zijn gewoon top dingen en zo’n square komt er nog wel :+1: