Hands-on: Fortis Marinemaster M40

Fortis Watches - First Class Watches Blog

Een eeuwigheid geleden, echter omdat u het niet doet doe ik het maar weer.
In het kader van Zulu koopt incourant spul een eerlijke post vol brainfarts omtrent dit horloge, wat voor mij begon tijdens Watchtime Düsseldorf bij de stand van Fortis.

Fortis dus. Veel geschiedenis enzo, dingen in de ruimte en ongetwijfeld nog meer dingen. Nooit veel aandacht gehad voor het merk, ik vind ze vooral oversized en overpriced en veelal spreken de modellen me niet aan. Totdat ik dus de M40 in mijn handen kreeg geschoven door @ABCSteed tijdens de vorige editie van Wachtime.

Er is dus een Fortis die niet oversized is en beperkt overpriced is. Verdomme Fortis. Na het nodige bier huiswaarts maar het ding liet me niet los. Toevallig wilde het lot dat geen enkel forumlid met een vol verstand mijn gele Sinn wilde kopen, maar een Pool daarentegen wilde zijn op Uhrforum onverkoopbare M40 wel ruilen met die verrekte Sinn. En zo geschiedde.

Marinemaster M40

De Fortis Novonaut- en Fortis Stratoliner-series zijn ruimtedingessen. De Fortis Flieger-lijn is een reeks moderne pilot watches met drie-wijzersmodellen, GMT’s en chrono’s.

En dan is er de Fortis Marinemaster-lijn, een reeks tool watches die je kunt meenemen tijdens het walrus melken en kunt dragen tijdens ping pong shows in Bangkok. Binnen de Marinemaster-lijn is de Fortis Marinemaster M‑40 het kleinere model en de Fortis Marinemaster M‑44 de grotere broer.

De M-40 is bovendien een van de meer betaalbare (kuch) horloges van het merk, samen met een aantal van hun Fliegers.

D’n deze is de Rockstone Gray-smaak. En dit is een echte toolwatch qua looks en feel. De wijzerplaat zit in een 40 mm kast die 12 mm dik is, 43 mm lug-to-lug meet en 21 mm tussen de lugs heeft. De kast is waterdicht tot 300 meter, dus je kunt er prima mee in de regen naar de Jumbo lopen.

Het horloge heeft ook een unidirectioneel draaiende bezel met 120 klikken, een gesigneerde schroefkroon en een volledig geborstelde afwerking die het een stoere, toolwatch-uitstraling geeft evenals mijn geborstelde snor.

Maar het meest opvallende is toch het design. De manier waarop de bezel samenkomt met de *onneau-vormige kast werkt echt heel goed. Dat, in combinatie met het ontbreken van de lugs maakt het een mega draagbaar ding, zoals het een toolwatch betaamt.

Desalniettemin is het ook volledig kut. Wie verzint 21mm lugs. Wie verzint schroefpennen tussen de lugs. Die eerdergenoemde Pool heeft uitstekend zijn best gedaan om de schoefpennen te verkrachten. Nieuwe kosten 60 pieken maar liefst. Leuk bedacht Fortis, lekker toolwatch enzo maar voor mij eerder een onhandige gimmick waarbij je niet zo effe een bandje wisselt.

Toch kwam dit horloge naast de op zich prima rubberen strap op een apart verkrijgbare OEM block bracelet. Mooi ding, beetje a la Damasko met kleine schakels maar ook hier heeft Fortis het weer voor elkaar gekregen om een volledig ruk bandpennen systeem te bedenken.

Deze bestaan net als de schoefpennen bij de lugs uit een lange schoefpen en een mini schroefdopje. Ze leveren bij de oudere modellen, zoals bij dit geval een Bergeon schoevendraaiertje, maar je hebt er twee nodig om de bandpennen te verwijderen. Fortis to the rescue, je kunt hun ‘mirror tool’ kopen voor 120 pieken om je leven iets makkelijker te maken.

De band tapert niet, waardoor deze een vrij forse sluiting heeft en daardoor zwaar is. Wel met geïntegreerde snelverstelling, dat dan weer wel. Eigenlijk is het gewoon een hele goede en kwalitatieve band maar de uitvoering vind ik als oale bandenswappert teleurstellend.

Willen is kunnen, en eigenwijs als ik ben heb ik er toch een Erika elastiekje tussen gefrot. Ook een heel gedoe, want eigenlijk past het niet maar dit is verdomme een goeie combo.

Goed, toolwatch looks, toolwatch gekloot met schroefjes en toolwatch specs: In de kast zit een Fortis UW-30. Dat is in de basis een aangepaste versie van de Sellita SW200-1 met een gangreserve van 38 uur.

Op den polsch

Om de pols voelt de M-40 super degelijk aan. Zoals gezegd is de bouwkwaliteit van Fortis-horloges uitstekend, en dat is hier niet anders. Tijdens het dragen komen de details meer tot uiting en voor een toolwatch voelt de grammar of design fris en ik vind het persoonlijk behoorlijk geslaagd.

Een gaaf detail is de lichtgevende ring op de wijzerplaat, die het horloge in het donker nog moderner laat ogen. De lume is indrukwekkend en licht in donkere omstandigheden als een hondenlul in de maneschijn fel blauw op.

Nog een grappig detail is de oranje 13 op de datumschijf. Het verhaal gaat dat de eigenaar van het merk op een nacht midden in de Zwitserse Alpen vastzat in een sneeuwstorm. Hij had alleen een horloge, een half opgegeten sinaasappel en een volle fles Lagavulin 16 years single malt bij zich. Terwijl hij naar de datumschijf keek, gleed de sinaasappel van zijn rugzak, rolde over het horloge en bespatte precies de 13.

Toen hij de volgende ochtend wakker werd, zag hij dat de 13 nog steeds fel oranje glom door de zon en dacht: “Dit MOET zo blijven.” Sindsdien is de 13 op Fortis-horloges oranje. Eigenlijk wist is waarom dit was maar ik ben het weer vergeten en heb geen zin om het op te zoeken.

Final Brainfarts

Dit horloge is echt weer typisch iets waar ik van kan genieten. Dikke toolwatch. Mega afschrijvingskanon, niet iedereen waardeert de merkbeleving, weinig mensen bezitten er een…het zijn geen allemansvriendjes. Way maar dan ook way overpriced, en dat meen ik. De nieuwprijzen zijn niet onterecht overigens maar het is een lastige marktpositie als je ziet welke alternatieven je voor dergelijke bedragen kunt kopen.

Toch laat deze Fortis Marinemaster M-40 perfect zien waarom Fortis zo’n sterk merk is. Het moderne design wordt gecombineerd met een uitstekende afwerking en een paar toffe details, zoals het patroon op de wijzerplaat en de lichtgevende ring eromheen. Zo heeft ieder Fortis horloge een goed doordacht design maar zijn het in de basis echte tool watches en snap ik wel waarom het merk een die hard fanbase heeft. Ze hebben er hier in ieder geval een fan bij totdat ik hem wil verkopen want dan is het janken geblazen maar for God’s sake denk aan de strapaholic.

Zulu 2026 copyright. Geheel belangeloos, geen gesponsorde content maar sponsoren mag altijd. Groetjes aan je zusje, ze kent me wel :partying_face:

44 likes

Cool apparaat, lekker topic.

1 like

Weer als vanouds, Dennis. Heerlijk leesvoer.

1 like

Goed verhaal, lekker kort! :wink:
Coole Fortis btw…
Oranje datum vraagt om oranje streepje.

2 likes

Hondenlul in maneschijn :joy:, heerlijk leesvoer dit.

2 likes

Mooi ding hoor, snap wel dat je erin ben getrapt ondanks die anti-swap schroeven :grin:
Veel plezier ermee :+1:

2 likes

Die heb ik gisteren verpatst aan @pasd :shushing_face:

3 likes

Heerlijke review!

2 likes

Ja, maar nu slaat de twijfel toe :wink:

3 likes

Haha lekker verhaal, van harte met deze heerlijke toolwatch. Moet zeggen dat ik hem ook heel gaaf vind.
Veel draagplezier! :ok_hand:t2:

2 likes

Mooie aanwinst, veel plezier ermee!!:watch:

2 likes

:+1:t4::+1:t4: voor de ‘recensie ‘ !
Een Marinemaster staat hier al lang op de longlist, maar dit is wel de reden dat ik er nog geen heb.
(Wellicht dat de HF Fortis ambassadeur er een mening over heeft? :innocent:)

2 likes

:joy: Heerlijk topic. Ik heb kostelijk gelachen. Het horloge is tof, lekker toolish. Veel plezier er mee.

2 likes

Ik heb er al 3 bij Erika in het mandje zitten, die van jou moet nog even wachten :v:

Ongetwijfeld :joy: . Tweedekansje scoren, of deze tzt is het advies

3 likes

Afhankelijk van jouw bereidheid om te bukken durf ik een voorzichtige dibs uit te spreken :saluting_face:

Lekker topic weer gozer :+1:

2 likes

Gefeliciteerd met deze heerlijke tool-watch en die SWICK staat er super bij.:facepunch:t2:

Waarvoor nog dank :+1:t2:

3 likes

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze blijmoedige tijdgeest.
Je ruimhartige toewijding tot deze getalenteerde Fortis Marine master,
zal je de tijd met verve doen gadeslaan.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Heel eerlijk heb ik het hele verhaal niet gelezen, zomaar wat stukjes.
Maar wat is dat een tof ding he. In Düsseldorf heb ik hem ook gepast en het is echt een toffert.

2 likes

Gaaf horloge! Veel draagplezier.

2 likes

Heerlijk geschreven.
Onverkoopbare meuk ruilen tegen onverkoopbare meuk.
Vervallen van de ene ellende in de andere.
Prachtige dramatiek.

En gefeliciteerd (soort van) uiteraard.

3 likes